Üzleti tippek

Jól fogynak a drága autók

Kelet-Magyarországon drasztikusan visszaesett az új autók iránti kereslet, az ország nyugati részén a kereskedők bevételei nem változtak, mert a drágább autók iránt növekszik az igény. Hitelre nagyon kevesen vesznek autót. Országos körkép.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében az autókereskedések átlag 40-60 százalékos forgalomkiesést regisztráltak januárban. A régió egyik legnagyobb, Suzukival, Forddal és Mercedesszel foglalkozó szalonjának a forgalma nagyjából a felére esett vissza. Ifj. Nyitrai Gábor, a Carmo Kft. ügyvezető-igazgatója elmondta: a visszaesés miatt nyolc százalékos létszámleépítést hajtott végre a cég, amelynél így jelenleg kilencvenöten dolgoznak.

Pécsett mintegy 30-50 százalékkal csökkent tavaly november óta a Volkswagent forgalmazó AutóCity Kft. és az Opel, Chevrolet, valamint Saab márkájú gépkocsikat árusító Penthe Autóház Kft. forgalma az előző év hasonló időszakához képest. Az azonos tulajdonosi körhöz tartozó két pécsi cég ügyvezető igazgatója, Liszácz Mihály közölte: tapasztalataik szerint a gazdasági és pénzügyi válság főként a kis- és közepes kategóriájú autók eladásának csökkenésében érezhető, és a hitelfelvételi kedv a korábbi tizedére esett vissza. A szakember elmondta: egyelőre az a veszély sem fenyeget, hogy a gyártók nagy számban bontanák fel a kereskedőkkel kötött szerződéseiket, de egy kisebb piacon hosszú távon a jelenleginél kevesebb márkakereskedés tud eredményesen működni.

Zala megyében kizárólag a nagy kedvezményt kínáló akcióknak köszönhetően az év elején még fogytak az autók a márkakereskedőknél, amelyeknél jellemzően inkább készpénzért veszik az új autókat. A Seatokat és Fiatokat forgalmazó zalaegerszegi Autó Lábodi Kft.-nél csakis az akár 30 százalékos kedvezményt kínáló akcióknak köszönhetően több Fiatot adtak el az idén januárban, mint az elmúlt év első hónapjában – közölte Lábodi Róbert, a kft. ügyvezetője. A cégvezető azonban ezt a helyzetet átmenetinek tartja, és úgy véli, hogy a raktáron lévő autók eladása után jön még a neheze. Megjegyezte, hogy vevőik szinte kivétel nélkül készpénzért vásároltak.

Bölecz László, a Zalaegerszegen és Nagykanizsán Fordokat forgalmazó Autó-Kanizsa Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a bankok egyenesen ki akarnak vonulni az autópiac finanszírozásából. Nemcsak a vevőknek kínált hitelek száma csappant meg, de a kereskedők készleteinek finanszírozásától is elzárkózik több pénzintézet. Korábban mintegy 80 százalékos arányban hitelre adtak el autókat, most a gépkocsiknak már a felét készpénzért értékesítik.

Csongrád megyében a Citroen gépkocsik eladása 50 százalékkal esett vissza a márkakereskedés adatai szerint, a Renault-nál létszámleépítést terveznek. Szegvári Tamás, a szegedi Citroen márkakereskedés vezetője elmondta: az ötven százalékos csökkenés igaz Szegedre és Csongrád megyére is a márkát illetően. A hitelre történő vásárlás szinte megszűnt, februárban csak készpénzes vásárlójuk volt. A forgalom visszaesése mellett gondot okoz a készletek finanszírozása, az árfolyamkockázat növekedése, a magas kamatok, illetve, hogy nem tudják a vállalt hitelt a kereskedők kihelyezni.

A szegedi Molnár Autóház Kft. ügyvezetője, Molnár Erika elmondta: a megyében a Renault-nál az eladások csökkenése még nem érte el az országos ötven százalékos szintet. A kereslet már tavaly is visszaesett, így ahhoz képest stagnál a helyzet. A szervizek forgalma viszont jelentősen visszaesett, náluk már csak heti négy napot dolgozik a műhely. A feltételezhető okokról kifejtette: az emberek vagy letették az autót, vagy nem viszik szervizbe, mert másra kell a pénz. Az eladások és a szerviz-igény csökkenése együttesen már nagy gond – hangsúlyozta.

A leépítések a cégnél is elkerülhetetlenné váltak, most huszonöt fővel dolgozik a szalon, de megkezdődött a leépítés megtervezése. A kilábalás lehetőségét a pályázati forrásokban, illetve a jövőben megjelenő új modellekben látja a cégvezető, ez utóbbiak eddig mindig volumen-növekedést hoztak.

Győr-Moson-Sopron megyében nem érzékeltek számottevő forgalomcsökkenést a megkeresett márkakereskedések, tapasztalatuk szerint ugyanakkor egyre inkább jellemző, hogy készpénzért vásárolnak személygépkocsit a vevők, s elfordultak a hitelektől.

A soproni Walter Autó Kft.-nél sincs visszaesés az értékesítésben. Kopovits Márk értékesítési munkatárs szerint ennek oka, hogy a Walter négymárkás kereskedés, elsősorban Volkswagennel és a konszern más márkáival foglalkozik, és e modellek kínálatában megtalálhatók a prémiumkategóriás autók. Ha az alsó-középkategóriás vásárlókat jelentősebb részben el is vesztették, a kisebb autók eladásának csökkenését ellensúlyozzák a prémiumkategória növekvő eladásai. A cégnél jelenleg tíz autóból hetet készpénzért visznek el a vásárlók.

Somogy megyében a kaposvári Karg Autó Kft. vezetője, Karg Ferenc cégének forgalmáról szólva elmondta: Skodából kevesebbet adnak el, mint a válság előtti időszakban, Volkswagenből és Hondából viszont nincs változás. A cégvezető úgy véli, a gazdasági válság következményeként a hazai autókereskedőknek akár a 30-40 százaléka is lemorzsolódhat. Tapasztalata szerint a bankok azonnal reagáltak – egy részük kihátrált, magukra hagyva a kereskedőket és a hiteligénylőket -, ám a gyárak, a generálimportőrök és a márkakereskedők ezt nem tudták megtenni. Ez magyarázza a mostani, jelentős kedvezményeket nyújtó akciókat is, ám a készletek végesek és az új beszerzésű autókat már drágábban kínálják majd a kereskedők. Karg Ferenc 10-15 százalékos áremelést prognosztizál.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik