Üzleti tippek

Kell-e hatodik érzék a cégvezetőknek?

Mire hagyatkoznak a főnökök a nagy döntések előtt? 10-ből 6 vezető a megérzései, tapasztalatai és a munkatársak tanácsai alapján dönt.

A vezetők inkább a tapasztalatra és tanácsra hagyatkoznak az üzletet alakító döntések során, mintsem az adatokra. Az adatelemzés minőségének javításába azonban egyre többen fektetnek be – derül ki a PwC tanácsadó cég és az Economist Intelligence Unit kutatásából.

A tanulmány főbb megállapításai

Az erősen adatvezérelt cégek esetében 3-szor annyian éreztek jelentős javulást a nagy döntések meghozatala során, ugyanakkor mindössze háromból egy vezető vallja vállalatát erősen adatvezéreltnek.

Több nagy döntés születik ad hoc jelleggel mint előre megtervezetten, és ezeknek jelentős hatásuk van a jövőbeli jövedelmezőségre: a vezetők közel harmada egymilliárd dollár felettinek ítéli ezek súlyát.

Sok vezető szkeptikus vagy csalódott a döntéshozatalnál az adatok és elemzés gyakorlati alkalmazását illetően, különösen a fejlődő piacokon.

Világszerte a vezetők túlnyomó többsége (94%) szerint a cégük menedzsmentje készen áll a stratégiai irányokat meghatározó döntések meghozatalára, ugyanakkor mindössze harmaduk támaszkodott elsősorban az adatokra és elemzésekre a legutóbbi ilyen döntésénél.

A vezetők 58%-a megérzéseire és tapasztalataira, valamint a szervezet többi tagjának tanácsaira és tapasztalataira alapozta a döntéshozást.

A vállalatukat erősen adatvezéreltnek tekintő vezetők (43 százalék) számoltak be a legnagyobb mértékű fejlődésről a döntéshozatalban az elmúlt két év során. A megkérdezettek számára prioritást jelentenek az elemzések minőségét javító befektetések.

A tanulmány szerint az öt legfontosabb döntés, ami vár a vállalati piramis tetején lévőkre az elkövetkező egy évben: a meglévő vállalkozás fejlesztése, együttműködés a versenytársakkal, a létező vállalkozás leépítése, belépés egy új iparágba vagy új vállalkozás indítása, illetve a vállalat pénzügyei.

Érdemes mixelni

„Egy társaság sikere manapság szorosan összefügg azzal, hogy milyen jó döntéseket tud hozni. Bár a vállalatvezetők továbbra is a tapasztalatra, a tanácsokra vagy saját megérzéseikre hallgatnak, látják, hogy a siker érdekében elengedhetetlen befektetniük az adatelemzésbe. Ez a két terület nem zárja ki egymást, sőt az üzleti kihívás a kettő megfelelő párosításában rejlik. A vezetők ismerik a megfelelő kérdéseket, most már csak azt kell tudniuk, hogyan nyerjék ki a jó válaszokat a külső és belső adatforrásaikból” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország tanácsadási üzletágának vezetője.

„A nagy döntések profitabilitásra gyakorolt hatásai sokszor dollármilliárdokban fejezhetők ki, ezért nagy a kockázat. Ráadásul a döntéshozatal kiszámíthatatlan, gyakorisága nem jelezhető előre, így a cégek próbálják gyorsítani és finomhangolni ezt a folyamatot. A jobb döntéshozáshoz elengedhetetlen a legújabb elemzési módszerek használata, valamint a felelősség és a döntéshozatali folyamat alapjainak a meghatározása” – tette hozzá a szakértő.

A felmérésről

Az Economist Intelligence Unit májusban 1 135 vezetőt kérdezett meg, akiknek 54%-a felsővezető vagy igazgatótanácsi tag. A válaszadók jelentős része Európából (29%), Észak-Amerikából (35%), az Ázsiai-csendes-óceáni térségből (24%) került ki, ezen felül pedig Latin-Amerikából, a Közel-Keletről és Afrikából.

Tizennyolc iparág képviselői vettek részt a kutatásban: 10-10% a bankszektorból és a tőzsdepiacokról, a technológiai és energiaszektor, közszolgálat és bányászat területéről. A részt vevő vállalatok nagy részének tavalyi éves bevétele legalább egymilliárd dollár volt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik