Olvasónk a számítógépéhez videokártyát vásárolt az Ipon webáruházban, de elromlott, nem javítható. Garanciális időn belül volt, így cserét kért, mert látta a cég weboldalán, hogy van még a készülékből, igaz 8 ezer forinttal drágábban, mint amennyiért ő vette eredetileg. Meglepetésére azonban a cég azt mondta, nem adnak cserekészüléket, hanem választhat, vételár-visszatérítést, vagy vásárolhat valami mást, amibe beleszámítják az elromlott készülék eredeti árát.
Vagyis
Amit ő felháborító gyakorlatnak tart. De vajon szabályt szegett-e a cég ezzel?Az idevágó kellékszavatosság kérdéséről a Polgári Törvénykönyv rendelkezik, mely szerint a fogyasztó jogosult lehet többek között:
- javításra, vagy cserére, kivéve ha ez nem megoldható, illetve ha aránytalan többletköltséget jelentene a forgalmazónak,
- elállhat a szerződéstől, illetve kérheti a vételár visszatérítését.
Azt tehát nem rögzíti a törvény, hogy kötelező lenne a csere. Erre hivatkozott az Ipon is, mondván a csere pusztán csak egy, a fogyasztó által előterjeszthető igények közül. És csere hiányában megilleti az elállás joga, így a vételár visszatérítése, vagy a levásárlás.
Mindezt megerősítette a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szóvivője, Kispál Edit is:
Ha javíthatatlan bármilyen garanciális termék, sok esetben azt gondolnánk, hogy az a leginkább fogyasztóbarát megoldás, ha a vásárló visszakapja a vételárat. Csakhogy
és nem csak akkor, ha műszaki cikket vásárol, vagy ha időközben megdrágult a termék.Példaként említette Kispál Edit, hogy a Decathlonnál régebben az volt a gyakorlat, hogy ha valamit visszahoztak, akkor automatikusan az árát térítették vissza, és nem cseréltek. És ha valaki akciósan vette teszem azt a futócipőt, a vételár-visszatérítésből nem biztos, hogy tudott venni egy ugyanolyat, vagy akár egy másikat.
Hasonlóan hiába tett panaszt másik olvasónk is, akinek egy hetvenezer forinttal olcsóbb tévét ajánlottak fel csereként, vagy ennyivel kevesebb vételár-visszatérítést, pedig pluszgaranciája is volt.