Ez a trend elsősorban a magánfelhasználók számára nyíló új lehetőségek révén közismert – gondoljunk csak az okostelefonok elterjedésének és a közösségi média használatának hatására a mindennapjainkban. Ne higgyük azonban, hogy a fejlődés megáll a magánfelhasználók szintjén és nem épül be ugyanilyen mélyrehatóan az üzleti világ mindennapjaiba is.
„A két – korábban technológiájában és szemléletében is teljesen különböző – iparág összeolvadásával létrejött új terület, az ICT ma már nem csak az üzleti működést támogató eszközök együttese. Az infokommunikáció révén megnyíló virtuális univerzum az üzleti világban már egyre inkább a létezés színtere is, így egyre több termék és szolgáltatás már nem is értelmezhető a klasszikus üzleti logika mentén. Gondoljunk az online áruházakra, a nagy vihart kavart közösségi taxiszolgáltatásra vagy akár az Invitel egyik fontos ügyfelére. A legnagyobb hazai magántulajdonú energetikai társaság ugyanis egy ’virtuális erőművet’ üzemeltet, amely az online adatátvitelnek és a gyors, valós idejű adatfeldolgozásnak köszönhetően az ország legkülönbözőbb pontjain található igazi erőműveit egyesíti egyetlen termelőegységbe. Gondoljunk csak bele, mennyivel hatékonyabb, ezáltal olcsóbb így az energia előállítása” – fejtette ki Javorniczky Áron, az infokommunikációs szolgáltató vezérigazgató-helyettese.
A sokak által digitális gazdaságnak, mások szerint egyenesen negyedik ipari forradalomnak nevezett átalakulás korántsem azt jelenti csupán, hogy a távközlési cégeknek más termékeket és szolgáltatásokat kell kínálnia.
„Az elmúlt években lezajlott, jelenleg is tartó folyamat ugyanis sokkal mélyebb változásokat jelentett és jelent. Ha ezt az ügyfelek oldaláról nézzük: tudomásul kell venni, hogy az új, digitális világban lemarad, aki nem tartja a lépést” – emelte ki a vezérigazgató-helyettes. Jól példázza a váltás szükségességét az Invitel vállalati és nagykereskedelmi üzletágának elmúlt években lezajlott irányváltása.
Az üzletág árbevételének közel negyedét már informatikai szolgáltatások képezik, pár éve ez az érték még csak néhány százalék volt – illusztrálta a helyzetet az üzletág vezetője.
Felértékelődik az IT-kiszervezés
A gazdaság szereplőinek tehát gyökeres szemléletváltásra és elsősorban tanulásra van szükségük annak érdekében, hogy tartani tudják a lépést. Míg felhasználóként mindinkább egyszerűbbé válik az informatika, a cégek számára egyre összetettebbek és bonyolultabban üzemeltethetők lesznek a klasszikus modell szerint felépített saját IT-rendszerek, ezért felértékelődik a külső informatikai partnerek szerepe.
A cégek ma már a szerverek, programok és informatikus munkatársak helyett láthatóan egyre inkább komplex, testre szabott megoldásokat, illetve olyan szolgáltatót keresnek, amely az átfogó tervezésért és a műszaki kivitelezés minden eleméért egyaránt felel. Így a növekvő versenyben a vállalatok sokkal inkább saját alaptevékenységükre tudnak koncentrálni.
Javorniczky Áron szerint ugyancsak az IT-kiszervezés mellett szól, hogy a legtöbb társaság számára egyre drágább és ésszerűtlenebb a saját informatikai eszközpark beszerzése és üzemeltetése, ahogy a munkatársak folyamatos képzése is, hiszen ma már mindezt szolgáltatásként sokkal kedvezőbb feltételekkel tudják igénybe venni. Nem beszélve arról, hogy a végfelhasználók gyors, könnyen érthető és funkciógazdag szolgáltatást igényelnek, ami saját kivitelezéssel nem, vagy sokkal nehezebben és drágábban oldható meg. A vállalatok informatikai igényeit tehát korszerű infrastruktúrával egy kézből teljes körűen lehet biztosítani.