Üzleti tippek

Kis cégek, nagy ötletek – A betűház titka

Igényes kialakításával és figyelemfelkeltő cégtáblájával kiemelkedik a környék épületei közül a Gravoform Kft. „Betűház"-a, amelyet 2002-ben a Budapest Építészeti Nívódíjjal tüntették ki.

Winkler Ferenc ügyvezető igazgatóval ülünk le beszélgetni a cégről, a piacról, ám amikor a termékekre terelődik a szó, már Vaszkó Márta értékesítési igazgató veszi át a szót. A cikkhez készített fotón is ő szerepel, mert az ügyvezető szerint a cégen belül túl sok minden kötődik a munkatársak személyéhez ahhoz, hogy ők beszélhessenek róla és az ő arcuk, személyiségük fémjelezze a sikereket. Amikor megkezdődött Magyarországon a régi kastélyok felújítását célzó program, a műemléki környezetet számos esetben az eredetihez közeli állapotot visszaállító szállodák kialakításával teremtették, óvták meg. Így volt ez a hőgyészi Apponyi Kastély esetében is, ahol a tulajdonos a Gravoform Kft.-t bízta meg a teljes épület útbaigazító tábláinak megtervezésével és gyártásával. Vaszkó Márta kapta a feladatot, ami a Műemlékvédelmi Hivatallal, az építésszel és az építtetővel történő hosszas egyeztetéssel kezdődött. Alapelv volt, hogy habár a kastély a XVIII. században épült és ennek stílusához alkalmazkodni kellett, ám a táblák és feliratok most, a XXI. században készültek, ezért ezek alapanyaga és gyártási technológiája ezt a kort jellemzi. Az ötlet és a megvalósítás módja szorosan összekapcsolódott Márta fejében. Adva volt a legújabb lézergravírozó technológia és a kecses Apponyi-minta. A kettő egy itthon gyártott, halványzöld plexi alapanyagon találkozott össze, mégpedig úgy, hogy közben a tábla kilépett eredeti formájából és ezáltal vált alapvetően különbözővé valamennyi, addig készült típustábla társától. A korszerű technológia tette lehetővé például, hogy a zeneterem felirata egy zongorával, a kávézóé egy Apponyi-mintás kávéscsészével egészüljön ki, a szobaszámok pedig a család címerének formáját mintázó eligazító táblákra kerüljenek. A kastélyszálló feliratozási rendszeréért nemrégiben Magyar Termék Nagydíjat kapott a cég.

A számítástechnikával vezérelt, világszínvonalú technológiát képviselő gravírozó eszközök beruházása mögött az a szándék állt, hogy először szakmailag tudjunk olyat produkálni, ami megmutatható a szakmailag kevésbé hozzáértő közönségnek – veszi át a szót Winkler Ferenc. A kezdetekre visszaemlékezve elmondja, hogy 12 éve kényszerből hozta létre cégét családi vállalkozásként. Tevékenységét azóta kíséri a szerencse, hiszen az újabb és újabb beruházási lehetőségek rendre együtt jártak egy-egy új technológia megjelenésével. Az induláskori üzleti filozófia igen egyszerű volt: öltöző szekrényekre táblát, pincéreknek névtáblát gyártani talán elegendő lesz a fennmaradáshoz. Azóta ezt másként látja, termékeiket többnek véli egyszerű tájékoztatást szolgáló eszköznél, azok díszítő elemként is szolgálnak. Fontos, hogy méltóak legyen ahhoz a helyhez, ahová kerülnek. Habár egy kis táblából nem lehet nagy csodát csinálni, szerepe mégis nagyon fontos egy épületen belül, hiszen a látogatónak, használónak azt a biztonságot jelenti, ha csak egy pillantás erejéig is, hogy jó irányba megy célja felé – ragadja meg a filozófiaváltás lényegét az igazgató.
Éppen ezért lényeges, hogy a táblákat hozzájuk méltó környezetben állítsák elő. Értetlenségemet látva az igazgató az 1910-es években épült és a cég igényei szerint felújított ház impozáns fogadótéren át bevezetett a műhelybe, ahol ugyanolyan körülmények fogadtak, mint korábban az irodájában, és az alkalmazottak – legnagyobb meglepetésemre – fehér ingben dolgoztak. Közben azt is elmondta, hogy valamennyi helyiség légkondicionált, hogy a műhelyek tisztaságát központi légcserélővel őrzik meg.

Visszatérve a stratégiára, tartják magukat a minőséghez, hiszen az évek során rájöttek: a Gravoformnak nem szükséges a legolcsóbbnak lennie, de a legmagasabb minőséghez viszont ragaszkodnia kell. Hogy ez mindig így legyen, 1998-ban bevezették az ISO 9001-es minőségbiztosítási rendszert, valamint az 14001-es integrált környezetirányítási rendszert. Törekvéseiket Nemzeti Innovációs Díjjal, Ipari Formatervezési Díjjal is elismerték.

A 400 milliós árbevételű, 20 munkatárssal dolgozó cég eredményei közül a legfontosabbnak azt tartják, hogy a cég vevőkörének több mint fele már legalább háromszor volt megrendelője a Gravoformnak. Ma már nem pusztán táblát gyártanak, hanem terméket állítanak elő. Együtt gondolkodnak a belsőépítésszel, a ház használóival és a beruházóval és komplett feladatokat hajtanak végre. A siker, a másság, az erős konkurenciával folytatott eredményes harc – Winkler Ferenc szerint – a komplexitásban rejlik. Abban a szándékban, hogy a felhasználóknak örömet szerezzenek és nem pusztán a meglévő lehetőség közül ajánlják az egyiket. Az európai uniós csatlakozást nyugodt szívvel várják, hiszen – mint mondja – ott sincs ma fejlettebb technológia, ott sem tudnak igényesebbet, vagy szebbet gyártani, mint a Gravoform. Új lehetőség rejlik az unió piacán, egy nemrégiben szabadalmaztatott termékben, amely ugyan távol esik a cég hagyományos tevékenységétől, ám mégis illik a termékpalettára. A pénz- és értékzáró plomba a világ 103 országában élvez szabadalmi védettséget és a napokban nyerte el a VPOP-nál is a használható vámzár kategóriát, rendelkezik a különféle szakhatóságok, sőt még a Magyar Biztosítók Szövetségének engedélyével is. Lényege, hogy nem lehet vele visszaélni anélkül, hogy az nyomot ne hagyna rajta. Habár a világon másutt is gyártanak ilyen célra szolgáló plombát, a zárás biztonsága miatt ez mégis különleges. Hazai alapanyagból, fém és műanyag különleges összeépítésével állítják elő és egy hazai fejlesztők által gyártott szoftver biztosítja, hogy ne lehessen reprodukálni a már korábban előállított feliratát, valamint vonalkódját. Tudják, hogy aki ilyen termékkel jelenik meg, az a világszínvonallal találja szembe magát, ám bíznak a termék magas fokú biztonságából, a minőségi kiszolgálásból és a kedvező árakból származó versenyelőnyükben.









Főbb adatok a cégről (2001.)
Árbevétel
270 millió forint
Saját tőke
114 millió forint
Adózott eredmény
26,3 millió forint
Alkalmazottak száma
20 fő
Stratégia
komplex termékek
A siker titka
minőségi termék és gyártási környezet

Ajánlott videó

Olvasói sztorik