Egy évvel ezelőtt, 2004 júliusában vetődött fel először az igény a MATESZ-tagok körében, hogy a régen kialakított, és emiatt mára túlhaladottá vált szabályokat a közben megváltozott piaci igényekhez igazítsák. Októberben megalakult a technikai bizottság, amely megkezdte a munkát a definíciós, az auditálási, az adatközlési, a panaszelbírálási és az etikai kérdések jövőbeli szabályozásán. A munka mostanra érkezett fordulópontjáig, július közepén az elnökség asztalára kerülnek a javaslatok, amelyekről pontosabbat akkor lehet majd tudni, ha az elnökség dönt, illetve ha azokat a következő, később összehívásra kerülő közgyűlés jóváhagyja.
Kiskapuk a nagyvilágban
A hazai problémákat orvosolni próbáló bizottságok nem végeznek úttörő tevékenységet abból a szempontból, hogy ezen kérdések a világ többi hasonló szervezeténél is időről időre felvetődnek. Az Egyesült Királyságban például előfordult, hogy két napilap egymásnak egy pennyért adta el a lapot, ami nem kis meglepetést okozott az egész piacnak. Adott esetben a szabályok látszólag apró módosítása okozhat jelentősebb változásokat a kiadók számainak közlésében. Az Egyesült Államokban például a szabályzat megengedte, hogy a napilapok éves szinten 40 megjelenést kivehettek jelentéseikből. Amikor viszont ezt a szabályzat módosításával 10-re csökkentették, akkor értelemszerűen a napi értékesítés átlaga minden lapnál csökkenést mutatott. A német gyakorlat szerint auditálást csak olyan médiumnál végeznek, amely rendelkezik terjesztői szerződésekkel, és ezek a szerződések maguknál a terjesztőknél is auditálhatók, vizsgálhatók.
Tisztázandó és felülvizsgálandó kérdés a remittenda kezelése is, amelyet például egyes országokban ki sem mutatnak. Médiaügynökségi és kiadói oldalról felmerült, hogy havilap esetében mennyi idő után (1 hónap?
2 hónap?) tekintendő az adott mennyiség remittendának, és mi történik akkor, ha ezt a mennyiséget promóciós céllal egy másik laphoz csomagolják. Ahogy Liviu Burlacu elmondta, kérdéses még az is, hogy hogyan kezelendők a promóciók, vagyis például egy CD vagy DVD laphoz csomagolásakor mi tekinthető fő terméknek, a lap vagy az ajándék.
„Úgy gondolom, a probléma lényege abban áll, hogy a piacon elterjedt egy téves percepció. Eszerint aki értékesített példányszámot lát, az nem mindig van tisztában azzal, hogy ebben a mennyiségi értékesítés is benne van.
A MATESZ feladata az is, hogy ezt a téves percepciót eloszlassa.” – teszi hozzá Burlacu. Vélhetően ez is része lesz a MATESZ tervezett arculatváltási és kommunikációs politikájának, amelynek elemeit és lényegét szintén e hónap közepén terjesztik az elnökség elé, de amelynek részleteiről éppen annak javaslat volta miatt a főtitkár nem tudott még publikus és részletes tájékoztatást adni.