Az Olasz Lapszerkesztők Szövetsége szerint a Google azzal a fenyegetéssel próbált a helyi újságokra nyomást gyakorolni, hogy minden olyan publikáció, amelyet az újságok nem hajlandóak kihelyezni az említett honlapon, „automatikusan kikerül a Google keresőmotorjából” – olvasható a Yahoo egyik cikkében.
Az újságok szerint azáltal, hogy Google olasz oldalán is megtalálhatók online tartalmaik, nem tudják saját honlapjaikhoz vonzani a felhasználókat és a hirdetőket, ugyanakkor ha visszautasítják a Google lapján való megjelenést, akkor kikerülnek a keresőjéből.
A trösztellenes ügyekkel foglalkozó olasz hatóság figyelmeztette a Google-t: utána fog járni, hogy ez a lépés mennyire befolyásolja negatívan az online hirdetési piacot. A Google olaszországi részlege egyelőre vizsgálja a panasz jogalapját és részleteit. A lapok az USA-ban és más nyugat-európai országban is amiatt kritizálják élesen a Google-t, illetve a Yahoo-t is, hogy az újságoknak a saját híroldalukon megjelenített híreiből szerzik a bevételeiket. A Google viszont azzal érvel, hogy az online reklámokon keresztül pénzforráshoz juttatja a lapokat, és nem tulajdonítja el a tartalmat.
„Mi szolgáltatjuk az internetes forgalmat, illetve a reklám is tőlünk származik, bármilyen üzleti modellt is használjanak a lapok, illetve attól függetlenül, hogy nálunk vagy a saját honlapjuk jelentetik-e meg cikkeiket” – írta Alexander Macgillivray, a cég egyik ügyvédje blogjában.
A viták leginkább abból származnak, hogy a lapkiadók egyre kevesebb hirdetési bevételhez jutnak, így az online részlegből próbálnak pénzt szerezni. Éppen ezért kötött szerződést a két legnagyobb kiadó, az RCS MediaGroup és a L’Espresso arról, hogy az online reklámok jövedelmeit megosztják. Egy Milánban lévő üzleti elemző szerint az olasz lapkiadók valódi célja is az, hogy valamilyen jövedelemmegosztási szerződést próbáljanak kicsikarni a Google-tól.