A Mastercard Női Vállalkozói Index kutatása azt vizsgálta, hogy az egyes országokban a női vállalkozók mennyire tudják kiaknázni a rendelkezésre álló lehetőségeket, támogatásokat, mennyire indulnak kedvező helyzetből – ilyen tekintetben hazánk a középmezőnyben végzett.
Az 54 országban elvégzett kutatás a világ női dolgozóinak 78,6 százalékát érintette, úgy, hogy a mintában valós eltérések adódtak a következő, a kutatás fő súlypontjait adó témákban: a nőknek milyen lehetőségei adódnak az előléptetésre, milyen tudásbéli és pénzügyi eszközök állnak a nők rendelkezésére, hogyan alakulnak a vállalkozást támogató tényezők.
A felmérésben a fejlett országok kerültek az élre, és Új-Zéland vezet, megelőzve Kanadát és az Egyesült Államokat. Ezekben az országokban találjuk a legjobb feltételeket a női vállalkozók számára: erős és összetartó kis- és középvállalkozói réteg, az előrehaladást segítő kormányzati háttér és támogató környezet.
A legjobb 10 ország, ahol a nők kedvező helyzetből indíthatnak vállalkozást:
- Új-Zéland – 74,4
- Kanada – 72,4
- Egyesült Államok – 69,9
- Svédország – 69,6
- Szingapúr – 69,5
- Belgium – 69,0
- Ausztrália – 68,5
- Fülöp-szigetek – 68,4
- Egyesült Királyság – 67,9
- Thaiföld – 67,5
Magyarország az összesített index 34. helyén végzett
A női vállalkozások aránya hazánkban 27,8 százalék, vagyis szinte minden harmadik vállalkozás tulajdonosa vagy vezetője nő. Ebben a tekintetben a 15. helyen szerepelünk. Ám nem olyan jó a helyzet, ha azt vizsgájuk, hogy a nők a férfiakhoz képest mennyire könnyen jutnak vezető pozícióba, kapnak kedvező elbírálást hiteligénylésnél, vagy segítik-e őket vállalkozói programok. Ebben a tekintetben Magyarország a 35. helyen áll a listában. Ha pedig azt a faktort vizsgáljuk, hogy a nők milyen hátránnyal szembesülnek pénzügyi partnerként, vagy akár az akadémiai pályán a felsőoktatásban, a 42. helyre kerülünk.
Pontszámaik ellenére az olyan alacsonyabb jövedelmű gazdaságokban, mint például Uganda (34,8), Banglades (31,6) és Vietnám (31,4) a legmagasabb a hölgyek aránya a vállalkozók között, habár ők elsősorban a kényszertől hajtva és nem az üzleti lehetőségek által inspirálva működtetik a cégüket.
Az index alapján elmondható, hogy azokban az országokban, ahol kedvezőbbek a körülmények, a vállalkozók lehetőségvezéreltek, vagyis a továbbhaladás motiválja őket, így nagyobb sikert érnek el. Ezzel szemben azokra az országokra, ahol kedvezőtlenebbek a körülmények, a túlélésért küzdő, szükségvezérelt vállalkozók a jellemzők.