A londoni székhelyű Inmarsat műholdas távközlési szolgáltató cég szakemberei fejtették meg adatok tömkelegének elemzésével és modellezésével, hogy merre vezethetett a Malaysia Airlines több mint két hete eltűnt Boeing 777-esének utolsó útja.
Najib Razak malajziai miniszterelnök hétfő este Kuala Lumpurban bejelentette, hogy a műholdas adatok elemzése szerint az utasszállító repülőgép az Indiai-óceán déli részébe zuhant.
E műholdas adatokat az Inmarsat londoni szakértői szálazták szét többnapi megfeszített munkával, a gép ugyanis a műholdak által fogott időközönkénti automatikus radarjelzésen – szakzsargonban “ping”-en – kívül más kommunikációt útjának e legrejtélyesebb szakaszában már nem folytatott a külvilággal.
Az Inmarsat alelnöke, Chris McLaughlin hétfő este a BBC-nek elmondta: a cég új modellezési módszert alkalmazott a repülőgép útvonalának visszakereséséhez. Mindenekelőtt azokat a “ping”-eket keresték elő a mérhetetlenül nagy adathalmazból, amelyeket a Boeing 777-es küldött a brit cég egyik műholdjára. McLaughlin a feladat nehézségét illusztrálandó kifejtette, hogy e rövid radarjelzéseket a repülőgép óránként egyszer küldte, és e kommunikációban nem szerepelt semmiféle GPS-, idő- vagy távolságinformáció. Így először gyakorlatilag “sötétben kellett tapogatózni”, és a cég tudományos stábjának kitartását dicséri, hogy végül modellezni tudták a maláj gép útvonalát, amely messze eltért a Pekingbe tartó járat eredetileg tervezett repülési irányától.
Egész hétvégén ezen dolgoztak
Az Inmarsat mérnökei az egész hétvégét azzal töltötték, hogy hetekre visszamenőleg újrakeresték a Malaysia Airlines Boeing 777-eseinek korábbi járatairól rendelkezésre álló adattömeget, és e műholdas adatokat összevetették az MH370-es járatról érkezett gyér adatmennyiséggel. Ennek az aprólékos, eddig soha nem próbált, a Doppler-effektusra – vagyis a műholdtól különböző távolságra lévő pontokról más-más frekvenciával érkező adatok figyelésére – épített összehasonlító modellezésnek a segítségével sikerült kétséget kizáróan megállapítani, hogy a gép észak-északkelet helyett délnyugati általános irányú ívet követve az Indiai-óceán legelhagyatottabb vizei felé repült, és ott eltűnt.
A szakértőknek sikerült azt is nagy biztonsággal megállapítaniuk, hogy a gép normál, 30 ezer láb – 9300 méter – feletti utazómagasságon repült. Az Inmarsat mérnökei nem találtak bizonyítékokat azokra a korábbi beszámolókra, amelyek szerint a Boeing 777-es repülési magassága erőteljesen ingadozott az eltűnés előtt.
Az Inmarsat az összegyűjtött adatokat a következtetésekkel együtt vasárnap este adta át a légi balesetek kivizsgálását végző brit hatóságnak (AAIB), amely hétfőn továbbította a vizsgálati eredményt a malajziai kormánynak.
Az USA tengeralattjáró drónt küld
Közben az amerikai haditengerészet a fekete dobozokat kereső berendezés mellett egy tengeralattjáró drónt is küld az eltűnt malajziai utasszállító repülőgép roncsainak felkutatására az Indiai-óceán déli részére – jelentette be hétfőn az amerikai védelmi minisztérium.
A tengeralattjáró robot több mint egy napot képes utántöltés nélkül a vízben maradni, és akár 5000 méter mélyen is képes felderíteni tárgyakat.
A Pentagon bejelentése előtt néhány órával közölte a malajziai miniszterelnök, hogy a műholdas adatok újabb elemzése alapján a több mint két hete eltűnt utasszállító repülőgépről kijelenthető: az Indiai-óceán déli részébe zuhant.
Hétfőn az érintett területen folytatódott a keresés a gép roncsai után. Az amerikai haditengerészet elküldött a térségbe egy olyan berendezést, amelyet kifejezetten a repülőgépek fekete dobozainak megtalálására fejlesztettek ki. Ez a műszer hatezer méter mélyről érkező jeleket is képes fogni, de csak lassan lehet vele haladni a felszínen a pontosság végett.
A roncsdarabokat felkutató Bluefin drón öt méter hosszú és 800 kilogramm tömegű.