Bár korábban az a hír jelent meg, hogy a mozdonyvezető elismerte, hogy hibázott, az új információk fényében úgy tűnik, ez csak fordítási hiba lehetett, a mozdonyvezető csak annyit ismert el, hogy túl gyorsan ment a vonat. Az El País című lap nyomozati forrásra hivatkozva azt állítja: a vezető közvetlenül a baleset előtt közölte a Santiago de Compostela-i vasútállomással, hogy a vonat 190-nel közelíti meg a kanyart, ahol 80 volt a megengedett sebesség. A baleset után közvetlenül azt kiabálta a telefonba az állomásnak: „Emberek vagyunk! Remélem, nem halt meg senki, mert különben az én lelkemen szárad!”
Automata vészfék
Még vizsgálják, jól működtek-e a vonat sebességszabályozó rendszerei. Kettő van belőlük. Szakértők szerint vagy a vezető, vagy a rendszerek, vagy több tényező együtt hibáztatható a katasztrófáért.
A spanyol építőmérnöki kamara elnöke nem tartja valószínűnek, hogy a vezető volt a hibás, mert – mint mondta – ha a biztonsági rendszerek érzékelik, hogy túl nagy a sebesség, akkor működésbe lépnek, és lefékezik a vonatot. Más szakértők szerint a szóban forgó pályaszakaszon nem működik az automatikus vészfék, a sebességellenőrző rendszer csak figyelmezteti a vezetőt a túl nagy sebességre.
Nem volt kezdő
A Renfe spanyol állami vasúttársaság közölte, hogy a vezető 30 éve áll a cég alkalmazásában, 2000-ben lett segédvezető, 2003 óta pedig teljesen kiképzett vonatvezető. Több mint egy éve ismerte már a vasútvonalat, amelyen a tragédia történt szerda este. Az első jelentésekkel ellentétben a balesetkor egyedül volt a vezetőfülkében – nem volt segédje –, és ő is könnyebben megsérült. Kórházban van, rendőri felügyelet alatt, de nincs letartóztatásban.
A legfrissebb adatok szerint 80-an haltak meg a szerda esti vonatbalesetben, 94 sérült van még kórházban, közülük 31-nek válságos az állapota. Utóbbiak között négy gyerek van. Sokaknak égési sérülései vannak.
Részlegesen újraindult a közlekedés
Péntek reggel helyreállt a vasúti közlekedés az egyik vonalon. A nagysebességű közlekedésre alkalmas vonalat reggel 8 előtt nyitották meg, és előtte már az Ourense és Santiago de Compostela közötti, “hagyományos” vonalon is megindulhatott a forgalom. A másik nagysebességű vonal, amelyet szintén érintett a 80 halálos áldozatot követelő szerdai katasztrófa, továbbra is zárva van.