Üzleti tippek

Hírbehozottak

Terjeszkedése révén hamarosan regionális adóvá lép elő a Klubrádió. Az Info Rádiónál azonban úgy látják: nincs értelme kis helyi frekvenciákkal toldozni-foldozni a vételkörzetet, így ők más utat járnak.

TáblázatHírháttér


A Klubrádió frekvenciáját eredetileg a Magyar Autóklub nyerte el a ’90-es évek végén – kiütve a nyeregből egy (már a próbaadásait is megkezdő) klasszikus zenei rádiót. Az „autósok rádiója” azonban a hallgatók száma helyett leginkább csak a veszteségét tudta növelni, így 2001-ben új tulajdonoshoz került. Jelenleg a Monográf Rt. és ezen keresztül a Dunaholding Rt. tulajdonában van a Klubrádió Rt.
Az Info Rádió adása 2000. októberben indult a Budapesti Kommunikációs Főiskolát működtető részvénytársaság, és az utóbbi céghez köthető Mészáros László és Heltai Péter részvételével. Jelenleg a londoni székhelyű Achilles Trading Ltd. révén Mészáros László az adó többségi tulajdonosa.

Meglepő, de a kis hazánkban tevékenykedő talk & news rádiók a kommunikációjukban nem tekintik a konkurenseiket konkurensnek. A Klubrádió szerint ők az ország egyetlen talk & news adója, az Info Rádiónál úgy tartják, rajtuk kívül nincs más hírrádió, ráadásul a többiek inkább „talk & music” csatornának tekinthetők. A Gazdasági Rádiónál sem látnak ellenfelet a fenti két adóban, magukat a piac különutas belgáiként definiálják. A közszolgálati Kossuth Rádiónál pedig – biztos, ami biztos – nem nyilatkoznak.

Tabló

Az ellenkezésük dacára általunk egy csoportba sorolt – maradjunk ennél a titulusnál – talk & news kvartett tagjai között a közös alapok mellett valóban fellelhetőek eltérések.
Az Info Rádió a klasszikus hírrádió imázsát építette fel magáról az elmúlt öt évben. Stratégiai partnerséget kötöttek a BBC-vel, zenét és szórakoztató műsort egyáltalán nem sugároznak. „Az Info műsorszerkezetéből adódóan a hirdetők nálunk rendkívül hatékonyan, meddőszórás nélkül érhetik el az üzleti és politikai döntéshozókat, a véleményformálókat” – mondja Módos Márton az Info Rádió ügyvezető-főszerkesztője, aki az Infót leginkább egyfajta „hangos HVG”-ként határozza meg. Nem véletlen- mondja, hogy az Info hirdetői és hallgatói köre sokkal közelebb áll az üzleti lapokéhoz mint a zenei kereskedelmi rádiókéhoz.
A Klubrádió nagyobb hangsúlyt fektet a tematikus műsorfolyamára, amivel leginkább egy közszolgálati jellegű kereskedelmi adóra emlékeztet. „A bulvárosodó sajtókörnyezetben szeretnénk alternatívát kínálni a közélet, a politika, a kultúra iránt érdeklődőknek. Igyekszünk körbejárni és felderíteni a hírek, események mögött meghúzódó okokat, összefüggéseket” – határozza meg a céljaikat Ablonczy Ákos, a Klubrádió Rt. kereskedelmi és marketingigazgatója.

A Gazdasági Rádió kifejezetten az üzleti hírekre fókuszál, a Kossuth pedig őrzi a tradicionális „nemzeti főadós” imázsát. A hallgatottsági adatok szerint utóbbi ezt nem is teszi rosszul. Az összehasonlíthatóság kedvéért kizárólag a fővárosi hallgatottsági adatokat vizsgálva látható, hogy – erős reggeli és déli – hírműsorainak köszönhetően a Kossuth Rádió, mind a teljes lakosság, mind a 18–49 évesek körében megelőzi az Info és Klubrádiót. (A Gazdasági Rádió nem szerepel a RádióNavigátorban.) Az Info és Klub között azonban már szorosabb a verseny. Az átlag napi elérésüket tekintve a két adó közel azonos eredményt ér el. Az adásokat tehát ugyanannyi ember kíséri figyelemmel, viszont a Klubrádió hallgatói ezt hosszabb ideig teszik, így a rádió átlag napra vetített közönségaránya is magasabb. Az Infónál ezzel szemben az uniós (heti) elérés a magasabb, vagyis a teljes hetet nézve összességében több ember hallgatja az adót, tehát az Infónak több, de kevésbé rendszeres hallgatója van.

Kreiter Orsolya, a mediaedge:cia médiatervező/vásárlója szerint a Kossuth Rádióban leginkább az idősebb és magasabb státuszú hirdetőket megcélzó, edukatív jellegű hirdetéseket érdemes elhelyezni. Az összehasonlítható hallgatottsági adatokkal nem rendelkező Gazdasági Rádió mindenképpen hátránnyal indul az ügynökségekkel folytatott tárgyalásokon, mert az ügyfelek elvárják ezek meglétét. A Kossuth Rádiónál fiatalosabbnak számító Info és Klubrádió között Kreiter Orsolya szerint médiatervezési szempontból nehéz különbséget tenni.

DJ eladó?


Már tavasszal lehetett hallani arról, hogy az olasz Gruppo Espresso túladna az eddig számára csak veszteséget hozó Rádió Deejay-n. Bár több jelentkező is volt a rádióra, az üzletet végül is nem sikerült nyélbe ütni, így nyár végén híre ment, hogy az olasz tulajdonos felszámolja magyarországi érdekeltségét. „Rövid szünet után újra megkezdte az RMB Hungary a rádió reklámidejének az értékesítését” – jelzi Jegyes László, a Rádió Deejay programigazgatója, hogy esély nyílt a dance-rádió életben maradására. A Gruppo Espresso a közelmúltban – a sorból már korábban kidőlt külföldi érdeklődők után – egy magyar befektetővel is tárgyalásokba kezdett. A Deejay programigazgatója szerint van létalapja egy fővárosi dance rádiónak, talán csak a jelenlegi 15–29 éves célcsoport felső határát lenne érdemes bővíteni a 39 éves korosztályig. „Bár így sem érnénk el tömegeket, de nincs értelme változtatni a stíluson és beállni a négy-öt, egymáshoz hasonló zenét játszó budapesti rádió mögé hatodiknak” – véli Jegyes László.

Dzsemet vettek

Az Info és a Klubrádió a jövőre nézve meglehetősen eltérő stratégiát választott. A Klubrádió terjeszkedésbe kezdett, az Info Rádiónál viszont ennek nem sok értelmét látják, inkább a márkanevüket érősítik tovább. A Klubrádió a tavalyi évben Kecskeméten, idén pedig Gyöngyösön, majd Esztergomban jutott újabb frekvenciákhoz. Az Info egyetlen adójának azonban versenytársáénál szélesebb a vételkörzete, így a fenti városokban is jó minőségben fogható. Lefedettség tekintetében azonban a Klubrádió számára már komoly előrelépést jelent a Rádió Jam Rt. – folyamatban lévő – megvétele, aminek révén várhatóan októbertől újabb öt közép-dunántúli frekvenciával gazdagodik a csatorna. A Rádió Jam név tehát eltűnik a piacról, viszont a központi műsorok mellett továbbra is lesznek helyi tartalmak az ex-Jam frekvenciákon. „A célunk az, hogy a jövőben minél szélesebb körben és lefedettséggel, versenyképes alternatívát tudjunk nyújtani a közszolgálati Kossuth hallgatóinak. Ennek megfelelően amennyiben az eredményességünk lehetővé teszi, szeretnénk még ennél is tovább terjeszkedni” – jelzi Ablonczy Ákos, hogy szándékuk szerint nem állnának meg a most elért 50 százalékos lefedettségnél.

Módos Márton szerint ez a fajta stratégia üzleti, gazdasági szempontból igen nehezen magyarázható. Szerinte a vételkörzet toldozásának-foldozásának nincs sok értelme, tapasztalata szerint ugyanis a komolyabb hirdetők vagy fővárosi, vagy országos kampányokban gondolkodnak. „Az Info más utat jár, ugyanis a technika fejlődésével rövid időn belül nem a hozzáférés módja, a vételkörzet határa, hanem a rádió brandjének az ereje dönt majd arról, hogy melyik szolgáltatást veszi igénybe a fogyasztó” – vélekedik az Info Rádió vezetője. Hiszen a 3G-s mobilokkal, a digitális sugárzással, a szélessávú internet térnyerésével kibővülnek az elérés lehetőségei és virtuálissá válik a vételkörzet. Az Infónál ennek jegyében vezették be a „telerádió” szolgáltatását is, aminek révén telefonon bárhonnan elérhetőek a rádió hírei. „Hírgazdagabb napokon 1000–1500 hívást is regisztrál a rendszer” – teszi hozzá Módos. „A Rádió Jam megvásárlásával a Klubrádió helyzeti előnybe került, amit tervezéskor sem hagyhatunk figyelmen kívül” – értékeli a helyzetet Kreiter Orsolya, aki szerint van amikor éppen a „Budapestnél több, de még nem országos” elérés szól egy-egy rádió mellett. „Ilyen esetben, az adott rádióval, a budapesti jelenlétre tudunk ráerősíteni” – vélekedik az ügynökségi szakember.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik