A nemzetközi oktatási felmérésekben, legutóbb a PISA-felmérésben drámai romlást mutatott a magyar tanulók teljesítménye, amit megpróbált kimagyarázni a kormányzat. Most azonban saját maga méri fel a magyar iskolások képességeit.
A mérés – a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve – az adott évfolyamokon minden tanuló számára kötelező, 2635 iskola 3566 telephelyén, így a mérésben idén összesen 268 440 diák – a 6. évfolyamon 92 988, a 8. évfolyamon 88 673, a 10. évfolyamon 86 779 tanuló – vesz rész.
A teljes körű kompetenciamérés célja a tanulók képességeinek, készségeinek feltérképezése, ezért a vizsgált területek részletes lefedését biztosító, különböző nehézségű kérdésekből álló feladatsorokat oldanak meg a diákok.
A közleményben kitértek arra is, hogy a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontosak a tanulók szociokulturális helyzetét felmérő kérdőívek.
A kitöltés önkéntes, a válaszokat az érintett tanulók és szüleik hozzájárulása nélkül az iskola nem ismerheti meg, azokat nem kezelheti. A kitöltött tanulói kérdőívek kezelésének szabályaira az Oktatási Hivatal külön levélben is felhívta az intézmények figyelmét – jelezték, hozzátéve: amennyiben a tanuló és szülei nem kívánnak a kérdőív minden egyes kérdésére válaszolni, azt hiányosan is visszaküldhetik, hiszen az így is értékelhető.
A kérdőívek adataiból képzett, a tanulóközösség szociokulturális hátterét megjelenítő családiháttér-index segítségével összehasonlíthatóvá válik az azonos vagy hasonló körülmények között élő diákokat oktató iskolák teljesítménye. Így megmutatkozhat azon iskolák rendkívül értékes pedagógiai munkája is, amelyek a nehezebb körülmények között élő vagy gyengébb képességű tanulókkal foglalkoznak.