Felismerve az új technológiai lehetőségeket, egyre több cég strukturálja át szerkezetét, és helyezi át a hangsúlyt a tömeges testreszabásra. A siker garantált: olyan nagy a kereslet e termékek iránt, hogy a vásárlóknak gyakran hónapokat kell várniuk.
A tömeges testreszabással elsőként a Nike élt: a cég 1999-ben indította el NikeID programját, amely kezdetben sportcipők személyre szabott gyártására koncentrált. Az almárka ma egy külön internetes honlapot működtet. Itt a vásárlók a különböző Nike sportcipőmodelleket saját igényeiknek megfelelően tervezhetik meg, ezt követően a cég házhoz szállítja a megrendelt árut. Ezenkívül a vállalat világszerte 102 NikeID Studio-üzletet is létrehozott, ahol a látogatók a webes felület helyett személyesen, egy dizájner segítségével tervezhetik meg az általuk megálmodott cipőket. A NikeID igazolta a vállalat várakozásait, jelentős bevételt hozva a cégnek.
A társaság folyamatosan bővítette a lehetőségek körét, így az edzőcipők gyártása mellett ma már ruhák és különböző sportszerek tervezésére is alkalom nyílik. Hasonló programot működtet a Nike tulajdonát képező Converse cipőmárka is. Személyre szabott termékieket a vevők mindkét esetben 100–300 dollár közötti áron vásárolhatják meg, amely körülbelül kétszerese a tömegtermelésben gyártott sportszerekének. Ezeken kívül a Vans cipőmárkának saját cipőtervezője is van a neten, s az Adidas szintén működtet a Nike-hoz hasonló szolgáltatást honlapján, Miadidas elnevezéssel.
hazai lehetőségek
Bár világszerte egyre inkább hódít a tömeges személyre szabás, a magyarországi vállalatok közül igen kevesen használják ki az új technológia nyújtotta lehetőségeket. Hazánkban alig található olyan vállalat, amely ilyen termékekkel foglalkozna, és a nagyobb vállalatok egyedi termékeiket kínáló divíziói közül is kevesen és igen drága szállítási költség mellett értékesítenek régiónkban. A NikeID csak Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban és Kínában működtet NikeID Studio-üzleteket, termékeik Magyarországon belüli házhoz szállítása közel 30 ezer forintba kerül. Ezzel szemben a személyre szabható termékeket az internet segítségével árusító kisebb vállalkozások, köztük a House of Prey és a Blank Label világszerte vállal gyártást és kiszállítást, így az általuk készített árukhoz itthonról is kedvező áron juthatunk hozzá.
Az ismert márkák mellett a tömeges egyéniesítés a kezdő vállalkozásoknak is kiváló lehetőséget jelent termékeik költséghatékony gyártására és értékesítésére. Az olyan új, internetes portálokon keresztül működő vállalkozások, mint az egyedi férfipólókat gyártó Blank Label, illetve a női cipők tervezésére szakosodott House of Prey egyaránt kiváló eladásokat mutat. Ráadásul a gyártók az internet segítségével megtervezett és a megrendelésre elkészített termékekre teljes cseregaranciát vállalnak, vevőik így biztosak lehetnek abban, hogy rossz választás esetén is az általuk vágyott ruhadarabhoz jutnak. A tervezés élményét nyújtó Blank Label által forgalmazott férfiingek ára 45–100 dollár között mozog, míg a House Prey a kézzel elkészített, kiváló minőségű női lábbeliket 130 és 230 euró közötti áron kínálja.
Autótól a csokiig
Nem csak a ruhaipari vállalatok foglalkoznak tömeges testreszabással, az elektronikai termékek piacán a Dell és az Apple is él ezzel a lehetőséggel. Míg a Dell számítógépeit egyedi megrendelés alapján gyártja, addig az Apple a legkülönfélébb módokon próbál vevői kedvében járni. Apple iPod-lejátszóira és iPhone-telefonjaira az Apple Store program segítségével a felhasználók egyedi igényeiknek megfelelően tölthetnek le alkalmazásokat. Sőt, az Apple arra is lehetőséget kínál, hogy a vásárlók a cég honlapján keresztül egyedi, személyes üzeneteket gravíroztassanak a megrendelt termékbe. A tömeges egyediesítést az autógyártók is szívesen alkalmazzák. A Fiat új, 500-as modelljét például egy internetes autótervező segítségével személyre lehet szabni, majd a cég a vásárló által tervezett modell alapján gyártja le a kívánt járművet. Az egyedülálló programnak köszönhetően a kocsi több mint 500 ezer kombinációban rendelhető.
Más területen működő cégek is megpróbálják kiaknázni a személyre szabhatóságban rejlő lehetőségeket. A világszerte igen sikeres gyorsétteremlánc, a Subway üzleteiben egyedi, a vevők választása alapján elkészített szendvicsek fogyaszthatók. Érdekes példa a Chocri csokoládét gyártó német vállalat, amely egyedi igények szerint alakított csokoládé készítését vállalja. A néhány éve indított vállalkozás egyre bővíti termékei számát, s a közelmúltban már az Egyesült Államokban is elkezdte árulni a különleges édességeket.
Egyedi luxus
A luxustermékek piacára már a kezdetektől jellemző a személyre szabható termékek gyártása, hiszen az egyediség érzetét a márkák illusztris vásárlói meg is kívánják. A Guerlain francia kozmetikai vállalat több mint 200 éve működteti a Maison Guerlaint a Champs-Élysées 68-as számú üzletében, ahol a cég luxusparfümjeit készítik. Egy egyedi, személyre szabott parfüm tervezése és gyártása három hónapot vesz igénybe, darabja 15 ezer euróba kerül. A cég igen borsos árat kér kivételes szolgáltatásáért, hiszen egy tömegtermelésben gyártott luxuskategóriájú parfüm ára 200–300 euró körül mozog. A luxusdivatmárkák közül szintén sok működtet hasonló szolgáltatást. A Gucci divatház honlapján kiváló minőségű, bőrből készült táskákat kínál, a luxusiparban a tömeges személyre szabás úttörőjének azonban kétségkívül a bőrből készült táskákat és kiegészítőket gyártó brit vállalat, az Anya Hindmarch számít. A cég szolgáltatásai részeként az egyedi tervezésre két különböző lehetőséget is biztosít vásárlóinak. Be a bag elnevezésű programjával lehetővé teszi, hogy a vevők az általuk kiválasztott táskákat saját fényképeikkel díszíthessék.
A megrendelésre legyártott termékek megközelítőleg 200 fontba kerülnek, és akár három nap alatt házhoz szállítják az egyedi darabokat. A vállalat másik, elsősorban presztízsvásárlókat vonzó szolgáltatása sokkal exkluzívabb megoldást nyújt: a Bespoke Ebury bőrből készült táskák egyediesítését teszi lehetővé. A szolgáltatás keretében lehetőség nyílik arra, hogy a vásárló saját kézírását mintázó egyedi feliratot véssenek a termékekbe. A kollekció darabjai 800 és 6000 font között vásárolhatók meg, amelynek elkészítése a megrendelt darabtól függően akár hónapokba is telhet.
Más jövő?
A tömeges testreszabást kínáló vállalatok ugyan egyre sikeresebbnek számítanak, termékeik iránt világszerte óriási a kereslet, a jövő nagy lehetőségét várhatóan a perszonalizáció jelentheti. Ez ugyanis lehetővé teszi, hogy a vállalatok valóban vásárlóik egyedi, személyre szabott igényeinek megfelelően gyártsanak termékeket. A világháló által erre egyre több lehetőség nyílik, ám az igazi áttörésre vélhetően még várnunk kell. Az újabb technológiai fejlesztéseknek köszönhetően a jövőben akár az is elképzelhető lesz, hogy az internet segítségével, vagy egy boltba betérve – előző vásárlásaink alapján – kizárólag számunkra elkészített termékeket vásárolhassunk.