Üzleti tippek

A neten lógnak a vevői – Így használja ki

Az e-kereskedelem a válság dacára is látványosan bővült az elmúlt években Magyarországon. A növekedés évente több mint 20 százalék.

2013-ben a hazai internetes kiskereskedelem 217 milliárd forintot tett ki, ami a kiskereskedelmi forgalom 3,1 százalékának felelt meg. A tavalyi évben pedig az összforgalom elérhette a 266 milliárd forintot is. A kilátásoknak kedvez, hogy egyre elfogadottabbá válik idehaza is az internetes vásárlás, egyre több háztartás „lóg a neten”, és az okostelefonok látványos előretörése is új korszakot hoz(ott) az online értékesítésben.

Ha webáruházat indítana…

A kezdők között vannak, akik a fizikai boltjuk meghosszabbítását szeretnék az online térben, és van, aki teljesen új szereplőként vág bele az e-kereskedelembe. A második esetben döntő kérdés, hogy mi legyen az a termékkör vagy szolgáltatás, amit értékesít. Természetesen itt is célszerű a réspiacokat megkeresni vagy adott szegmensben specializálódni. De az is jó stratégia lehet, ha olyan árukat hoz be az országba, amelyek még idehaza nem kaphatók – tanácsolja Zajdó Csaba, a ShopRenter.hu Kft. ügyvezetője.

Mi az, amit könnyű eladni a neten?

  • Ami fotókkal, paraméterekkel is jól bemutatható

Könyveknél, irodaszereknél, elektronikai vagy háztartási gépeknél, de akár kontaktlencséknél is elég lehet a vásárlói döntéshez a részletes leírás. Érdekes, hogy a ruházati termékekhez hozzátartozik a felpróbálás. Ennek viszont némileg ellentmond, hogy mégis sokan rendelnek ruhákat, cipőket a netről.

Tipp: Töltsön fel videót is a termékekről. Amerikai trend az „unboxing” videó, amelyen keresztül a vásárló virtuálisan is kibonthatja és megnézheti a portékát. A kisfilmben az eladó felsorolhatja az áru jellemzőit, megmutathatja az érdekességeket, gyakorlati tanácsokat adhat. Mindez bizalomnövelő, és azt mutatja, hogy „nem árul zsákbamacskát”.

  • Ami nem kerül egy vagyonba

Az online kosarakba többnyire a néhány ezer forintos tételektől a legfeljebb pár százezres termékek és szolgáltatások kerülnek.

  • Ami olcsóbb és egyszerűbben beszerezhető

Ezekre könnyen hozható ellenpélda, de a vevők érthetően díjazzák, hogy ha spórolhatnak a netes vásárlással, és 0-24-ben kényelmesen, akár a fotelből is rendelhetnek. Ez utóbbi piaci előnyt is jelenthet, hogy ha az adott terméket egyébként csak a vásárlótól messze lévő szaküzletből kizárólag munkaidőben lehet beszerezni.

Fotó: Thinkstock
Fotó: Thinkstock

Webshop kívül-belül

Természetesen alapvevő szempont, hogy megnyerő és vevőbarát legyen a weboldal. Fontos a szép dizájn, de önmagában kevés a sikerhez… Az is elengedhetetlen, hogy a potenciális vevők könnyen eligazodjanak az oldalon: néhány kattintással megtalálják, amit keresnek, az árut egy klikkeléssel a kosárba tudják tenni, és a vásárlás folyamata is csak néhány egyszerű lépésből álljon.

Ne feledje, a konkurencia egyetlen kattintásra van Öntől. Ha az érdeklődő elakad, akkor ahelyett, hogy a vevőszolgálatukat megkeresné, már megy is tovább a másik weblapra.

A rendszer lelke itt is az informatika

Az jó eséllyel kevés lesz, ha néhány barátjával, kollégájával összedobnak egy webáruházprogramot. Ennél egy sikeres, megbízható, automatizált rendszer jóval komplexebb. Természetesen az is alapvető elvárás, hogy az üzemeltető a fejlesztő nélkül is menedzselni tudja az oldalt (például módosíthatja a kínálatot és az árakat, új szövegeket, cikkeket tölthet fel stb.). Kiemelten fontos, hogy a webáruházmotort folyamatosan fejlesszék, és külső rendszerekkel – így például számlázási, ügyviteli, CRM-programokkal és fizetési megoldásokkal – is jól integrálható legyen.

Bérelhető vagy saját?

Ha nem szeretne sok százezer vagy millió forintért saját webboltot lefejleszteni, akkor a bérelhető megoldásokat is érdemes mérlegelnie. Mikor melyik lehet a befutó?

Bérelhető webáruházrendszer: Ez abban az esetben ajánlott, ha a megrendelő talál olyan rendszert, amely szinte teljesen lefedi az igényeit (tehát nem kellenek egyedi fejlesztések). Az indulás ennél a verziónál a legolcsóbb, és az informatikai karbantartás sem terheli a vállalkozót.

Fizetős webáruházmotor: Ha a webáruházhoz kellenek egyedi fejlesztések, de ezzel együtt fontos a cég számára az informatikai támogatás, akkor a licenszdíjas webáruházat válassza.

Ingyenes webáruházmotor: Szűkös büdzsé esetén ajánlott, hogy ha házon belül megvan a megfelelő informatikai háttér, hiszen itt az üzemeltetőre hárul a webshop testreszabása és fejlesztése is. Ajánlott ingyenes programok: Magento, OpenCart és Prestashop.

Tipp: az ingyenes programok egyik hátránya, hogy a külső rendszerek (például fizetési megoldások) integrálása problémás lehet, és ezek beépítése jelentős pluszmunkával járhat. Emiatt érdemesebb a bérelhető webáruházmotort választani, mert ott ezzel nem lesz gond.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik