Gazdaság
Close-up of Christmas presents in front of a Christmas tree

Befürdött a karácsonyi ajándékkal? Mutatjuk, mit tehet

Tamásné Szabó Zsuzsanna
Tamásné Szabó Zsuzsanna

újságíró. 2017. 12. 25. 14:00

A karácsony a szeretet ünnepe – régi szokás ilyenkor meglepni a családtagokat, barátokat ajándékkal. Ami egyrészt tök jó dolog: adni öröm és kapni is. Másrészt viszont para: tetszik majd neki, jó lesz amit vettünk? És amit kaptunk? Elég kínos, ha nem. Összefoglaltuk, mit tehetünk, ha befürödtünk az ajándékkal.

Visszavihetjük, ha nem tetszik?

Sokan úgy tudják, hogy a kereskedőnek X napon belül vissza kell cserélnie az árut. Ez azonban nem feltétlenül van így. Az alapszabály az, hogy ha személyesen vásároltunk egy boltban, akkor a minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni.

Persze önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy mégis hajlandó erre. Célszerű lehet ezért előre megtudakolni, hogyan állnak a kérdéshez, és meddig él az esetleges cserelehetőség, mit kérnek hozzá.

Visszacserélhetjük, ha kiderül, hogy rossz a termék?

Erre csak a kötelező jótállás alá eső termékeknél (zömében 10 ezer forint feletti értékű különböző termékek) van lehetőségünk, és akkor, ha a vásárlástól vagy üzembe helyezéstől számított három munkanapon belül vagyunk és rendeltetésszerűen használtuk a terméket. Ha tehát 22-én vagy 23-án vásároltuk, 27-én kérhetjük a cserét.

Ha ezen túl vagyunk, akkor viszont már nem kötelező a csere, és valószínűleg javítást fog ajánlani a kereskedő.

Nem tűr halasztást?

Ha kötelező jótállás alá eső termék cseréjéről van szó, és a 3 munkanap akkor jár le, akkor valóban nincs haladék.

Ha megkérdeztük a kereskedőt, és januárban is biztosítja még a csere lehetőségét az egyébként nem hibás, ám valamiért nem megfelelő termékre, akkor nem kell a két ünnep között rohangálnunk.

Ha rossz a termék, de nem tartozik a kötelező jótállás alá (például ruházat, cipő, műszaki cikk 10 ezer forint alatt), akkor szavatossági igényt érvényesíthetünk  – ami elsősorban javítást, másodsorban cserét jelenthet -, két éven belül.

A webes vásárlás nagy előnye

Sok érv szólhat az online vásárlás mellett, hiszen kényelmes, nem kell mászkálni, házhoz hozhatják, és ezek közé tartozik az is, hogy a kézhezvételtől számított 14 napon belül élhetünk elállási jogunkkal, méghozzá indoklás nélkül. Vagyis akkor is visszaküldhetjük, ha a termékkel nincs semmi baj, csak egyszerűen nem tetszett az ajándék, vagy valamilyen okból nem volt jó az ajándékozottnak. És a webáruháznak vissza kell fizetnie az árat.

Online vásárolt termék minőségi kifogását pedig a már említett két évig jelezhetjük a kereskedő felé.

Kell-e blokk, számla, jótállási jegy, csomagolás?

Az első három jó ha megvan, mert különben nemigen várhatjuk el, hogy foglalkozzanak a panaszunkkal. Szóval el kell kérni a bizonylatokat az ajándékozótól.

A csomagolást viszont nem kérhetik számon rajtunk, ha például szavatossági igény érvényesítéséről van szó. De az egyébként minőségileg megfelelő termék önkéntes cseréjéhez a kereskedő kérheti a csomagolást is.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

FC Porto coach Jose Mourinho smiles during his press conference, 25 May 2004 at the press center of the the Arena AufSchalke stadium in the western town of Gelsenkirchen, one day before the Champions' League footbal final opposing French AS Monaco football team to Portugal's FC Porto.     AFP PHOTO  MIGUEL RIOPA (Photo by MIGUEL RIOPA / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.