Gazdaság

Ha nem tudtuk kivédeni a két legrosszabb dolgot nyaraláskor

Ha nyaralásunk során elveszítjük a pénztárcánkat vagy balesetet szenvedünk, a helyzethez képest csak akkor járunk jól, ha utazás előtt megfelelő biztosításokat kötünk.

Ha elveszítettük a pénztárcánkat minden iratunkkal együtt, a legelső, amit tennünk kell, hogy felhívjuk a bankot és letiltatjuk a kártyánkat. A telefonos kártyaletiltás nonstop működik, a személyes bejelentéskor figyelembe kell venni a pénzintézet nyitvatartási idejét. Ha itthon történt az eset, könnyebb dolgunk van, a bankok letiltási telefonszámát ugyanis a Tudakozóban is meg tudják mondani, de általában a pénzintézethez tartozó ATM-en is megtaláljuk a kívánt információt. A telebankrendszeren keresztüli bejelentésnél a kártya számát kérik el, ha nem tudjuk, akkor személyes adataink alapján azonosítanak bennünket.. Nem győzzük elégszer elmondani, hogy mennyire fontos biztos helyre tenni a bank információs vonalának a számát és a kártyaadatokat, hogy szükség esetén azonnal intézkedhessünk. Külföldi utazáskor érdemes figyelembe venni, hogy az itthon használható kék és zöld számok külföldről nem hívhatók, így hasznos a banknak azt a telefonszámát feljegyeznünk, amelyet határainkon túlról is felhívhatunk szükség esetén.

A bankkártya letiltása általában pénzbe kerül (nem is kevésbe), de vannak olyan bankok, ahol ezt a díjat elengedik. A letiltás azonnali, elektronikus tranzakciók esetében további pénzforgalmat nem engedélyez a bank.  A dombornyomott kártyáknál az ATM-es készpénzfelvételek esetére és elektronikus vásárláskor azonnal tiltják a számlát, de a hagyományos üzletekben csak 2-3 nap múlva jelzi ki a rendszer, hogy a kártya tiltás alatt van. Mindenképpen megnyugtató hír, hogy ha tiltott kártya kerül az eladó kezébe, köteles azt azonnal bevonni, az ATM pedig már vissza sem adja. 

Nagyon fontos  hogy – ha lopás történt – miután letiltottuk a kártyánkat, elmenjünk a rendőrségre, és bejelentsük a káreseményt, mert a rendőrségi jegyzőkönyv segítségével tudjuk pótolni az iratainkat, és megakadályozhatjuk azt, hogy illetéktelenek éljenek vissza a személyes adatainkkal. A bankkártya pótlásának elindításához ezt a jegyzőkönyvet, és valamilyen fényképes igazolványt (jogosítvány, útlevél) érdemes magunkkal vinni. Az új kártyánkat általában 1-2 hét alatt kapjuk meg postán.
Korábbi cikkünkben kitértünk már arra, hogy természetesen létezik sürgősségi kártyapótlás, ám annak ára olyan magas, hogy érdemes átgondolni, tényleg annyira sürgető-e, hogy a kis plasztik a zsebünkben lapuljon.

A másik legrosszabb eset, ha baleset ér bennünket. Ilyenkor is szükséges lehet a helyi hatóságok értesítése, mint a személyes iratok és a bankkártyák elvesztésekor, ugyanis a helyi hatóság igazolása szükséges a kárrendezéshez.  A hatósági bejelentés közben érdemes értesíteni a biztosítónk assistance-központját. A bejelentéshez szükséges adatok a nevünkön kívül az utasbiztosításunk kötvényszáma és a telefonszámunk. 

Az assistance-központ értesítése két okból is nagyon fontos. Az egyik, hogy ennek elmulasztása esetén a biztosító igen alacsony összegben korlátozhatja a kártérítés mértékét, a másik, hogy teljes körű felvilágosítást kaphatunk a további intézkedésekről és a lehetséges megoldásokról.  Az utasbiztosítás megkötése tehát nagyon fontos, díja naponta egy kávé ára körül van, és ezért az összegért rengeteg idegeskedéstől óvhatjuk meg magunkat.

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik