A hazai kis- és középvállalkozások döntő többsége még nem tekinti a dizájnt a cégük életét meghatározó tényezőnek – derült ki a Magyar Formatervezési Tanács megbízásából végzett friss felmérésből. Pedig a dizájn alkalmazásával jelentős előnyre tehet szert egy vállalkozás.
A menedzserek nem lelkesednek túlságosan a dizájnért
A hazai kis- és középvállalkozások döntés-előkészítő alkalmazottai és a diplomás középvezetői arról számoltak be a kutatás szerint, hogy meg vannak győződve a formatervezés jelentőségéről. Az egész vállalkozás terhét vállukon viselő menedzserek azonban szkeptikusabbak: jellemzően olyan értéknek tekintik a dizájnt, amelyre a válság idején nem lehet költeni. A valóság azonban az, hogy nagyobb eséllyel lesz sikeres egy portéka a fogyasztók körében, ha dizájntöbblettel bír.
Kevesen használják
A vizsgált három dizájnelem – névjegykártya, logó, honlap – illetve a teljes arculat közül a cégek 94 százalékában használnak legalább egyet, azonban csak 53 százalékuk tervezteti ezeket az elemeket szakember közreműködésével. Pedig itt legalább 75 százalékot kellene elérnünk, ha az Európai Design Management Díjban tapasztalt osztrák, portugál vagy cseh jelenléthez szeretnénk közelíteni – mondta Dr. Bendzsel Miklós, a Magyar Formatervezési Tanács elnöke és az Európai Design Vezetőtestület tagja.
„A dizájn alkalmazása, mint minden területen, így a kkv-k esetén is, nem díszítő elemeket jelent, hanem egyfajta ergonómiai és érzelmi többletet, belülről táplálva a tárgyat, a szolgáltatást. Az a tapasztalat, hogy ez nagyon gyorsan, akár 12-18 hónap alatt, a teljes technológiára fordított költségekkel együtt megtérül.” – folytatja. Ezzel szemben a most vizsgált vállalatok csak közel negyede vélte úgy, hogy a dizájnra fordított költségek valóban rövid távon megtérülnek.
Dizájndíjat nyertek
A Magyar Formatervezési Tanács örömét fejezte ki, hogy évről évre nő a pályázati aktivitás, és egyre magasabb a megvalósult, piaci megrendelésre készült pályamunkák száma. A nemzetgazdasági miniszter által meghirdetett és a Tanács által kezelt díjat többek között egy edzéshez használt, homokkal tölthető súlyzózsák; egy háromlábú, piros retró-kandalló; egy, az ellazulást segítő wellnesskabin; egy készségfejlesztő játékcsalád és egy, a legszűkebb fürdőszoba falára is felszerelhető minimosógép kapta. A Design Management Díjat pedig a dizájn vállalati kultúrába emeléséért a főleg belsőépítészettel foglalkozó Mobilia-Artica Kft. érdemelte ki.
A Magyar Formatervezési Díjjal és a Design Management Díjjal ebben az évben elismert, valamint a Díj pályázatra beérkezett legkiemelkedőbb pályaműveket 2011. november 13-ig lehet megtekinteni az Iparművészeti Múzeumban.