Üzleti tippek

Füst nélkül jobb

Magyarországon a felmérések szerint több mint egymillió leszokott dohányos él. Tehát: nem lehetetlen. Tessék komolyan venni az újévi fogadalmat!

Egyre több országban tiltották meg a dohányzást szinte minden zárt nyilvános helyen. A magyarországi irodaházakból is kiszorultak a dohányosok: sok helyütt egy jól szellőző helyiségbe száműzik őket, más helyeken egyenesen a szabad ég alá kényszerülnek. Tőlünk nyugatra már a munkaerőpiacon is hátrányban vannak azok, akik nem tudnak leszokni a cigarettáról: két azonos képességű és képzettségű pályázó közül a munkaadók inkább a nemdohányzót választják.

Mit nyerhet a leszokással?

Az utolsó cigaretta után 20 perccel normálissá válik a vérnyomás és a pulzus. 12 órán belül kiürül a szervezetből a nikotin, már 24 óra múlva csökken a halálos szívinfarktus kockázata. 3 hónap múlva egyharmadával javul a tüdő teljesítménye, 9 hónap múlva megszűnik a cigaretta okozta krónikus köhögés. 12 hónap múlva tovább csökken az infarktus kockázata, 10 év múlva pedig a tüdőrák esélye annyi lesz, mint a nemdohányzók esetében. A leszokás után 15 évvel az egészségi állapot beáll arra a szintre, mintha az illető soha nem dohányzott volna.

Ennél is nagyobb baj az, amit a dohányzás az emberi szervezettel művel. Ma már szinte közhely, mégis kevesen gondolnak bele, hogy a dohányzás milyen komoly szerepet játszik a daganatos megbetegedések kialakulásában: ott van nemcsak a tüdőrák, hanem szinte az összes rákfajta fő rizikófaktorai között. A légúti betegségek egész sorának kockázata is nő a dohányzás miatt: az asztma és a krónikus obstruktív légúti betegség gyakorisága is nagyobb a dohányosok körében, de az érelmeszesedés és a szívinfarktus fő okai között is említik.

A fekélybetegségek kialakulását is elősegíti, gyógyulásukat pedig lassítja a rendszeres cigarettázás. A műtét utáni gyógyulás sem megy könnyen, ha valaki e szenvedély rabja. A legutóbbi felmérések szerint a nikotin és a cigarettában található egyéb méreganyagok a nemi hormonok egyensúlyát is felborítják, így a szexuális életet is rombolják, sőt akár a memóriát is ronthatják. A kutatások szerint a dohányzók átlagosan 10 évvel rövidebb ideig élnek, mint a nemdohányzók.

A családalapítást is megnehezítheti ez a káros szenvedély: a teherbe esés körüli nehézségek hátterében sokszor a leendő anya vagy apa cigarettázása áll. Az apa dohányzástól károsodott hímivarsejtjei ráadásul átörökíthetik a gyermekre a daganatos betegségekre való hajlamot.

A dohányzó nemcsak saját egészségét veszélyezteti, hanem a vele élőkét is. A dohányzó várandósok gyermekei általában kisebb súllyal jönnek világra, és a különféle szövődményekre is nagyobb az esélyük, mint a nemdohányzók gyerekeinek. A passzív dohányzásra kényszerülő felnőttek is a daganatos, illetve a szív- és érrendszeri betegségek nagyobb kockázatával számolhatnak.

Még a megjelenésnek is árt a cigaretta. A hajszálerek összehúzódása miatt sápadt, könnyebben ráncosodik a bőr, a sárguló ujjvégek és fogak sem szépek, és ha ön nem lenne dohányos, érezné azt a kellemetlen szagot is, ami körülveszi.

A titok: akarni kell

A munkaadó szemével

Munkaadóként érdemes megfontolni, hogy a dohányos dolgozó munkaidejének akár egytizedét is cigarettaszünettel töltheti, így a felmérések szerint hatékonysága kisebb, mint nemdohányzó kollégáié. Ezért ma már sok cég igyekszik segítséget nyújtani alkalmazottjainak a leszokáshoz. Ez nemcsak a nemdohányzó vállalati politika bevezetésében nyilvánul meg, hanem sok helyütt abban is, hogy a leszokni vágyó dolgozóknak a vállalkozás ingyen adja a segítséget nyújtó nikotintapaszt.

Leszokni nem lehetetlen, de legalább annyira nehéz, mint rászokni. A nikotin ugyanazokra a receptorokra hat az agyban, mint a kábítószerek. Fokozza a dopamin nevű ingerület-átvivő anyag elválasztását, ez kellemes érzésekkel jár. Így, egy idő után, ha a szervezet nem jut hozzá a napi nikotinadagjához, változó súlyosságú kellemetlen tünetek alakulnak ki.

A leszokás első napjaiban nemigen lehet megúszni a cigaretta hiányában fellépő feszültséget, idegességet, fejfájást, illetve a koncentrálóképesség romlását, sőt akár az alvászavarokat vagy a gyomor- és bélrendszeri panaszokat sem. Ha azonban kitart elhatározása mellett, néhány hét alatt búcsút vehet a kellemetlen tünetektől, és elkezdheti nemdohányzó életét. Ennek számos előnye van: amellett, hogy sokat tesz az egészségéért, növekedni fog a teljesítőképessége, élesedik a szaglása, javul az ízérzékelése, s nem utolsósorban szabadnak, függőségektől mentesnek érezheti magát.

Számos olyan módszer és eszköz létezik, amely segítséget nyújt abban, hogy egy életre megszabaduljon káros szenvedélyétől. Az akaraterő természetesen nélkülözhetetlen: a különféle segédeszközök ugyan támogatást jelenthetnek, de a leszokás voltaképpen a fejben dől el.

Először is tűzze ki azt a napot, amikortól többé nem akar rágyújtani. Ez tulajdonképpen bármelyik nap lehet, akár az új év első napja is, de mindenképpen célszerű olyan időszakot választani, amikor előreláthatólag kevesebb feszültségnek lesz kitéve (például egy hosszabb, nyugodalmas hétvégét vagy a szabadság időszakát). A kitűzött nap előtt takarítson ki, dobjon ki a lakásból és az autójából mindent, ami a dohányzásra emlékezteti, ruháit is mossa ki, hogy eltűnjön belőlük a cigarettaszag. Mondja el családtagjainak, barátainak, hogy le szeretne szokni, kérje támogatásukat. Még jobb, ha van valaki a környezetében, aki szintén meg szeretne szabadulni a cigarettától, és együtt indulhatnak el a nehéz úton.

Nagyon fontos, hogy számba vegye és lehetőleg kerülje azokat a helyzeteket, amelyekben automatikusan a cigaretta után nyúl. Ilyen lehet például a sörözés a barátokkal, a reggeli kávé, az ebéd utáni percek. Cigaretta helyett inkább sétáljon egyet, vagy másként terelje el a figyelmét. Fontos, hogy ne engedélyezzen magának egyetlen cigarettát sem, mert a frissen leszokottak általában a „csak ezt az egy szálat” módszerével szoknak vissza igen rövid idő alatt.

Érdemes átállni az egészséges táplálkozásra és a sportolásra, mivel a zöldségek és gyümölcsök, valamint a testmozgás is hozzájárulnak a szervezet tisztulásához, a dohányzástól lerakódott mérgek távozásához, így megrövidítik a kellemetlen időszakot. Bármennyire is tart az elhízástól, szigorú fogyókúrába nem érdemes ilyenkor kezdeni: kétfrontos harcot nagyon nehéz megnyerni. A leszokás épp elég erőpróba a testnek és a léleknek, nem érdemes még a diéta miatt is szenvedni.

A nehezebb pillanatokban gondolja át újra és újra, miért is döntött a leszokás mellett, és emlékeztesse magát, mennyivel jobb lesz, ha sikerrel jár. Érdemes nem a dohányzás ártalmaira koncentrálni, hanem azt elképzelni, milyen lesz az élete, ha már nem dohányzik. Minél élénkebben élje bele magát ebbe a szituációba, érezze át, milyen büszke lesz magára, ha megnyeri a csatát! Kövesse nyomon, hány nap telt el dohányzás nélkül, és a cigarettán megtakarított pénzből időről időre lepje meg magát olyasmivel, amire már régóta vágyik.

Segíthet az orvos

További segítség


A leszokást segítő rendelések listáját az Országos Egészségfejlesztési Intézet honlapján találja meg: www.oefi.hu.
További információk: nemdohanyzo.lap.hu

Ha úgy érzi, hogy egyedül nem képes úrrá lenni a dohányzás iránti szenvedélyén, az ország minden részén rendelkezésére állnak a leszokást segítő rendelések. Az orvosok leggyakrabban nikotinpótló készítményekkel segítik át a nikotinmegvonás kellemetlen tünetein a pácienseket. A nikotinpótló tapaszok a bőrön, a nikotintartalmú szopogatótabletták és rágógumik pedig a száj nyálkahártyáján át juttatják a szervezetbe a nikotint, egyre csökkenő mennyiségben. Mivel a megvonási tünetek így sokkal enyhébbek, a páciens a dohányzás mint szokás leküzdésére, a korábban klasszikusan „rágyújtós” helyzetek kezelésére koncentrálhat.

Az egyre kisebb nikotintartalmú tapaszok használatát mintegy 3 hónap múlva lehet abbahagyni, amikor a szervezet már elszokik a cigarettázás hatásaitól, visszaáll eredeti működésére. Fontos azonban tudni, hogy az agy nikotinreceptorai még ilyenkor is érzékenyebbek a normálisnál, ezért fordulhat elő, hogy valaki hónapokkal a cigarettázás abbahagyása után visszaesik.
A nikotinmentes, gyógynövényes cigaretták azoknak ajánlottak, akik a rágyújtás automatizmusának leküzdésével birkóznak meg nehezen. Ezekből is érdemes fokozatosan egyre kevesebbet fogyasztani, majd teljesen elhagyni őket.

Az Európai Gyógyszerügynökség idén ősszel engedélyezte egy újfajta leszoktató tabletta árusítását az Európai Unió államaiban. Az új gyógyszer, amelyet az Egyesült Államokban már év elejétől alkalmaznak, az agy nikotinreceptoraihoz kapcsolódó hatóanyagot tartalmaz, így szünteti meg a kellemetlen nikotinéhséget.

Természetesen

Számos természetgyógyászati rendelő kínál nikotin- és gyógyszermentes leszoktató kezeléseket is. A biorezonanciásnak nevezett eljárás során elektródákat használnak: „a szervezet saját rezgéseit harmonizálva oltják ki a páciens nikotinéhségét, a kezelés olyan információkat épít be a szervezet működésébe, amelyek aktiválják a test öngyógyító folyamatait”. A kezelésre magunkkal kell vinni egy korábban félig elszívott cigarettát, ezt belehelyezik a biorezonanciás készülékbe, amely ennek az információnak a felhasználásával fejti ki az egyénre szabott hatást. A kezelés nem ajánlott várandósoknak, illetve azoknak, akik pacemakert használnak, szervátültetésen estek át, vagy pszichiátriai kezelés alatt állnak.

A kineziológia hívei szerint módszerükkel felderíthető a szenvedély gyökere, és feloldhatók azok a lelki kényszerek, amelyek miatt az illető szükségesnek éri a dohányzást. Az akupunktúra ősi módszere arra alapoz, hogy a test – jelen esetben a fül – egyes pontjai összeköttetésben állnak a tüdővel és az idegrendszerrel, így ezek megszúrása, ingerlése felszabadítja a dohányzás által károsított szervek energiáját, és segít megszabadulni a függőségtől.

A dohányzás elhagyása okozta stresszen minden olyan terápia segíthet, amelynek célja egyébként is a feszültség csökkentése. Ide tartoznak a különféle masszázsok, wellness-kezelések, a jóga vagy a relaxáció. A szakértők szerint azonban legfontosabb a pozitív gondolkodás: ha valaki a lelke mélyén elhiszi, hogy nincs szüksége a cigarettára, és már nem minősül dohányosnak, azonnal jelentősen nő az esélye a sikerre.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.