A többi között a tudatos tervezés, a felelős üzleti magatartás és az átláthatóság hétköznapi gyakorlatban való megjelenését ellenőrző teszt elismertségét tovább növeli, hogy a Prezi mostantól beszállítói kiválasztásában is támaszkodik rá.
A tesztet eddig kitöltők eredményei alapján elmondható, hogy a Vállalható Vállalkozás minősítését megszerzők a magyar átlaghoz képest sokkal több figyelmet áldoznak a vállalkozás működtetésének gondos tervezésére, az üzleti környezet elemzésére és a jogszerű foglalkoztatási viszonyokra. Köreikben a magyar átlagot meghaladó arányban dolgoznak nők, és a cégen belüli együttélési szabályokat, valamint a vállalati kultúrát a hatékonyságot elősegítő napi gyakorlat részeként alkalmazzák.
Noha a prezentációs alkalmazásával világhírre szert tevő magyar Prezi társalapítója a Bridge Budapest Egyesületnek, a Vállalható Vállalkozás önellenőrző tesztet maguk is ugyanúgy töltötték ki, mint több száz másik cég. „A Prezi egyrészt büszke arra, hogy ennek a minősítési rendszernek a megszületéséhez közvetve hozzájárulhatott, másfelől arra is, hogy objektív szempontrendszere szerint maga is kiállta a megfelelőségi próbát” – mondta Árvai Péter, a Prezi társalapító-vezérigazgatója.
Ugyanakkor szeretnénk, ha ez a minősítés nemcsak egy retrospektív értékelésként, hanem példaként, elérendő célként is lebegne a magyar vállalkozók szeme előtt. Ezért Magyarországon 2018 második félévétől egyfajta elvárásként támasztjuk a beszállítóink felé a teszt kitöltését, a benne megfogalmazott elvek tudatos figyelembevételét – tette hozzá Árvai.
A Bridge Budapest által fejlesztetett értékelési rendszer négy területen vizsgálja a kitöltő cég működését. Ezek a pénzügy, a HR, a cégvezetés és az együttműködés. Az ideális értékeket 80%-ban teljesítő kitöltők Vállalható Vállalkozás tanúsítvány használatára jogosultak vállalati kommunikációs felületeiken.
Amennyiben a magyar Prezi meglévő beszállítói jelenleg nem teljesítik a 80%-os értéket, egyelőre nem éri őket retorzió. Mindazonáltal hosszú távon kívánatos, hogy mind a meglévő, mind az új beszállítóink a mienkével egyező elveket valljanak a tudatosság, a transzparencia és a fenntarthatóság terén. Vonatkozik ez minden itthoni beszállítóra, aki folyamatosan szolgáltat, vagy esetileg 200 ezer forintot meghaladó értékben – részletezte Hegedüs Csilla, a Prezi.com Kft. pénzügyi vezetője.
A Vállalható Vállalkozáshoz eddig csatlakozók több mint 70%-át az elmúlt 10 évben alapították, több mint kétharmaduk közép-magyarországi vállalkozás, háromnegyedük társas vállalkozásként jött létre. Felülreprezentált közöttük az IT-szektor, mely a kereskedelmi tevékenységet és a tanácsadást, illetve az egyéb üzleti szolgáltatást folytató cégekkel együtt több mint felét adja a kitöltő társaságoknak.
A kitöltők felé jól mutatja a rendszer, mely területen javasolt további fejlesztés. Kiváló eszköz ez egy beszállítói minősítéshez: nem korlátként, hanem ösztönzésként jelenhet meg egy cég életében. A vállalkozók részéről az a visszajelzésünk, hogy minél jobban megbízhatnak az üzleti partnereikben, annál hosszabb távon fenntartható a vállalkozásuk sikere és a növekedése. Azt reméljük, hogyha más cégek is követik a Prezi példáját, hirtelen megsokszorozódhat a Vállalható Vállalkozások száma, és ez közelebb visz egy tudatosabb, kiszámíthatóbb üzleti környezethez – mondta Pistyur Veronika, a Bridge Budapest ügyvezetője.
Kiemelt fotó: MTI / Mohai Balázs