Üzleti tippek

AZ ÜZLETBEN NINCS ALVÁS

Sikerünknek legfôbb titka, hogy mindig idejében felismertem, hogy mikor kell váltani – vallja Demeter Tamás, a biobútorokat és más alvással kapcsolatos termékeket gyártó és forgalmazó Demko Feder Kft. tulajdonosa és igazgatója. Emellett azonban mindig kell egy jó ötlet, sok-sok munka, és jó adag leleményesség.

Demeter Tamásnak a vámospércsi Demko Feder Kft. igazgatójának és tulajdonosának saját lumbágója adta a sorsdöntô elhatározást 1992-ben, hogy bioágy gyártásba kezdjen. „Akkortájt sokat küszködtem ezzel az igen fájdalmas betegséggel, sokszor éppen üzleti tárgyalás közben csípôdött be a derekam, s ez igen kínos helyzeteket teremtett. Ausztriai barátaim hívták fel a figyelmemet, hogy a betegséget speciális ágybetétekkel is lehet gyógyítani.

Idegen tollak

Mi lenne, ha ezt a duplasoros lécesbetétet Magyarországon én gyártanám és forgalmaznám? – tette fel magának a kérdést – a tünetek elmúltával – Demeter Tamás. Az idôközben már a bioágy alapelveit alaposan kitanuló Demeter a szomszédjában lévô asztalossal legyártatta a lécesbetét elsô mintadarabját. Azóta eltelt tíz év: jelenleg mintegy ötvenezren alszanak a Demko-Feder bioágyakon és ennél még többen takaróznak gyapjúágyneműivel. A cég Magyarországon 26, Európában 4 franchise rendszerben működtetett boltot tart fenn, a tavaly 1,2 milliárd forint árbevételt produkáló társaság kétszáz embernek ad munkát.
Demeter Tamás számára 1992 elôtt sem voltak ismeretlenek az alvásipar rejtelmei. Már 1985-ben az önálló vállalkozási formát választotta, amikor kiderült, az agrármérnök végzettségű Demeter termelôszövetkezeti munkára nem való. „Túlságosan öntörvényű, erôs elképzelésekkel bíró, maximalista ember vagyok, aki éppen ezért beosztottként nem érzi jól magát.” Demeter ekkor fogott libatenyésztésbe és a paplanba, párnába való libatoll értékesítésébe.
„Bár én is szépen tollasodtam, néhány év múlva rájöttem, hogy sokkal nagyobb haszonra tehetek szert, ha a libatollat saját magam dolgozom fel és adom el. Persze fogalmunk sem volt, hogy kell ezt csinálni. Akkori üzlettársaimmal árgus szemmel jártuk az ismerôs tolltöltô üzemeket, hogy ellessük a kulisszatitkokat, arról persze egy szót sem szóltunk a tulajdonosnak, hogy mi is éppen ilyet akarunk csinálni. Akkoriban 1 millió forintba került egy tolltöltô gép, szó sem volt arról, hogy ezt megengedhessük magunknak. Vettünk egy Hajdu mosógépet, szétszedtük a motorját, beledugtunk a szerkezetbe egy csövet: 30 ezer forintból csináltunk egy olyan masinát, ami ugyanazt a minôséget tudta. Amíg a szerkezetet tökéletesítgettük, egy falusi ház nagyszobájában négy varrónô szorgalmasan nyomta a varrógép pedálját.” – így alakult meg a Demko Feder Kft.
Demeter személyesen kezdett kilincselni termékeivel. „Jártam az országot a párnákkal, paplanokkal, vittem a prospektusokat, lyukat beszéltem az áruházak vezetôinek hasába, estére mire hazaértem debreceni lakásomba, hulla fáradt voltam.” Megérte a fáradság. Demeter termékeivel az ország 33 Domus és Centrum áruházába jutott be. Alig telt el azonban egy-két év, amikor a cégtulajdonos azon vette magát észre, hogy fokozatosan szorul ki a piacról. „Sokan kezdtek akkoriban ilyen termékekkel foglalkozni, az árversenyben gyorsan alulmaradtam. Váltanom kellett”. Szerencsére épp kapóra jött kiújuló lumbágója…

Ágyrajárók


Az elsô legyártott bioágy mintadarab és néhány rangos vásári bemutatkozó után egyre több megrendelés érkezett, akkori osztrák partnere is havi száz ágyra szóló üzletet szerzett. A korábbi libatollas ágyneműs tapasztalatok azonban arra emlékeztették Demetert: saját kereskedôláncot kell kiépíteni. A Demko Feder megnyitotta elsô boltját Budapesten.
Az újabb szemléletváltást az 1996-os Kölni Bútorszakkiállítás adta. „Igazából ott jöttem rá, hogy merre halad a világ bútortrendje, mi a bio alváskultúra, mi az ennek megfelelô dizájn. Innentôl kezdve alakult a cég mai arculata. Bár számos dizájner dolgozik a keze alá, a cég prospektusait, a bútorok nagy részét ô tervezi. Mint mondja, ezekrôl a lappangó képességekrôl korábban nem is tudott, csak az elmúlt években kerültek a felszínre.
Demeter Tamás nem hisz abban a menedzsment filozófiában, hogy senki sem dolgozhat 4-5 éven túl ugyanabban a feladatkörben, mert elfásul. Szerinte az mindig motiválja az embereket, ha a cég ahol dolgoznak, jó lendületben van és mindig van újabb és újabb kihívás. Munkatársainak egyébként szintén maga oktatja az eladástechnikát. „Nem eladók vagytok, hanem az alváskultúra szakértôi, nem ágyat adtok el, hanem a jó alvás élményét.” – sulykolja a fejekbe a tréningeken.
Ágyra mindig szüksége van – ad egy biztos támpontot a jövôre nézve Demeter Tamás. Emellett egész Európában – állítása szerint – ôk az egyetlen cég, amelynél egyszerre, egy márkanév alatt lehet beszerezni minden az alvással kapcsolatos terméket.
Az impozáns eredmények, ambiciózus tervek ellenére Demeter Tamás szerint Nyugat-Európa bevehetetlen. Termékeikre ugyan sok vevô lenne, de a Demko termékeket valamennyi a saját márkaneve alatt akarná forgalmazni, ezt pedig nem akarják. Éppen ezért inkább Kelet-Európa további meghódítására törekszenek, ami viszont más szempontból jelent nehéz vállalkozást. A magyarországi bürokrácia eltörpül ahhoz a rendszerhez képest, amellyel egy vállalkozónak meg kell birkóznia, hogy a volt szocialista országok bármelyikében boltot nyisson – hívja fel az ilyen szándékot dédelgetôk figyelmét Demeter. „Két évig tárgyaltunk Lengyelországban, mire sikerült összehozni a két ottani üzletet.”
A cég pályafutása során azért keményebb nehézségek is akadtak. Hiába az itthon és külföldön is nívódíjas játékok, gyermekbútorok és ruhák, a csak néhány évnyi használatra szánt gyermekholmikért – minôség ide vagy oda – a magas ár miatt nem tolongtak a vevôk. Demeter Tamás azonban nem adja fel. Most az az álma, hogy újra elkezdje a fa játékok gyártását, még azon az áron is, ha veszteséget hoznak.

Addig nyújtózkodj…


A cég eddigi fennállása óta dinamikusan fejlôdött: árbevételét évrôl évre 15–20 százalékkal növelte. A Demko Feder fennállása óta minden évben keletkezô profitját újra befektette, nagyobb beruházásaikhoz, mint az 1996-ban épült vámospércsi üzem építéséhez azonban hitelt vettek fel. Igazán növekedni csak hitelbôl lehet – mondja.
Demeter Tamás elismeri, hogy termékeiket meglehetôsen borsos áron lehet megvásárolni, de – mint mondta – ezért cserébe kézzel gyártott, magas minôségű árut kap a vásárló, a biomatracot pedig mindenki számára számítógépes tervezéssel, személyre szabottan készítik el. No meg – tette hozzá – a márkanevet is meg kell fizetni.
„A mára már jól hangzó stabil márkanév és a cég eddigi sikerének pedig az a titka, hogy mindig idejében felismertük, mikor kell váltani. Ha annak idején nem hagyok fel a libákkal, ma csupán egy lehetnék a száz közül.”n
Adatok a cégrôl:
Árbevétel (2001): 1,2 milliárd forint
Éves növekmény: 15–20%
Profit: visszaforgatva
Beruházás: hitelbôl
Alkalmazottak száma: 200 fô
Menedzsment filozófia: a kihívás és a lendület motivál
Franchise: 26 üzlet Magyarországon, 4 Európában
Terjeszkedés: Kelet-Európa
A siker titka: idôben váltani

Ajánlott videó

Olvasói sztorik