Bár a családi vállalkozások továbbra is dinamikus és rugalmas üzleti szegmensnek tekinthetők, a verseny egyre intenzívebb, növekszik az árleszorító hatás, a változás egyre gyorsabb, ráadásul a válaszadók csupán 16%-a számol be jól megtervezett utódlási folyamatról – derül ki a PwC Up close and professional: the family factor című kutatásából, amelyben 40 országból több mint 2 300 vállalkozás vezetője vett részt.
Összességében a nehéz gazdasági környezet, a képzett munkaerő hiánya, az innovációs kényszer és a szabályozások általi nyomás növekedése ellenére a családi vállalkozások dinamikusak és rugalmasak maradnak. Jelentőségük nagy, hiszen a világ GDP termelésének 70-90%-át teszik ki és hatékony előrejelzői a gazdasági kilátásoknak.
A kutatás szerint a professzionális megközelítés egyre fontosabbá válik a folyamatosan erősödő versenyhelyzet, a növekvő költségek, valamint a globális megatrendek hatására. Míg 2012-ben alig észlelték, idén már a válaszadók 40%-a egyetért azzal a megállapítással, hogy ez a fő kihívás a következő öt évben. De maguknak a családoknak is szakszerűbb üzleti magatartásra kell törekedniük a siker érdekében.
Növekvő versenyképesség és volatilitás
Általánosságban elmondható, hogy a családi cégek jó formában vannak: a válaszadók 65%-a számol be növekedésről az utóbbi 12 hónapban, valamint 70%-uk számít egyenletes növekedésre a következő öt évben. Agresszív növekedést a 2012-es 12%-hoz képest nagyobb részük, 15%-uk tervez. A növekedési ambíciók főként Kínában (57%), a Közel-Keleten (40%) és Indiában (40%) erőteljesek.
Ugyanakkor egy év alatt 43%-ról 49%-ra nőtt azoknak a vezetőknek a száma, akik amiatt aggódnak, hogy nem tudnak szakképzett munkaerőt alkalmazni, míg az általános gazdasági helyzetet jelentős kihívásként értékelők aránya 60%-ról 63%-ra emelkedett.
Az ész győzedelmeskedik a szív felett
A 2012-es kutatás óta a vizsgált vállalatok az üzletiesebb gondolkodást részesítik előnyben. A legfontosabb prioritás számukra a fennmaradás és a profitabilitás növelése, amelynek érdekében a kevésbé praktikus megfontolások – mint például a család és közösség – háttérbe szorulnak.
Két évvel ezelőtt a megkérdezettek 70%-a felelősnek érezte magát azért, hogy támogassa a közösségi kezdeményezéseket. Idén már csak 59%-uk gondolta így. „Ha alaposan elolvassuk az interjúkat, egyértelmű, hogy a családi vállalkozások úgy érzik, hogy a recesszió ideje alatt megtették a magukét a közösség támogatása terén azzal, hogy segítettek megőrizni a munkahelyeket” – magyarázta Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa.
A digitális átállás szükségszerűsége
A PwC idei nemzetközi vezérigazgató felmérésében a megkérdezettek 81%-a a technológiai fejlődést emelte ki a három fő globális trend közül, amelyek vállalkozásukat átalakíthatják. A családi vállalkozások hasonlóan vélekednek erről: 79%-uk sorolta a technológiai fejlődést a három legfontosabb trend közé.
A válaszadók 72%-a kész alkalmazkodni a külső hatásokhoz, miközben belső szervezeti átalakításokra van szükségük ahhoz, hogy az új technológiák minden lehetőségét kiaknázzák és megelőzzék versenytársaikat. A digitális technológiákban rejlő kereskedelmi lehetőségeket leginkább az olyan növekvő piacokon ismerték fel, mint Románia, Kína, Kenya, India és Malajzia.
A professzionalizmust kellene növelni, de hogyan?
A kutatás néhány tanáccsal is szolgál: érdemes struktúrát és fegyelmet kialakítani a vízió megvalósítása érdekében, a befektetett energiát célzottan összpontosítani. Továbbá ajánlott a család életében rendszert, szabályokat bevezetni, a döntéshozatal infrastruktúráját kialakítani és formális kommunikációs csatornákat létrehozni.
Az utódlás sikere
Talán sehol sem olyan fontos a professzionális megközelítés, mint a vállalkozás folytatását lehetővé tevő utódlás megtervezésekor. A megkérdezettek csupán 53%-a jelezte, hogy van valamilyen tervük legalább néhány vezető pozíció utódlási kérdésére, de a tervek csupán 30%-a megfelelően dokumentált. Pedig ez egy nagyon lényeges kérdés, ahogy a szakértő is kiemelte: egy ötlet akkor válik tervvé, ha azt le is írjuk. Ezt a családi vállalkozásoknak éppen olyan elkötelezettséggel és energiával kell figyelembe venniük, mint az üzlet más területeinek fejlesztését. Ennek hiányában ugyanis a vállalkozás léte forog kockán.
A PwC családi vállalkozásokat vizsgáló kutatása 5 millió és 1 milliárd dollár árbevétel közti vállalatokat vesz figyelembe világszerte több mint 40 országból.