A Mészáros Lőrincet és Várkonyi Andreát szállító luxusjacht megszerzésének körülményeiről, ellenőrzéséről kérdezte Tompos Márton (Momentum) Matolcsy Györgyöt. Az ellenzéki képviselő egyebek mellett arra volt kíváncsi, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) lefolytatta-e már az Euroleasing Zrt. ellenőrzését abban az időszakban, amikor a céghez került a Rose d’Or.
Amennyiben igen, úgy milyen eredménnyel zárult az ellenőrzés, a cég eljárása megfelelt a prudenciális követelményeknek? Amennyiben nem, úgy mikorra várható az ellenőrzés?
Matolcsy György válaszában emlékeztetett rá, hogy az MNB tavaly augusztustól — helyszíni ellenőrzést is magába foglaló — csoportszintű átfogó vizsgálatot folytatott le az MBH Csoportnál, vagyis az MBH Bank Nyrt.-nél és az irányítása alatt álló leányvállalatainál, így az Euroleasing Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-nél is.
A vizsgálat után a jogszabálysértések miatt az MNB az Euroleasinget 6 millió forintra büntette, kötelezte, hogy a feltárt hiányosságokat (vállalatirányítás, hitelkockázat-kezelés, informatikai biztonság) december 31-ig szüntesse meg.
A kérdéses eszközvásárlásról az MNB az Euroleasing 2023. június 30-i adatszolgáltatásából értesült, amely már nem képezte az átfogó vizsgálat részét.
Matolcsy György jelezte, folyamatosan figyelemmel kísérik a pénzügyi szervezetek működését, megteszik a szükséges intézkedéseket a jogsértések megszüntetése, szankcionálása érdekében, de a vizsgálataik közben megismert információkról és az azok keretében elemzett
egyedi ügyletekkel kapcsolatban az MNB a titokvédelmi szabályok alapján nem adhat tájékoztatást.
Az MNB elnöke válaszában vélhetően ezért nem reagált Tompos Márton felvetésére, hogy az Euroleasing Zrt. előző évi adatai alapján még a jacht fenntartási költségeit sem tudja fedezni. Reagálása ugyanakkor mindenképpen fontos, hiszen megerősítette, a 75 millió eurós jachtot egy olyan Mészáros Lőrinchez köthető cég szerezte meg, amely a tavalyi üzleti évben 1,6 milliárdos veszteséget halmozott fel, jogszabálysértéseket követett el. Az is érdekes, hogy a Szabad Európa szerint a Rose d’Or (ideiglenes) regisztrációs adatai alapján csak július 5-e óta tulajdonos az Euroleasing, miközben erről már június végén tájékoztatta az MNB-t.