Az autóipari beszállítók nagyrészt kimerítették banki limitjeiket, így a dízelbotrány miatti diverzifikáció finanszírozására nem juthatnak hitelhez – mondta Tóth Viktor, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetője egy sajtóbeszélgetésen csütörtökön Budapesten.
A szállítók által nyújtott hitel az autóiparban 400 millió eurót tesz ki, amely esetleg minimálisan növelhető – vázolta a másik finanszírozási technikát Póka Valentin, a Coface kereskedelmi igazgatója.
A statisztikák szerint
100 új autóipari munkahely 235 további munkahelyet teremt a beszállítókon keresztül – derül ki a statisztikákból. Az autóipari beszállítók többsége viszont egy céghez kötődik, így ha csökken annak a termelése, vagy máshová viszi a gyártást, a beszállító megrendelés nélkül marad. Ezért kellene még a stabil piaci helyzetben diverzifikálniuk, akár új termékek gyártásával, akár további megrendelőkkel – erről Gyurácz Németh Iván, az M27 Absolvo külpiacra lépési üzletágvezetője beszélt a rendezvényen.
Az üzletágvezető hozzátette: a diverzifikációt segíti a meglévő vevői referencia. Egy beszállítói szerződés megkötése egy évig tart és további három év, amíg profithoz jut a beszállító.
A mostani botrány kimenetele még nem dőlt el, de a magyar gazdaságra gyakorolt hatásánál mindenképpen figyelembe kell venni azt, hogy az ipari termelés 20-22 százalékát adja az autóipar, az exportból 10 százalékkal részesedik, míg a bruttó hazai termékhez (GDP) 4-5 százalékban járul hozzá. A legrosszabb forgatókönyv szerint a termelés visszaesése 1-1,5 százalékkal csökkentheti a magyar GDP-t – mondta Tóth Viktor.
A dízelbotrány már 30 milliárd euró értékű piaci értékvesztéssel járt a Volkswagen konszernnél, ez a részvényárfolyamok 30 százalékos visszaesését jelenti. A további terhekben nem a visszahívások miatti kiadás a jelentős – ez a hírek szerint 300 euró autónként -, hanem a perek kimenete lesz a döntő. Az Egyesült Államokban már a befektetők is ezzel fenyegetőznek – vélte Póka Valentin.