„Az egészséges táplálkozás ajánlásai az egész világon a következőképpen kezdődnek: együnk minden nap bőségesen gabonaféléket. Elsősorban a teljes őrlésű gabonakészítmények fogyasztására hívják fel figyelmet, amelyek korpát is tartalmaznak és élelmi rostokban gazdagok.” – hangsúlyozza az ügyvezető, aki maga is az egészséges táplálkozás elkötelezett híve. Véleménye szerint nincs ideális, minden szempontból egészséges táplálék. A kiegyensúlyozott, helyes táplálkozás nem bizonyos élelmiszerek fogyasztásának tilalmát jelenti, hanem azt, hogy törekszünk az élettanilag előnyös ételekből többet, míg a kevésbé előnyös ételekből kevesebbet fogyasztani. A rostokban gazdag ételekkel való táplálkozás számos betegség – elhízás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri bántalmak, daganatos megbetegedések – kifejlődésének megakadályozását segíti elő. A cég már a kezdetektől bekapcsolódott az Egészséges Magyarországért Egyesület Szívbarát programjába, termékeik közül a zabkorpa, a zabpehely és a hántolt árpa viseli a szívbarát védjegyet. Ábrahám Attila szerint a természetes életmód kampány kevés ahhoz képest, amennyit a magyar lakosság egészségi állapotával foglalkozni kellene. Elmondása szerint a svéd kormány 1995-ben kétéves betegségmegelőzési projektet indított a zabpehely fogyasztás növelése érdekében. A két év leteltével a fogorvosok tiltakoztak a kampány eredményessége miatt, hiszen a zabpehely kedvező hatásainak eredményeképpen jelentősen megfogyatkozott a munkájuk. Ma Svédországban az egy főre jutó zabpehely-fogyasztás eléri a 12 kilót, míg hazánkban alig 10 deka. Az ügyvezető számos tennivalót lát még az egészségügy reformja kapcsán, ami a megelőzéshez és az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódik.
A Fortunate Kft. 1990-ben alakult a korszerű konyha igényeit, a helyes diéta elveit kielégítő élelmiszer-ipari termékek gyártására és kereskedelmére. Ötféle gabonából, német technológiával állítják elő termékeiket Magyarország egyetlen lapított gabonapelyheket előállító üzemében. Harminckilencféle saját gyártású és negyvenkilencféle egyéb, az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó termékkel kereskednek. Számos olyan csemege szerepel a palettájukon, amit más cég nem gyárt az országban, így például a ropogós müzli, ami saját fejlesztés, know-howja nem ismert a világban, vagy a kiváló élettani hatásokkal bíró puffasztott köles és hajdina.
Az üzemben tett látogatás során a hatalmas, vörösrézből készült drazsírozó – cukorbevonatot készítő – üstöket csodáltuk meg először, holott az 1900-as évek elején épült malom teljesen felújított belsejében a legmodernebb német technológia is megtalálható. A malomipar rejtelmeiben járatlan szemlélőnek az is meglepetést okozott, hogy a padlót parketta borítja, ami higiéniai szempontból lényeges. Az egész üzemben finom illatok terjengtek, hiszen – többek között –Zi-Zit és almás-fahéjas müzlit is gyártanak, amelyek ínycsiklandó illata már a bejáratnál érezhető volt. Amíg a bebocsátásra vártunk, megtudtuk hogy a Fortunate Kft.-nél a ki-be járást szigorúan ellenőrzik, hiszen termékeik titkos receptjét és gyártási metodikáját féltve őrzik. Nagy a verseny, a piacon számos nemzetközi világcég van jelen, amelyekkel a 600 milliós árbevétellel rendelkező, kisvállalkozói kategóriába tartozó cég eredményesen veszi fel a versenyt. Az ügyvezető a legnagyobb versenyhátrányt a kiugróan magas marketingköltségekben látja. Amíg egy világvállalat megengedheti magának a rendszeres reklámokat, valamint a nagyobb áruházakban való állandó jelenléttel járó költségeket, egy kis- vagy közepes vállalkozás ezt képtelen kitermelni. Az igazgató uniós csatlakozással kapcsolatos aggályai is a drága marketinggel kapcsolatosak, hiszen azt az EU-ban sem tudják majd állni. Hogyan maradhatnak mégis versenyben, miként őrizhetik meg a müzlik piacán elfoglalt meghatározó szerepüket? A titok nyitja a folyamatos termékfejlesztésben keresendő. A Fortunate Kft. legalább 3-4 termék fejlesztésével foglalkozik párhuzamosan, és hogy megkülönböztesse magát a többi piaci szereplőtől, termékeibe a magyar ízeket, fogyasztási szokásokat is belecsempészi. Jó példa volt erre az általuk elsőként gyártott, aszalt almával készített müzli, amikor a piacon még csak a déli gyümölcsökkel és csokoládéval kevert változatokat forgalmazták. Az almás müzli sikerén felbuzdulva a nagy nemzetközi gyártók is ráharaptak erre a termékre, de a fogyasztók többsége maradt az eredeti íznél.
Habár a termékfejlesztés terén számos eredménnyel büszkélkedhetnek, hiszen saját fejlesztésű termékeiket a Kiváló Áruk Fóruma, valamint a Kiváló Magyar Élelmiszer elismeréssel díjazták, Ábrahám Attila még sem elégedett. Mint mondja, Magyarországon a kisebb cégek nem rendelkeznek felhalmozott tőkével, ami megteremtené a termékfejlesztés fedezetét, a cégek likviditási problémáikat többnyire banki források igénybevételével oldják meg, ami még mindig drága. Ez pedig oda vezet, hogy habár alkalmaznak egy termékfejlesztéssel foglalkozó élelmiszer mérnököt, az új termékek nagyüzemi gyártása csak jóval lassabban indulhat el, mint a nemzetközi vetélytársak esetében, ami viszont rontja piaci pozícióikat.
Az üzemben kötelező fehér köpenytől és sapkától csak a fotózás kedvéért vált meg az ügyvezető igazgató, mert a rendbontóknak büntetést kell fizetniük. A falakat a gyártás során használatos minőségi előírások, betartandó műveletsorok és ellenőrzési pontok tarkítják, ami a minőségbiztosítás követelményeinek betartásához szükséges. A cég ISO 9001 szerinti minőségbiztosítási rendszert működtet, amely egyaránt magában foglalja a termékek fejlesztését, gyártását és kereskedelmét. Az uniós szabványoknak is megfelelő HACCP rendszer garantálja az élelmiszer-előállítás folyamatos biztonságát, a termékek veszélytelenségét és állandó jó minőségét. A cégvezető filozófiája, hogy nem gyárt bóvlit. A ma oly divatos „mindenből a legolcsóbbat” trenddel szembeszállva közepes áron, magas minőségű termékekkel vannak jelen a piacon. A gabona alapanyagot jellemzően az országhatárokon belül szerzik be, ám a müzlik adalékanyagait például rendszerint külföldről hozzák. A forrást pedig mindig elsősorban a minőség határozza meg, így sokszor a drágább alapanyag mellett kell határozniuk. Mint mondja, amíg erre van kereslet, addig csinálják, ha a piacon átveszik az uralmat az olcsó, gyenge minőségű tömegtermékek, felakasztják a kulcsot a szögre és hazamennek. Kompromisszum pedig ebben nincs.
Főbb adatok a cégről (2001.) | |||||||||
Árbevétel |
562,4 millió forint | ||||||||
Saját tőke |
34,5 millió forint | ||||||||
Adózott eredmény |
7,5 millió forint | ||||||||
Alkalmazottak száma |
48 fő | ||||||||
Stratégia |
folyamatos termékfejlesztés | ||||||||
A siker titka |
minőségi termékek előállítása |