Üzleti tippek

Banki buktatók

A pénzintézetek számára is kötelezően életbe lépett az elektronikus cégeljárásról szóló jogszabály. Kisbankok akár ingyenes szoftverrel is megoldhatnák az átállást.

A vállalkozások július óta csak az elektronikus cégeljárás „játékszabályaihoz” igazodva nyithatnak banki folyószámlát, helyezhetnek el törzstőkét, alapító vagyont, vagy módosíthatják bankszámlaszerződésüket (például: a cégadatok változása miatt). Ennek módja, hogy a cégbíróságra benyújtott, illetve onnan kapott, elektronikus aláírással és időbélyegzővel hitelesített e-okiratokat kell továbbítani a vállalkozás hitelintézetéhez, amely pedig csak abban az esetben fogadja be az elektronikus dokumentumokat, ha meggyőződött sértetlenségükről.

A Takarékbank leghamarabb nyár végén lesz képes az e-okiratok befogadására, az ehhez szükséges fejlesztések még folyamatban vannak – jelezte Egerszegi Ádám, a hitelintézet ügyvezető igazgatója. Nincs még mód az ilyen ügyintézésre a Magyarországi Volksbanknál sem – tudta meg az Üzlet & Siker Skonda Mária vezérigazgató-helyettestől. Az integrált takarékszövetkezeteknél sincs még egységes megoldás, de többen létesítettek már átmeneti „fogadó bázist”.

„A Sopron Bank várhatóan augusztustól válik fogadóképessé az elektronikus cégeljárásra, a szükséges szoftvert megrendeltük” – mondja Németh Géza vezető jogász. Szerinte vállalati ügyfeleik az átmeneti időszakban sem szenvednek hátrányt, mivel a bankkal kapcsolatban álló (s az adott cégek bírósági bejegyzése kapcsán felelősséget is vállaló) ügyvédi irodák garanciát jelentenek arra, hogy a vállalkozások hiteles dokumentumokkal fordultak hozzájuk.

A nagybankok többsége viszont betartotta a törvényi határidőt, sőt voltak fürgébbek: az UniCredit Bank például már 2007 eleje óta befogad e-okiratokat.

Kezdőlépések

A hitelintézetek kivétel nélkül azt a megoldást alkalmazzák, hogy az adott dokumentumok a banki honlapra vagy egy e-mail címre küldhetők el. Ezt követően általában a bank nyugtázó visszajelzése következik, majd személyesen kell befáradni az adott bankfiókba a számlaszerződés intézésére (tehát a cégeljárás csak félig elektronikus). Papíron vagy eleve személyesen viszont a továbbiakban lehetetlen az ügyintézés.
A kkv-ügyfelek – és persze ügyvédi irodáik – számára további gondot jelenthet, hogy többféle típusú e-dokumentum létezik. Miközben a hazai piacon 4-5 elektronikustanúsítvány-hitelesítő cég működik, az OTP Bank honlapjára például csak a két, kétségtelenül legnagyobb szolgáltatónak számító Microsec Kft. és Netlock Kft. speciális kiterjesztésű e-okiratai tölthetők fel automatikusan, illetve utóbbi egy másik típusú iratai e-mailben, a számlavezető fiókkal történt személyes vagy telefonos egyeztetést követően. Az OTP Banknál csak az után lehet elkezdeni a személyes ügyintézést, hogy a dokumentumok sikeres elküldése után a pénzintézet azonosítószámot küld az ügyfélnek.

Egyszerűbb a helyzet az MKB Banknál, ahol az e-okiratot (nyilvánvalóan előzetes egyeztetés után) e-mailben kell eljuttatni közvetlenül az adott banki fiókhálózati munkatársnak vagy vállalati referensnek címezve – s egyúttal egy központi címre is. Egyetlen központi e-mail címet ad meg honlapján az ügyintézésre többek között a CIB Bank és az Erste Bank, s még több pénzintézet is, ezek mindegyike válaszlevelet küld a sikeres „postázásról”.

Gyorsabb vagy lassabb?

Az e-ügyintézés – amelyben a bankok csak egy munkafázist jelentenek – elméletileg kétségtelenül nyereség lesz a kkv-k számára. A postázásokkal együtt eddig 15–25 napig tartó cégbírósági cégalapítás ma egy napon belül lebonyolítható. Nemes András ügyvéd, az e-ügyintézést a legkorábbiak között, 2006-ban elindító ügyvédi iroda vezetője szerint ráadásul korábban akár két napig is eltarthatott egy kft. ügyvédi társasági alapító okiratának elkészítése, míg ma erre negyedóra is elegendő – elemi számítástechnikai ismeretek birtokában is.
Csakhogy a hitelintézetek munkatársai nem készültek fel az e-cégeljárással megváltozott körülményekre, még akkor sem, ha elméletileg befogadnak ilyen dokumentumokat – állítja az ügyvéd. Emiatt több helyütt a banki ügyintézés lassulására számít. Példaként azt említi, hogy néhány pénzintézetnél még ma is csak vonakodva fogadják el a korábbi aláírási címpéldányt helyettesítő, ügyvéd által ellenjegyzett – s persze szintén elektronikus úton benyújtott – aláírásmintát, noha a törvény ezt is lehetővé teszi.

Ingyenes szoftver

A pénzintézetek többségének kétségtelenül hamarabb kellett volna átállnia az új rendszerre, miután az e-ügyintézést a törvény már 2005. szeptembere óta lehetővé teszi. A változás szelét jelzi, hogy míg tavaly szeptemberben csak 1500 elektronikus cégbejegyzési kérelem érkezett a cégbíróságokra, idén májusban már 15 ezer, júniusban mintegy 25 ezer. Időközben egyedül a Microsectől mintegy 6 ezer hazai ügyvéd szerzett tanúsítványt e-aláírásra, s a bankokkal kapcsolatban álló számos egyéb intézménynek (APEH, PSZÁF, jó néhány értékbecslő, végrehajtó) is van ilyen jogosultsága.
Ha egy hitelintézet még nem kezdte el az e-ügyintézés bevezetését, a folyamat több hónapig is eltarthat – nyomatékosítja Hegedűs Márton, a Microsec fejlesztési igazgatója. Meglepő módon nem a technikai feltételek megteremtése emészt fel sok időt, hanem a banki belső szabályzatok átírása (például azon passzusok kihúzása, hogy a papíron megkapott cégiratokat hány példányban kell fénymásolni) és a felelősségi körök tisztázása.

A Microsec szakembere szerint azoknál a bankoknál gördülékeny az ügyintézés, ahol egy telepített szoftver ellenőrzi automatikusan a kapott e-dokumentumokat. Vannak olyan, még a fejlesztésnél tartó hitelintézetek, amelyek ugyan befogadnak ilyen okiratokat, ám ezek ellenőrzése manuálisan, ügyintézők segítségével történik. Hegedűs Márton azt mondja, azoknak a kisbankoknak, ahol naponta csak egy-két e-dokumentum érkezik, módjuk volna arra is, hogy ingyenes szoftver segítségével bonyolítsák le az elektronikus cégeljárást (például a Microsec honlapjáról is le lehet ilyet tölteni).

Ajánlott videó

Olvasói sztorik