nav
Üzleti tippek

Önnek mi a véleménye az adóellenőrökről?

Az adózók több mint fele elégedett a revizorok munkájával, de szeretnék, ha több segítséget kapnának az adóhatóságtól.

A PwC Magyarország kutatásában a válaszadók kendőzetlenül elmondhatták véleményüket az adóhatóság tevékenységéről az adóellenőrzési, adóeljárási és adóigazgatási területeken. A felmérésben részt vevők több mint fele elégedett vele. Így talán az a sztereotípia is megdől, hogy a NAV csak rossz üzenetet hordoz az adózók számára?

Minden adózót foglalkoztat, hogy mire költik az közös kasszába befizetett forintjaikat, miért őt érintik a szigorú adóellenőrzések. Az is érdekel minket, mit tesznek az állami szervek azért, hogy többen járuljunk hozzá a közterhekhez, sokkal többen fizessük a közösségi együttélés számlájának folyamatosan növekedő végösszegét.


Fotó: Northfoto

Vélemény a revizorokról

Az adózók elsősorban a revizorokkal való találkozásnál szereznek közvetlen benyomást az adóhatóságról. Az adóellenőrzést senki sem viseli könnyen, és az adózók szkeptikusan viszonyulnak a revizorokhoz: nem tudják pontosan, hogy mit várjanak el tőlük. A felmérésben résztvevők válaszaikban jelezték pédául: fontosnak tartanák, hogy a revizorok gyakorlati gazdasági ismereteik birtokában dolgozzák ki az ellenőrzési stratégiát. Ez a válaszolók szerint növeli az ellenőrzésre fordítandó idő legcélravezetőbb kihasználását.

Segíthetné az ellenőrzések hatékonyságát a revizorok nyelvi képzése, hiszen az adóeljárás szabályai 2012. január 1-jét követően lehetővé teszik a német, angol és francia nyelvű dokumentumok használatát, mely alaposabb nyelvi tudást igényel. Hangsúlyos lehet továbbá akár iparág-specifikus tudás elsajátítása is a NAV dolgozói számára. Ezen képzések kialakítása és finanszírozása forrásátszervezést igényel a hatóság részéről, de megtérülő befektetés ez saját a munkavállalókkal és azok motiválásával kapcsolatban. A köztisztviselői életpályamodell – a versenyszférával összemérhető, esetleg azt meghaladó juttatási rendszer kialakításával – ellentétes irányba fordíthatná a munkahelyváltás jelenlegi gyakorlatát. Azaz az adóhatósági munkában hosszú távban gondolkodók versenyszférában megszerzett tapasztalatai erősítenék az adóigazgatást.

Ügyintézési észrevételek

Az üzleti kommunikáció modernizációjával a NAV is sokat alakított az elmúlt években az online adózási gyakorlat és gyors információszerzés lehetőségén. A rendszer ugyan nem tökéletes, de a felmérésben résztvevők válaszaiból kifejezetten látható, hogy az adózók számára pozitívum, hogy az online ügyfélszolgálat felé mozdult el. Ezek szerint az adóhatóságnak egyértelműen ebbe az irányba érdemes tovább fejlesztenie. Emellett a fizikai ügyfélszolgálatok számának bővítését is sokan javasolták, akár postán, üzletközpontokban való megjelenéssel, mely könnyebben elérhetővé és mindennapivá tenné számukra az ügyintézést.

Jogorvoslat

A hatósági eljárásban a jogorvoslati eljárások során a legjelentősebb az adóhatóság szerepe. Az észrevétel, fellebbezés és felügyeleti intézkedés biztosítja az adózó számára, hogy a kedvezőtlen adóhatósági megállapításokkal szemben kifejtse álláspontját. A felmérésben részt vevők válaszai alapján az adózók az észrevételezési szakaszban igen jó aránnyal tudták megváltoztatni részben vagy egészben az adóhatóság álláspontját, azonban a fellebbezések fele sikertelen volt. Tovább romlik az arány a felügyeleti intézkedések és a bírósági felülvizsgálatok során, amelyek vagy az adóhatósági ellenőrzések megalapozottságát igazolják, vagy az érdemi jogorvoslati rendszer hiányosságára hívják fel a figyelmet.

Feketegazdaság elleni küzdelem

„Miért pont engem vizsgálnak?” – kérdi több ezer vállalkozó évente, amikor revizorok jelennek meg nála. A NAV adóhatósági vizsgálati gyakorlata minden évben más és más elvek alapján alakul. Azonban örök igazság, hogy a feketegazdaság felszámolásához a fehér gazdaságon keresztül vezet az út, azaz minden adózót érinthet adóhatósági vizsgálat, hogy kiderüljön róla az is, ha „fehér”. Mind az állam, mind pedig az adóhatóság közös érdeke a feketegazdaság visszaszorítása, hogy mind többen viseljük közös kasszánk terheit.

Elfogadjuk, hogy szükség van a munkájukra

A felmérésben adott válaszok összességükben rámutattak arra, hogy az adózók egyre inkább elfogadják az adóhatóság megkerülhetetlen, népszerűnek nem mondható tevékenységét. Egyetértenek azzal, hogy a feketegazdaság visszaszorításának egyik legfontosabb eszköze az ellenőrzési tevékenység. Ugyanakkor hangsúlyozták azt is, hogy több segítség kellene azoknak az adózóknak, akik együtt akarnak működni az adóhatósággal. Bővítést várnának például az ügyfélszolgálati és panaszkezelési területeken, valamint az informatikai szolgáltatások terén.

Nyitott az adóhatóság

„Érezhetően hatékonyabb és modernebb kommunikációra törekszik az adózásba bevont személyekkel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal” – véli  Kelemen János a PwC Magyarország cégtársa. „Az adóhatóságról őszintén című felmérésünk is azt bizonyítja, hogy az adóhatóság is nyitott a tapasztalatcserére és a kommunikációra akár egy független szervezet felmérésén keresztül is, hiszen figyelembe veszi válaszadóink véleményét és modernizált működéssel törekszik minden területén folytatni a munkáját.”

Most először mérték fel, hogy mit gondolnak az adózók a NAV munkájáról. A kitöltésben bármely adózó részt vehetett, anonim módon. Az elkészült anyagban magánszemélyek és társaságok véleménye is megtalálható az adókötelezettséggel, valamint az adóellenőrzéssel, az adóeljárással és az adóigazgatással kapcsolatban.A PwC azzal a céllal végezte a kutatást, hogy átfogó képet kapjunk az önadózás, az ellenőrzés, a hatósági eljárás területeiről az adózók válaszai alapján – összegzi Kelemen János.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik