Robbanás jegyeit viseli magán a 2010-ben Szmolenszknél lezuhant Tu-154-es lengyel kormánygép bal szárnya – olvasható abban a közleményben, amelyet a lengyel nemzetvédelmi minisztériumnak a légikatasztrófát vizsgáló albizottsága adott ki szerdán.
A közlemény a testület legutóbbi, július 25-én tartott plenáris ülését követően megfogalmazott konszenzusos véleményét tartalmazza a kormánygép bal szárnya megsemmisülésének időbeliségéről és elsődleges okairól.
A dokumentum, amely Marta Paloneknek, az albizottság szóvivőjének kézjegyét viseli, a következő megállapításokat tartalmazza:
- a Tu-154M bal szárnyának megsemmisülését nem egy nyírfával történt ütközés váltotta ki – ahogyan a hivatalos vizsgálat megállapította -, hanem az már korábban elkezdett szétesni.
- szakértők szerint a kiterjedt rongálódások a szárnyon robbanásra utaló jegyeket viselnek.
Alekszej Morozov, az orosz Államközi Repülésügyi Bizottság (MAK) elnöke június elején a RIA Novosztyi hírügynökség által közölt interjúban elmondta: nem mutatott ki robbanásra utaló jeleket a magas rangú lengyel delegációt szállító, balesetet szenvedett repülőgép roncsain a tragédia okait vizsgáló műszaki bizottság.
A lengyel nemzetvédelmi tárca tavaly februárban új albizottságot hozott létre a légikatasztrófa okainak vizsgálatára, minthogy a 2015 novembere óta kormányzó Jog és Igazságosság párt úgy látja, hogy az eddigi lengyel és orosz vizsgálatok olyan alapvető tényeket és információkat hallgattak el, amelyek lényegesen módosítják az események megítélését, és nem zárják ki a merénylet elkövetését sem.
Az albizottság idén április 10-én, a katasztrófa 7. évfordulóján egy filmet tett közzé, amelyben azt a hipotézist fogalmazta meg, hogy a tragédiát a gép törzsében és szárnyain elhelyezett úgynevezett aeroszol – olaj-levegő – robbanótöltetek okozták, és a bal szárny leválása még a fával történt ütközés előtt megkezdődött. A testület szerint ezt bizonyíthatják a roncsoktól több tíz méterre talált szárnydarabok. Az albizottság még nem tette közzé zárójelentését.
Oroszország máig nem adta át Lengyelországnak a repülőgép roncsait, arra hivatkozva, hogy még nem zárta le a vizsgálatot.
A 2010. április 10-én a nyugat-oroszországi Szmolenszknél bekövetkezett, a lengyel kormánygép fedélzetén utazó 96, többségében magas rangú lengyel személyiség – köztük Lech Kaczynski elnök és felesége – halálával járó katasztrófát a lengyel ügyészség is vizsgálja, mégpedig az orosz ügyészségi vizsgálattal párhuzamosan.
(MTI)