Üzleti tippek

Az Agrolánc-sztori

Piaci rések lefedése, magas műszaki színvonalú gépek és munkaeszközök értékesítése, kizárólagos márkaképviselet, valamint az ország több pontján elérhető szervizhálózat kiépítése jellemzi az Agrolánc Kft. tevékenységét.

Nyugodt ember vagyok, a cég fennállása óta még nem fordult elő, hogy felemeltem volna a hangom. Jól bírom a terhelést, gyorsan döntök” – vall habitusáról Szemerei Károly, a kommunális gépek értékesítésében piacvezető, valamint a mezőgazdasági gépek forgalmazásában előkelő helyet elfoglaló, 18 éve sikeresen működő, fejlődő Agrolánc Kft. ügyvezetője.

Ugartörés

Szemerei Károly egy évtizedig dolgozott az állami tulajdonú Monori Mezőgépnél. 1991-ben mégis saját, mezőgazdasági és kommunális gépek, munkaeszközök értékesítését célul kitűző cég alapításában látta a lehetőséget a továbblépésre.

Szemerei Károly

53 éves, gépész-üzemmérnöki diplomája van. Négy gyermek édesapja, Fóton lakik egy családi házban.
Hobbijai a régi bútorok és a biliárdozás.

Az újonnan alapított Agrolánc Kft. számára a vállalt feladat kezdetben szinte megvalósíthatatlannak tűnt: magas műszaki színvonalú gépek értékesítése kis forgótőkével – az akkori szűk fizetőképes kereslet és nehéz eladási viszonyok mellett. „Már a cég létrehozásának évében kizárólagos forgalmazói lettünk az Antonio Carraro cég által gyártott traktoroknak és a Gianni Ferrari márkájú fűnyírógépeknek. Termékeik a fejlett technológai megoldások következtében nem voltak olcsók, így akkoriban eladásuk nem volt egyszerű feladat”– emlékszik a kezdetekre a cég ügyvezetője. „Kevesen ismerték fel, hogy ezek a gépek sokkal hatékonyabbak, gazdaságosabbak, mint az akkoriban hasonló feladatok elvégzésére használt társaik. Elsődleges célcsoportként az állami szektort, az önkormányzatokat kerestük fel gépajánlatainkkal.” Rengeteg utánjárással, területi munkával, az önkormányza-tok tisztségviselőinek megismerésével kellett kezdeniük a munkát, utána foghattak csak az értékesítésbe.

Az aratás kezdete

Szemerei Károly – bár korábbi kereskedői tapasztalatai nem voltak – az értékesítést is egyedül végezte a vállalkozásban. A szervizfeladatokat ellátó munkatársán kívül egy titkárnő dolgozott az Agrolánc Kft.-nél. A vidéki viszonteladókkal sikerült olyan minőségi kapcsolatot kialakítaniuk, amely már az indulásnál nagy segítségükre volt. Mezőgazdasági gépkereskedelemmel foglalkozó céghez képest kurió-zumként egy fővárosi, harmadik emeleti irodát béreltek, amit hamar kinőttek. Be kellett látniuk, hogy a belvárosban nehezen folytatható ez a tevékenység, a forgalom növekedésével a helyigény is nőtt. Ezért 1994-ben egy új irodát építettek Rákospalotán.

A cég kizárólagos forgalmazó partnere lett a skót Applied Sweepers utcaseprőgépeket gyártó vállalatnak és a Toro professzionális golfpálya-karbantartó gépeket gyártó amerikai nagyvállalatnak is. Ezek a kiemelkedő partnerek folyamatos figyelemmel kísérik, segítik a magyarországi vállalkozást. Az Agrolánc Kft. az évek során megszerezte mintegy 50 olasz és további tíz vállalat termékeinek kizárólagos forgalmazási jogát.

A vidék a lényeg

Egy idő után a rákospalotai családi házas környéken a lakók nehezen tűrték a megnövekedett forgalmat, és a hely is szűkös lett: ismét helyszínt kellett váltaniuk. A cég 2006. július 1-jén Fót nyugati ipari körzetébe költözött. Az új telephely kiválóan felszerelt, modern otthont ad a kereskedelmi, a szervizszolgáltató és az adminisztrációs részleg számára is. Tágas bemutatótermével, 3000 négyzetméteres udvarával megfelelő körülményt teremt termékeik kiállításához, kipróbálásához. A kommunális és az önkormányzati szektort közvetlenül innen szolgálják ki, míg a szőlő-, a gyümölcs- és kertészeti szektorban az értékesítési tevékenységhez az ország öt különböző pontján található viszonteladók is hozzájárulnak.
A cég kiemelt hangsúlyt helyez a vidéki viszonteladói hálózat folyamatos bővítésére és az Agrolánc-filozófia mind szélesebb körben való megismertetésére. Hitvallásuk szerint „egy-egy gép szakmai szempontok szerint történő kiválasztása és értékesítése nem fejeződik be az átadás pillanatában, éppen ellenkezőleg: ekkor kezdődik meg a felhasználó, az Agrolánc Kft., valamint a gyártó szoros kapcsolata, amelynek lényege az állandó kommunikáció, a pontos és gyors alkatrészellátás, a precíz szervizmunka. Az így megszerzett bizalom vezet a további felhasználói igények kielégítéséhez”.

Technikai roadshow

Gépeik évente 10–14 hazai kiállításon, mezőgazdasági és kommunális bemutatón tekinthetők meg. Tavaly mezőgazdasági- és kommunálisgép-roadshow-t is szerveztek az országban. Minden év októberében mutatják be a teljes termékpalettát és az újdonságokat Technikai Show rendezvényükön. A gépbemutató Gödön, a Pólus Palace Thermal Golf Club Hotelben került megrendezésre tavaly, de tartottak már show-t a New York Kávéházban és a gödöllői Grassalkovich-kastélyban is.
Szemerei Károly értékelése szerint az elmúlt, közel 20 évben nagy hibákat nem követtek el. A kisebbek abból adódtak, hogy a célokhoz képest szinte mindig kevés volt a forgótőke. „A gyártókkal kapcsolatban mindig korrektségre törekszünk, számláinkat időben kifizetjük”– mondja. Vevőiknek azzal könnyítik meg a vásárlást, hogy a Budapest Lízing Zrt.-vel karöltve lízinglehetőséget kínálnak.

Az évek során átalakult a cég tulajdonosi szerkezete és vezetése. Az olasz partner kivásárlását követően Szemerei Ká-roly ügyvezető igazgatóként a kereskedelmi tevékenységet irányítja, valamint a stratégiát alakítja ki, Králl Ágnes pedig gazdasági igazgatóként a vállalkozás pénzügyeiért felel.

A díj

Tavaly első alkalommal pályázta meg az Üzlet & Siker Minősített Vállalkozása-címet az Agrolánc Kft. az 500 millió–1 milliárd forint árbevételű kereskedőkategóriában. „Örülünk a mostani elismerésnek – szögezte le Szemerei Károly. – Célunk, hogy a jövőben is hasonló sikereket érjünk el, és a nehezedő külső körülmények ellenére is biztosítsuk a növekedés, a fejlődés lehetőségét dolgozóink és a cég számára.”

Elért eredményük titka

  • A piac ismerete.
  • A piaci réseket feltérképező és azokat megfelelő válaszokkal kitöltő csapat.
  • A kor követelményeinek megfelelő műszaki színvonalú, folyamatosan, fejlesztés és tesztelés során újuló termékek.
  • Reális gazdasági döntések.

Az Agrolánc nettó árbevétele 1991-ben alig haladta meg a 9 millió forintot, tíz évvel később közel 412 millióra, 2007-ben 953 millióra bővült, a 2008-as várható nettó árbevétel pedig meghaladja az 1 milliárd forintot. Jelenleg 14 munkatárssal dolgoznak. Az ügyvezető szerint 100-nál is több konkurensük van, melyek közel ötödét tartja igazán komolynak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik