A cégvezetők sokszor csak felülről látják az általuk irányított szervezetet. A vállalkozás belső állapotának folyamatos monitorozása nem egyszerű feladat, hiszen nagyon kevesen végeztetnek folyamatos időszaki felméréseket.
A szervezet állapotában bekövetkező javulás vagy romlás alapvetően befolyásolja a cég jövőjét és profittermelő képességét. Egy olyan vállalkozás, amelyben a munkavállalók nem hisznek, amelyben szkeptikus vagy egyenesen „ellendrukker” emberek dolgoznak, nem fogja elérni a céljait.
A szervezet belső állapotának folyamatos figyelemmel kísérésére a legegyszerűbb módszer a kilépő dolgozókkal folytatott strukturált feltáró interjúk készítése – összegezte a Gazdasági Rádió honlapján Hoffmann Gábor, az euJOBS munkajogi és HR-tanácsadója.
A kilépő interjúk célja kettős
Egyrészt a munkáltató megtudhatja, hogy az alkalmazottak minként látják belülről a szervezetet: milyen hibák, hiányosságok, illetve erősségek vannak. Kik azok a személyek, akik esetleg nem kívánt módon befolyásolják a társaság napi működését, és kik azok a látható és sokszor kevésbé látható munkatársak, akik a „hátukon viszik” a céget.
Másrészt a távozó kolléga számára egyfajta megnyugvást, felszabadulást jelent, hogy mindezt elmondhatja, megkönnyebbül, és nem viszi tovább mindazokat a terheket, melyek korábban rárakódtak.
Kevés a fizetés, elviselhetetlen a főnök…
A frusztrált munkavállaló nem lesz boldog, nem fog megfelelően dolgozni, nem hozza azt a hozzáadott értéket, amit elvárunk tőle. A munkavállalók frusztrációjának forrásai legtöbbször a felsoroltak közül egy vagy több tényező: elégedetlenség a fizetéssel, a (közvetlen) vezetővel, a munkakörülményekkel, a kollégákkal, a munkával stb.
A kilépő interjú fontos információforrása tehát egy szervezet vezetésének. A további részletekről itt olvashat.