Pénzügy

Kemény harcra készülhet, ha nem szállítja ki a webshop, amit vásárolt

János még októberben rendelt egy sportcipőt a sportwebshopban. Aznap át is utalta a 39 900 forintot, megkapta a visszaigazoló e-mailt. Először két hét múlva kezdett gyanakodni, hogy valami nincs rendben – nem küldték ugyanis a cipőt. És hiába írt e-mailt, hol válaszoltak és türelmét kérték, hol nem. Egy ideje már a telefont sem veszik fel neki.

Végül a fogyasztóvédelemnél tett panaszt, decemberben. A vizsgálat még nem zárult le, viszont annyit már megtudott a kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztályának visszajelzéséből, hogy akármi lesz az eljárás eredménye, önmagában attól sem a cipőt nem fogja megkapni, sem a vételárat nem láthatja viszont. A fogyasztóvédelem ugyanis nem kötelezheti ilyesmire a vállalkozást.

Ha érvényesíteni akarja a jogait, akkor az ingyenes békéltető testületi eljárást választhatja, vagy bírósághoz fordulhat. A békéltetés célja a vita egyezségen alapuló rendezése. És ha ez nem lehetséges, a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerű érvényesítése érdekében az ügy eldöntése. Ha bűncselekmény gyanúja merül fel, akkor feljelentést tehet a rendőrségen – tudtuk meg az ORFK-tól.

Mindez eléggé elkeserítette, mert azt hitte, elég lesz egyetlen bejelentés a fogyasztóvédelemnél, amit kivizsgálás követ, és amennyiben a tények őt igazolják, elrendelik a kártalanítását. Csakhogy ez korántsem lesz ilyen egyszerű.

A mi megkereséseink is ezt igazolják: panaszt, feljelentést lehet tenni, de igaziból a viszonylag gyors és ingyenes békéltetés vagy a hosszadalmas és költséges pereskedés hozhat csak eredményt, ha a webshop nem szállított.

A kártyás fizetés ezért lehet jobb

A fogyasztóvédelemért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a chargebackre (visszterhelés) hívta fel a figyelmet, mely a már átutalt pénz visszaszerzésében segíthet. Ezt akkor kérheti a fogyasztó, ha bankkártyával fizet, azonban a terméket nem kapja meg, vagy időközben fizetésképtelenné vált az eladó. A kérelmet a számlavezető bankja bírálja el, bevonva az eladó számlavezető bankját. Jánosnak ez sem vigasz, mert ő átutalt, nem kártyával fizetett.

Fotó: Thinkstock

14 nap

A fogyasztóvédelmi szervek és a Budapesti Békéltető Testület is kitért arra, hogy ha a webáruház nem szállítja ki a terméket, akkor ugyanúgy élhet a vásárló az indokolás nélküli elállási joggal, mint abban az esetben, ha már átvette az árut. Amíg nem vette át a terméket, addig bármikor elállhat, viszont ha már átvette, akkor azt követően tizennégy napon belül. (A lehetőség csak az EU-n belüli rendelésekre érvényes.) Ezzel János eddig még nem élt, mert bízott abban, hogy megjön a cipő.

Ha jelezte volna az elállást, akkor a vállalkozás köteles lett volna a teljes összeg visszafizetésére, méghozzá haladéktalanul, de legkésőbb az elállás kézhezvételétől számított tizennégy napon belül. Legalábbis így szól a szabály. Hogy mennyire kiszolgáltatott a vevő, ha ennek a kötelezettségének nem tesz eleget a webbolt, arról ebben a cikkünkben írtunk:

Futhatunk a pénzünk után, ha egy webáruház betart nekünk
14 napon belül elállhatunk, és vissza kell kapjuk a vételárat. Elvileg.

Amennyiben a fogyasztó eljárást indít a Budapesti Békéltető Testület előtt, annak többféle eredménye lehet:

  • egyezség,
  • kötelezést tartalmazó határozat,
  • ajánlás (ha a vállalkozás nem tesz eleget az ajánlásnak, és erről a fogyasztó értesíti a békéltetőket, akkor az ügy kikerül a testület online szégyenfalára), illetve
  • elutasítás, megszüntetés.

Ha pedig a békéltetés mégsem hozna megoldást, akkor bírósági eljárást indíthat a fogyasztó, vagy közjegyző előtt élhet a fizetési meghagyás kibocsátásával.

Van, aki 4 éve hiába várja a mosogatógépet

Egy másik olvasónk rutinos home-shoppingosnak tartja magát, de nem szeret a kiszállításért fizetni, inkább előre utal. 2014-ben rendelt mosogatógépet az electron.hu-tól: az ár nem volt kirívóan alacsony, a webdizájn rendben volt, az egész áruház okénak tűnt. A pénzt elküldte, az árut azonban azóta sem kapta meg, hiába próbálta ezt szorgalmazni. A rendőrségen feljelentést tett. Később értesítették, hogy több károsult is volt, ezért az ügyeket összevonták. De hogy mire lyukadt ki a nyomozás, azt nem tudja. Egy biztos, mosogatógépe nem lett, és a pénzét sem kapta vissza.

Megnéztük, létezik-e még ez a webáruház. Oldalán ez szerepelt, 2018 január 9-én:

Tanácsok, hogy elkerüljük a csalódást

Minden szerv készségesen adott tippeket a hasonló esetek elkerülésére, a rendőrség és a békéltetők is – ezeket érdemes átfutni.

Rendőrségi javaslatok dióhéjban:

  • Ha lehet, válasszunk személyes átvételi módot.
  • Ellenőrizzük az eladót (visszajelzések, közzétett adatok alapján).
  • Bankkártyaadatainkat csak a bank online fizetésre létrehozott oldalán adjuk meg, e-mailben soha.
  • Ellenőrizzük, hogy a fizetésre használt oldal rendelkezik-e tanúsítvánnyal.

A békéltetők is 4 pontban foglalták össze legfőbb tanácsaikat:

  • Fontoljuk meg, hogy az unión kívülről rendelünk-e, vagy inkább az unión, illetve országon belülről.
  • Tudjunk róla, mit tehetünk, ha nem érkezik meg az áru.
  • Legyünk tisztában vele, mit tehetünk, ha vissza akarjuk küldeni a vásárolt terméket.
  • Ha probléma van, mindig először a vállalkozással vegyük fel a kapcsolatot.

Az NFM és a BFKH ajánlásai így foglalhatók össze:

  • Hasonlítsuk össze a webáruházak ajánlatait, ellenőrizzük a webáruházak internetes honlapjain fellelhető tájékoztatásokat, különösen az általános szerződési feltételeket (ÁSZF). Nézzük meg azt is, hogy a webáruház üzemeltetője feltüntette-e a honlapon a nevét vagy cégnevét, címét, székhelyét, elérhetőségeit is. Ez ugyanis kötelező.

A „.hu” kiterjesztés és a magyar nyelvű honlap önmagában nem garancia arra, hogy magyar webáruházról van szó, és adott esetben egy külföldi, EU-n kívüli eladóval a vásárlás utáni igényérvényesítés komoly nehézségekbe ütközhet – jegyezte meg a minisztérium.

  • Az eladó megbízhatóságának előzetes ellenőrzésében segíthetnek az internetes fórumok.
  • Előre utalás helyett választhatjuk az utánvételes fizetést. Amennyiben mégis a bankkártyás fizetés mellett döntünk, érdemes a meglévő bankszámlához egy alszámlát nyitni, így az eladó nem férhet hozzá a főszámla adataihoz és az azon lévő pénzhez.
  • Célszerű a megrendelés dokumentumait, például a honlapon közzétett vásárlási feltételeket, a termékleírást, a vállalkozás által küldött visszaigazolást, a fizetésről szóló dokumentumokat elmenteni és kinyomtatni.

Kiemelt kép: Adam Berry/Getty Images

Ajánlott videó

Olvasói sztorik