A tulajdonosok több mint egyharmada azonban tart attól, hogy a potenciális vevő az elvárásaikhoz képest kevesebbet fizetne. A cégérték tudatos maximalizálásával ez elkerülhető, ráadásul az értékesítés alapos előkészítése azért is létfontosságú, mert a kkv-k esetében gyakran egy egész élet munkájáról van szó.
Számos oka lehet annak, ha egy alapító vagy tulajdonos úgy dönt, kiszáll a cégéből. Lehetséges például, hogy szeretne egyéb terveire koncentrálni, vagy ezzel új növekedési pályára állítaná a vállalkozást. Szintén előfordulhat, hogy megfelelő utód hiányában választja ezt a megoldást.
Magyarországon a kis- és középvállalkozások jelentős részét 20-25 éve alapították, így a közeljövőben számos cég ér abba a szakaszba, hogy az alapító valamilyen módon – akár a társaság eladásával – kiszálljon.
Mi kell ahhoz, hogy egy tulajdonos megváljon a cégétől?
Jelenleg csupán 5 százalék azoknak a hazai kkv-knak az aránya, amelyeknél felmerül a cég értékesítése. Ők kedvezőtlennek ítélik az üzleti kilátásokat (32%), illetve a tőkebevonás szükségessége (16%) vagy a megfelelő utód hiánya (16%) miatt válnának meg vállalkozásuktól.
A többség (több mint 70%) azonban egyáltalán nem nyitott arra, hogy az esetleges értékesítésről akár feltételes módban gondolkodjon. Akik nem zárkóznak el ettől, legszívesebben versenytársnak vagy szakmai befektetőnek (21%) adnák el a társaságot, pénzügyi befektetőnek csupán 4%, a tőzsdére lépést pedig csak 3% tartja elképzelhetőnek.
A többség saját számításokra alapozza a cégértéket
Alacsony azoknak az aránya, akik megbízható adatokkal rendelkeznek vállalkozásuk valós piaci értékéről. A tulajdonosok nagyjából fele rendelkezik saját számításokkal, független szakértő becslést azonban elenyésző hányaduk (4%) végeztetett. Mivel még nem mérettették meg magukat a piacon, könnyen előfordulhat, hogy a saját számítások nem fedik a valóságot. Ezzel a többség valószínűleg tisztában van, mert a cégértékesítés egyik fő gátjának a megkérdezettek 40 százaléka azt látja, hogy a potenciális vevő esetleg az elvárásaihoz képest kevesebbet fizetne a vállalkozásért.
Tulajdonosként nehéz reálisan felmérni a vállalkozás piaci értékét, és kizárni az érzelmi szempontokat. Egy külső szemlélő – ahogy például a bank a hitelképesség vizsgálata esetében – teljesen másként ítéli meg a céget. Nemcsak a vagyonmérleg és a pénzügyi mutatók számítanak, hanem a többi között a jövedelemtermelő képesség, a hatékonyság, a partnerkapcsolatok és a menedzsment szakmai minősége, hozzáállása is fontos – mondta Váczi Dávid, a Budapest Bank vállalati értékesítés támogatási vezetője.
Az örökös időhiány mindig visszaköszön
A cég valós piaci értékének felmérésén túl az időhiányt említették a legnagyobb arányban (43%) mint az értékesítést nehezítő tényezőt. A kutatásból az is kiderült, hogy a kkv-tulajdonosok hajlamosak alábecsülni a vezetés átadáshoz szükséges időt.
Ugyanez a tendencia megfigyelhető a társaság értékesítésével kapcsolatban is: míg a cégvezetők becslése alapján átlagosan 8 hónap az átfutási idő, a piaci tapasztalatok szerint reálisan 1-3 évet vesz igénybe a folyamat.
Hogyan növelhető a cégérték?
A megkérdezettek 55 százaléka jogi tanácsadást igényelne, 14% pedig szervezetfejlesztőt vonna be a folyamat előkészítéséhez. Miközben a társaság értékének felméréséhez fontos a külső, objektív nézőpont, kifejezetten tranzakciós tanácsadói segítséget alig (5%) vennének igénybe azok a vezetők, akik fontolgatják az értékesítést.
A tulajdonosok eközben reálisan látják, hogy mely tényezők növelhetik a vállalkozásuk értékét. Egyharmaduk ilyennek gondolja a transzparenciát, de a hatékony munkaszervezést és az innovációt is hasonló arányban említették. Érdemes ezek mentén külső szemmel megvizsgálni a céget és időben megkezdeni a felkészülés, akár szakértők bevonásával.
A maximális áron történő eladás pedig ugyanolyan professzionális megközelítést igényel, mint a cég építését szolgáló stratégiai döntések meghozatala. Mivel a hazai kkv-k esetében gyakran egy élet munkájának értékéről és egy egész család elsődleges jövedelemforrásáról van szó, fontos megfelelő figyelmet, erőforrást és időt fordítani a folyamat előkészítésére − tette hozzá Váczi Dávid.