A Széll Kálmán Terv 2.0 részleteiben is betekintést enged a lassan 10 éves huzavonára visszatekintő elektronikus útdíjfizetési-rendszer (ED) bevezetéséről. Mint írják, a közlekedésben érvényesülnie kell a használó fizet elvnek, amelyből finanszírozhatóvá válna a hazai úthálózat működtetése, és fejlesztése, ami a költségvetési egyensúlyt javítaná.
A jelenleg hatályos, időarányos használati díjas (e-matricás) tarifarendszer nem teszi lehetővé a fenti célok elérését ezért legkésőbb 2013. július 1-jétől bevezetik a használatarányos útdíjfizetést. Ennek nyomán éves szinten plusz 150 milliárd forintot vár a kormányzat. (Az első tört évben 75 milliárdot.)
A kategóriákat tekintve a személygépkocsi tulajdonosoknak a bevezetést követően az első fél évben megmaradna az időarányos fizetés (e-matrica), majd ezt követően önkéntes alapon lehet csatlakozni az e-útdíj rendszerhez. Akiknek azonnal így kell majd fizetni a 3,5 tonna feletti járművekkel közlekedők.
A tervben arról is rendelkeznek, hogy május 31-ig rendezik az eszközök beszerzésével, működtetésével és a tanácsadással kapcsolatos közbeszerzési eljárások megindítását és június 30-ig megszabja melyik szervezet lesz a rendszer felelőse.
Egy kiskaput is hagy a tervezet, miszerint ha az új elektronikus útdíjfizetési rendszer a megadott határidőre nem épülne ki, az e-útdíj bevezetéséig a jelenlegi matricás rendszer érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható. Mi lehet ez?
Azt is közlik, hogy lehet behajtási díj („dugódíj”) EU-s forrásból Budapesten, fővárosi forrásbevonással, és arra számítanak, hogy az ED-vel egyidejűleg 2013. július 1-jétől üzemelhet.
Bővebben a Széll Kálmán Terv 2.0-ról itt olvashat. A részletkekért kattintson!