Üzleti tippek

Repülés: fapadon vagy bőrfotelben?

Érdemes szörfözni a neten, ha a cég utaztatja alkalmazottait, mivel a nagyobb légitársaságok és a fapados cégek kínálatából így gyorsan kiválasztható a legkedvezőbb. A jövő viszont a mobiltelefoné: ezen keresztül is lehet foglalni és fizetni.

Színesebb lett életünk, mióta Magyarországról is indulnak –helytelenül – fapadosoknak nevezett gépek. (Vadonatúj repülők ugyanis ezek, csak belül több van néhány széksorral.) Mindenki róluk beszél, ír és számolgat. Versenytársak, utazni készülő turisták és persze vállalatvezetők egyaránt azt nézegetik, hogy miként lehet megcsípni a szuper olcsó jegyeket. Merthogy ezek a cégek főleg az áraikkal akarnak aratni, s ez részben sikerül is nekik.

Szörfözzön a neten

A kis- és középvállalkozások utazni készülő ügyvezetői akkor cselekednek a legjobban, ha leültetik a titkárnőjüket a számítógép elé és adnak neki egy kis időt a szörfözésre, lehetőleg a fapadosok és a nagy légi cégek honlapjain. Higgyék el, megéri, még akkor is, ha nem feltétlenül a pár ezer forintos jegy akad a horogra.

Először is: egy cégvezető üzleti célból akkor utazik repülővel, ha például az üzletkötés miatt nagyon szükséges, s a célpont messzebb van 600–700 kilométernél, illetve ha előre tudja, hogy sztrájkolnak a közúti vagy vasúti határátkelő dolgozói. Rendszerint viszonylag rövid ideje van arra, hogy döntsön. Ritkábban persze előfordul, hogy hónapokkal az adott esemény előtt meghívják, s jó előre tudja az utazása időpontját.

A kevés idő eleve behatárolja mozgásterét. Mind árban, mind a feltételekben korlátozott az a sáv, amiben mozoghat. Feltétlenül az ügyet helyezze előtérbe és ne azt nézze, hogy esetleg kisebb kényelmetlenségekkel kell szembenéznie. S hogy mik lehetnek ezek?
A légitársaságoknál aranyszabály, hogy minél közelebb van a foglalás és az utazás időpontja egymáshoz, annál drágább a jegy. Ez alól csak az utolsó néhány óra a kivétel, akkor az ár megint visszakúszik az indulás előtti hatodik-hetedik napon elérhető ár szintjére, tehát körülbelül 8–10 százalékkal lehet olcsóbb a jegy. Pluszkedvezményt akkor adnak (most már nem csak a fapadosok), ha interneten foglalunk és fizetünk. Ebben nem egységesek a cégek, körülbelül 3–5 százalékot lehet lafaragni az eredeti árból.

Rendkívül sok megkötést alkalmaznak a szuperolcsó jegyeket kínálók és a hagyományos légitársaságok is, ha akciós jegyeket kínálnak. A fapadosok például csak egy irányba adnak el jegyet, tehát egy Budapest–London retúrjegy két egyirányú jegyből áll. A hagyományos cégeknél az oda-vissza útra szóló jegy akár 25–40 százalékkal is kevesebbe kerülhet, mint a csak egy irányba váltott.

A fapadosok nem rakják át a csomagokat, ha át kell szállni, legalább 15 eurót számítanak fel, ha módosítani akarjuk a jegyen szereplő nevet és semmit sem fizetnek vissza, ha lemondjuk az utazást. A fizetés visszavonását vagy a fedezetlen számla megjelölését 30–50 euróval „büntetik”. Azt is ajánlják, hogy a visszterhelést követően saját magunk ne végezzünk banki átutalást, várjuk meg, amíg jelentkezik nálunk a cég képviselője, ezzel elkerülhetők a cég és a légitársaság közötti jogvita.
Ezzel szemben például a hagyományosoknál jegybiztosítást lehet kötni, ez általában a nettó ár 3-4 százaléka. Ennek fejében – orvosi igazolás felmutatása után – a jegyár maximum nyolcvan százalékát visszafizetik. A cégek elszámolhatják a külföldi repülőjegyet, ám ehhez faxon is kell igényelni azt. A Németországon belüli utazások áfakötelesek, így ha ezt szeretnénk visszaigényelni, akkor azt külön kérni kell.

Szuper olcsó jegy – megkötésekkel

A fapadosok egyebek mellett azzal is sok utast hódítottak el a nagyoktól, hogy náluk nem kell a célállomáson tölteni egy hétvégét az alacsony árú jegyek megszerzéséhez. Néhány nagy az elmúlt egy-két hónapban átvette ezt a gyakorlatot.

Abszolút nem mindegy az sem, hogy pontosan melyik repülőtérre érkezik valaki. Londonban legalább fél órát megtakaríthatunk, ha nem a távoli Stanstedre, hanem a Heathrow-ra szállunk le. Egyes fapadosok kevés olcsó jegyét megcsípve ugyan még a belvárosba szállító expressz vonatot is könnyedén kifizetjük, de az időveszteség soknak tűnhet egy rohanó cégvezetőnek.

A meglepetések természetesen ezzel nem érnek véget, hiszen a fedélzeten szinte még a mosolyért is fizetni kell. Egy szerény reggeli legalább 10 euró. Ha több kolléga utazik és esetleg mindannyian megéheznek, de nincs náluk elegendő készpénz, akkor 25–30 euró feletti összegnél kártyával is fizethetnek. A sorok közötti lábtér igencsak szűkre szabott a pluszsorok miatt, illetve azért, mert nincs külön business osztály. Másfél-két órát persze ki lehet bírni, de például a laptopot már nem lehet használni és nincs újság se. A Germanwings ugyanakkor videoprogramot is vetít, és hat zenecsatorna közül lehet választani. Ezzel egyébként fehér holló a piacon, a fapadosoknak általában ez már nem fér bele a költségvetésébe. A fejhallgatókért azonban pénzt kérnek.












Budapestről közlekedő olcsó légitársaságok*
Célállomás
Gyakoriság
Legolcsóbb ár
Illeték (forint)
Egyéb költség
Snowflake Stockholm
3/hét
12 euró
12 600
89+89 SEK (busz)
Germanwings Stuttgart
6/hét
19 euró
Nincs illeték
8-10 euró (busz)
Germanwings Köln/Bonn
6/hét
19 euró
Nincs illeték
12-18 euró (busz)
SkyEurope
London
6/hét
11 800 forint
9 800
24 euró (vasút)
SkyEurope
Párizs
6/hét
11 800 forint
9 668
14-18 euró (busz)
SkyEurope
Zürich
4/hét
11 800 forint
9 500
14-20 euró (busz)
SkyEurope Milánó
4/hét
11 800 forint
9 500
12-16 euró (busz)
*belvárostól-belvárosig, oda-vissza, 2004. január közepén interneten foglalva május elejére, nem módosítható és nem fizetik vissza, Boeing 737-500-as gépek


Titkárnő utazásszervezőként

A titkárnő utazásszervezőként való használata azért is indokolt, mert a legtöbb cég honlapján a partner autókölcsönzők, szállodák, pénzváltók, vasúttársaságok és programszervezők linkje is megtalálható. Légitársaságonként eltérő mértékű, akár 30–50 százalékos kedvezmény is elérhető, ha az adott légi cég jegyét vesszük meg.

Az ír Ryanair például a skót vasúttársasággal szerződött, bizonyos időszakokban féláron lehet vasuti jegyet venni a szerelvényen: elég felmutatni a repülőjegyet és megkapjuk a kedvezményt. A szlovák SkyEurope Pozsony és Bécs között tíz euróért különbuszt közlekedtet, ez akkor hasznos, ha szeretnénk beiktatni valamelyik fővárost az utunkba és nem akarunk autóval menni, hanem ott hagyjuk a járművünket az egyik repülőtér parkolójában. A Germanwings a Kölnbe érkező és Düsseldorfba tartó utasainak vezetett be külön buszjáratot 12 euróért egy irányba.
Előfordul, hogy autóval akarunk kimenni Bécsbe, Grazba, Pozsonyba vagy Frankfurtba és onnan folytatnánk utunkat egy légitársasággal. Mindegyik fapados cég felhívja a figyelmet honlapján arra, hogy van-e ingyenes parkolási lehetőség (Frankfurt-Hahn esetében 2-3 ezer autó alhat ingyen, akár az egyhetes távollét alatt is) illetve miként lehet bejutni busszal, vonaton vagy taxival a belvárosba.

Nem haszontalan, ha a titkárnő az internetes barangolás után fölemeli a kagylót és felhívja néhány kiválasztott légitársaság call-centerét. Sok félreértést tisztázhat, a vonal másik végén ülő hölgy gyakorlati tanácsokat és pluszinformációkat is adhat. Telefonos foglalás is lehetséges ilyenkor, itt megint csak más – többnyire 2-3 százalékkal magasabb – árat számítanak fel az interneten legolcsóbbként megjelölthöz képest, de a beszélgetés során szerzett pluszinformáció sok ezer forintot hozhat a konyhára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik