Üzleti tippek

„A design a versenyképesség javításának eszköze”

A felelősségteljes tervezés felhasználóbaráttá teszi a termékeket és környezetünket. A design hazai és külföldi felhasználásáról a FigyelőNet Pohárnok Mihályt, a Design Terminál Kht. ügyvezetőjét kérdezte.

– Mi a Design Terminál?

– A Design Terminál közhasznú társaság, a formatervezés új hazai intézménye. A Magyar Szabadalmi Hivatal és a kulturális tárca alapította 2004 tavaszán, azzal a céllal, hogy szolgáltatásaival segítse a hazai formakultúra színvonalának emelését, a formatervezők és a gazdasági vállalkozások, különösen a kis- és közepes méretű vállalkozások kapcsolat-teremtését, együttműködését.

– Van-e erre Magyarországon igény?

– Magyarországon a kilencvenes évek elején közel egymillió új gazdasági vállalkozás jött létre. Alapítóik és vezetőik többsége első generációs vállalkozó, aki gyakran az előképzettségétől merőben idegen, új pályán próbál szerencsét, s akinek kevés fogalma van arról, hogy mi a design, mire való és hogyan lehet azt használni. Ezért ma a tervezőkkel való együttműködés igénye sokszor ott sem fogalmazódik meg, ahol pedig erre valójában nagy szükség lenne.

A hazai textilipari vállalkozások a közelmúltban fájdalmas tapasztalatokat szerezhettek arról, hogy pusztán olcsó bérmunkával nem lehet egy cég piaci pozícióját tartósan megőrizni. Ahol sikerült értéket növelő tudást mozgósítani, netán saját tervezésű kollekciót létrehozni, ott sokszorosan megnőtt a túlélés lehetősége. Fontos és aktuális feladat, hogy a vállalkozók megismerjék a képzett formatervezők foglalkoztatásában, tehetségük és tudásuk hasznosításában rejlő lehetőségeket, és megkapják a szükséges segítséget az első lépésekhez. Ez a Design Terminál egyik fontos missziója.

– Mire jó a design?

– Ma a piacon az egymással versengő termékek és szolgáltatások hatalmas választéka áll a fogyasztó rendelkezésére. Többnyire egy-egy termékcsoportban vagy szolgáltatási területen is tömegével találunk jó minőségű, egymással gyakorlatilag azonos értékű megoldásokat. Abban, hogy valaki melyik mosógépet, televízió készüléket, fotelt vagy öltönyt választja ki magának, melyik kisvendéglőbe hívja meg a barátait, a döntését nagymértékben meghatározzák az alapfunkciók mellett kínált többletszolgáltatások, és a forma minősége, ötletessége, eredetisége, stílusa.

Sok évtizedes tapasztalat, hogy a design szakszerű alkalmazásával, vagyis a fogyasztók szükségleteit, vágyait értő és érző, alkotó fantáziával és megfelelő szakmai képzettséggel rendelkező designerek bevonásával lényegesen javítható egy-egy ipari termék vagy szolgáltatás piaci pozíciója, a gazdasági vállalkozások versenyképessége. Ezen az úton akár beruházás, nagyobb tőkeráfordítás nélkül, a szellemi tartalékok mozgósításával is komoly eredményeket lehet elérni.

– Miben segít a design?

– A hazai gazdasági vállalkozásoknak ezer gondja van, és nem állítom, hogy mindezekre univerzális gyógyszer lehet a design. A tőkehiány, az innovációhoz szükséges források szűkössége, a piaci ismeretek és kapcsolatok hiánya sokszor olyan akadály a hazai cégek számára, ami rendkívül megnehezíti azt, hogy sikerrel felvegyék a versenyt külföldi konkurenseikkel. Ugyanakkor látható, hogy a globalizálódó piacon ma olyan termékekkel és szolgáltatásokkal kell versenyezniük a magyar vállalkozóknak, amelyek mögött nagy fejlesztő apparátus, kiválóan képzett designerek sokasága áll. Ezekkel szemben az ambíciózus amatőr igyekezete nem sok sikerrel kecsegtet.

– Hogyan fog működni a Design Terminál?

– Az intézmény, alapítóinak szándéka és a kormány által meghirdetett Európa terv szerint, a budapesti Erzsébet téri volt autóbusz pályaudvar épületében kap helyet. Itt egyrészt a széles nyilvánosságnak szóló látványosságok, például a magyar design eredményeit népszerűsítő, illetve külföldi újdonságokat, új törekvéseket bemutató kiállítások várják az érdeklődőket, másrészt szakemberek és vállalkozók, a design potenciális felhasználói juthatnak hozzá különféle szolgáltatásokhoz. Az épületben nyilvános szakkönyvtár, tanácsadó szolgálat működik majd. A magyar designerek és design vállalkozások adatbázisa segítséget nyújthat bárkinek, hogy formatervezési problémáinak megoldásához megfelelően felkészült partnert találjon. Emellett előbb-utóbb talán lehetőség nyílik arra is, hogy a design alkalmazása iránt érdeklődő vállalkozók pénzügyi támogatást kapjanak a formatervezőkkel való együttműködés első lépéseihez, ahogyan ez számos külföldi országban már évtizedek óta ismert és jól bevált gyakorlat.

– Tudna idézni egy példát?

– A hetvenes évek közepén a GATT (a Kereskedelmi Világszervezet elődje) közreadott egy tanulmánykötetet Design for Export címen, amelyben fejlődő országok figyelmébe ajánlja a design alkalmazását, mint a versenyképesség javításának fontos eszközét. Ez a dolgozat már akkor közel félszáz különféle, kormányzati szervek által, költségvetési forrásokból támogatott ösztönzési program tapasztalataira hivatkozhatott. Nemrég a Magyar Formatervezési Tanács részére készítettünk egy áttekintést az ilyen típusú designösztönzési eszközökről.

Azt tapasztaltuk, hogy a világ számos, köztük gazdaságilag magasan fejlett országában segítik a vállalkozókat abban, hogy megismerjék és megtanulják hasznosítani a designban rejlő lehetőségeket. Kanadában például évek óta működik egy olyan program, amelynek keretében kis- és középvállalkozások hat különböző formában pályázhatnak a formatervezőkkel való együttműködés pénzügyi támogatására. Lehet támogatást kérni és kapni termékötletek megvalósítására, már piacon lévő termékeknek a design eszközeivel történő fejlesztésére, vagy akár friss diplomások fél éves alkalmazásának költségeire.

Az „ír csodában” is fontos szerepe volt a design alkalmazását ösztönző programoknak. Az írek a hatvanas években finn tervezőket hívtak be az országba, hogy segítsenek a design alkalmazását meghonosítani, majd az így szerzett tapasztalatokra építve remekül működő programot hoztak létre az Ír Export Tanács keretében. 20005-ben az írek egykori tanítómesterei, a design alkalmazásában sokak számára ma is méltán mintaként szolgáló finnek több évre szóló kormányzati programot készítettek a design fejlesztésére.

– Lehet azt mondani, hogy a design egyediségével kiemel a többi vállalkozás közül?

– A design alkalmas eszköz erre. Egy vállalkozás alaptevékenységét reprezentáló termékek vagy szolgáltatások javítása mellett a design sokat segíthet a piacon való megjelenés, a kommunikációs eszközök, a cég arculatának egyedi, figyelmet és szimpátiát keltő megformálásában. Olyan tevékenységről van szó, mely a dolgok minőségét érinti. A felelősségteljes tervezés felhasználóbaráttá teszi a termékeket, és környezetünket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik