Amikor megjelentek a teljes mértékben személyre szabható hírolvasó szolgáltatások, mint amilyen a Netvibes vagy a Google Reader, azt lehetett hinni, hogy a hírgyűjtő-hírkereső site-oknak befellegzett. Ennek ellenére ezek a weboldalak mind a mai napig élnek és virulnak.
A két legnagyobb hazai szereplő, a piacvezető Hírstart – amelyet lapunk kiadója működtet – és a Hírkereső naponta külön-külön nagyságrendileg 100-100 ezer egyedi látogatót vonz, s számos kisebb oldal is létezik. „Az internetfelhasználók döntő többsége passzív fogyasztó, nem híve a testreszabásnak, a saját érdeklődésének megfelelő tartalmak kiválogatásának és rendszerezésének” – indokolja a hírolvasó alkalmazásokkal szembeni versenyképességüket Bognár Bálint, a Hírstart főszerkesztője, aki szerint a hírgyűjtőket amúgy is „gyorsfogyasztásra” használják a felhasználók.
Azaz arra, hogy amikor van egy kis idejük, gyorsan átböngésszék a legfrissebb híreket. Holló Gábor, a Hírkereső ügyvezetője is hasonlóan látja ezt a kérdést, tapasztalatai szerint a Netvibest és társait még mindig leginkább csak az informatika iránt érdeklődők használják. Ezért szerinte három-négy év távlatában ezek a szolgáltatások nem fognak annyira elterjedni, hogy az ő vizeiket zavarhatnák.
Mindenesetre a hírgyűjtő oldalak is igyekeznek biztosítani a testre¬szabás lehetőségét. A Hírkeresőn például be lehet csukni a felhasználót nem érdeklő hírdobozokat, a Hírstarton pedig a „saját hírlap” menüben a felhasználók maguk is összeállíthatnak egy oldalt a különféle hírforrásokból.
Tavaly decemberben egy nemzetközi szereplő is megjelent a hírgyűjtő oldalak hazai piacán, elindult ugyanis a Google News magyar hírforrásokból dolgozó változata, a Google Hírek. Arról ugyanakkor nincs információ, hogy mennyi látogatót vonz az internetes multi oldala.
A kisebb hazai hírgyűjtők közül külön utat jár a Propeller. A jelenleg napi 10-15 ezer egyedi látogatót elérő oldal első ránézésre önálló híroldalnak tűnik, a cikkekre rákattintva derül csak ki, hogy a folytatás egy másik site-on olvasható. Újdonság az is, hogy a web 2.0-s jelleget erősítendő, a híreket kommentelni is lehet. „A célunk az, hogy legalább napi 30-40 ezer látogatót elérjünk, mert ebben a szegmensben legalább ennyire lenne szükség az üzletileg is sikeres működéshez” – véli G. Szegő Péter, a Propeller lapigazgatója.
Papp László, a GMédia online sales house ügyvezetője szerint a hagyományos hírgyűjtő oldalak látogatói jellemzően a napi aktualitások iránt érdeklődő, az átlagos internetezőnél kicsit idősebb, főleg nagyvárosi férfiak. A szakember úgy látja, hogy ezek a site-ok jellemzően bankok, biztosítók, autóscégek, kulturális események és telekommunikációs vállalatok hirdetéseire számíthatnak.