Pénzügy
RUDERSDORF, GERMANY - NOVEMBER 30:  Packages lie ready for sorting at a Deutsche Post postal distribution center on November 30, 2017 in Rudersdorf, Germany. Deutsche Post DHL Group says it is expecting a strong Christmas period after reporting a 10.5 percent rise in its third-quarter profit this month.  (Photo by Adam Berry/Getty Images)

Kemény harcra készülhet, ha nem szállítja ki a webshop, amit vásárolt

Tamásné Szabó Zsuzsanna
Tamásné Szabó Zsuzsanna

újságíró. 2018. 01. 28. 12:00

Korábban a témában:

János még októberben rendelt egy sportcipőt a sportwebshopban. Aznap át is utalta a 39 900 forintot, megkapta a visszaigazoló e-mailt. Először két hét múlva kezdett gyanakodni, hogy valami nincs rendben – nem küldték ugyanis a cipőt. És hiába írt e-mailt, hol válaszoltak és türelmét kérték, hol nem. Egy ideje már a telefont sem veszik fel neki.

Végül a fogyasztóvédelemnél tett panaszt, decemberben. A vizsgálat még nem zárult le, viszont annyit már megtudott a kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztályának visszajelzéséből, hogy akármi lesz az eljárás eredménye, önmagában attól sem a cipőt nem fogja megkapni, sem a vételárat nem láthatja viszont. A fogyasztóvédelem ugyanis nem kötelezheti ilyesmire a vállalkozást.

Ha érvényesíteni akarja a jogait, akkor az ingyenes békéltető testületi eljárást választhatja, vagy bírósághoz fordulhat. A békéltetés célja a vita egyezségen alapuló rendezése. És ha ez nem lehetséges, a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerű érvényesítése érdekében az ügy eldöntése. Ha bűncselekmény gyanúja merül fel, akkor feljelentést tehet a rendőrségen – tudtuk meg az ORFK-tól.

Mindez eléggé elkeserítette, mert azt hitte, elég lesz egyetlen bejelentés a fogyasztóvédelemnél, amit kivizsgálás követ, és amennyiben a tények őt igazolják, elrendelik a kártalanítását. Csakhogy ez korántsem lesz ilyen egyszerű.

A mi megkereséseink is ezt igazolják: panaszt, feljelentést lehet tenni, de igaziból a viszonylag gyors és ingyenes békéltetés vagy a hosszadalmas és költséges pereskedés hozhat csak eredményt, ha a webshop nem szállított.

A kártyás fizetés ezért lehet jobb

A fogyasztóvédelemért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a chargebackre (visszterhelés) hívta fel a figyelmet, mely a már átutalt pénz visszaszerzésében segíthet. Ezt akkor kérheti a fogyasztó, ha bankkártyával fizet, azonban a terméket nem kapja meg, vagy időközben fizetésképtelenné vált az eladó. A kérelmet a számlavezető bankja bírálja el, bevonva az eladó számlavezető bankját. Jánosnak ez sem vigasz, mert ő átutalt, nem kártyával fizetett.

Man Hands holding credit card and using laptop in the evening. Online shopping, online banking and online marketing. shallow depth of field, toning photo
Fotó: Thinkstock

14 nap

A fogyasztóvédelmi szervek és a Budapesti Békéltető Testület is kitért arra, hogy ha a webáruház nem szállítja ki a terméket, akkor ugyanúgy élhet a vásárló az indokolás nélküli elállási joggal, mint abban az esetben, ha már átvette az árut. Amíg nem vette át a terméket, addig bármikor elállhat, viszont ha már átvette, akkor azt követően tizennégy napon belül. (A lehetőség csak az EU-n belüli rendelésekre érvényes.) Ezzel János eddig még nem élt, mert bízott abban, hogy megjön a cipő.

Ha jelezte volna az elállást, akkor a vállalkozás köteles lett volna a teljes összeg visszafizetésére, méghozzá haladéktalanul, de legkésőbb az elállás kézhezvételétől számított tizennégy napon belül. Legalábbis így szól a szabály. Hogy mennyire kiszolgáltatott a vevő, ha ennek a kötelezettségének nem tesz eleget a webbolt, arról ebben a cikkünkben írtunk:

Young man shopping with credit card and laptop computer
Futhatunk a pénzünk után, ha egy webáruház betart nekünk
14 napon belül elállhatunk, és vissza kell kapjuk a vételárat. Elvileg.

Amennyiben a fogyasztó eljárást indít a Budapesti Békéltető Testület előtt, annak többféle eredménye lehet:

  • egyezség,
  • kötelezést tartalmazó határozat,
  • ajánlás (ha a vállalkozás nem tesz eleget az ajánlásnak, és erről a fogyasztó értesíti a békéltetőket, akkor az ügy kikerül a testület online szégyenfalára), illetve
  • elutasítás, megszüntetés.

Ha pedig a békéltetés mégsem hozna megoldást, akkor bírósági eljárást indíthat a fogyasztó, vagy közjegyző előtt élhet a fizetési meghagyás kibocsátásával.

Van, aki 4 éve hiába várja a mosogatógépet

Egy másik olvasónk rutinos home-shoppingosnak tartja magát, de nem szeret a kiszállításért fizetni, inkább előre utal. 2014-ben rendelt mosogatógépet az electron.hu-tól: az ár nem volt kirívóan alacsony, a webdizájn rendben volt, az egész áruház okénak tűnt. A pénzt elküldte, az árut azonban azóta sem kapta meg, hiába próbálta ezt szorgalmazni. A rendőrségen feljelentést tett. Később értesítették, hogy több károsult is volt, ezért az ügyeket összevonták. De hogy mire lyukadt ki a nyomozás, azt nem tudja. Egy biztos, mosogatógépe nem lett, és a pénzét sem kapta vissza.

Megnéztük, létezik-e még ez a webáruház. Oldalán ez szerepelt, 2018 január 9-én:

Tanácsok, hogy elkerüljük a csalódást

Minden szerv készségesen adott tippeket a hasonló esetek elkerülésére, a rendőrség és a békéltetők is – ezeket érdemes átfutni.

Rendőrségi javaslatok dióhéjban:

  • Ha lehet, válasszunk személyes átvételi módot.
  • Ellenőrizzük az eladót (visszajelzések, közzétett adatok alapján).
  • Bankkártyaadatainkat csak a bank online fizetésre létrehozott oldalán adjuk meg, e-mailben soha.
  • Ellenőrizzük, hogy a fizetésre használt oldal rendelkezik-e tanúsítvánnyal.

A békéltetők is 4 pontban foglalták össze legfőbb tanácsaikat:

  • Fontoljuk meg, hogy az unión kívülről rendelünk-e, vagy inkább az unión, illetve országon belülről.
  • Tudjunk róla, mit tehetünk, ha nem érkezik meg az áru.
  • Legyünk tisztában vele, mit tehetünk, ha vissza akarjuk küldeni a vásárolt terméket.
  • Ha probléma van, mindig először a vállalkozással vegyük fel a kapcsolatot.

Az NFM és a BFKH ajánlásai így foglalhatók össze:

  • Hasonlítsuk össze a webáruházak ajánlatait, ellenőrizzük a webáruházak internetes honlapjain fellelhető tájékoztatásokat, különösen az általános szerződési feltételeket (ÁSZF). Nézzük meg azt is, hogy a webáruház üzemeltetője feltüntette-e a honlapon a nevét vagy cégnevét, címét, székhelyét, elérhetőségeit is. Ez ugyanis kötelező.

A „.hu” kiterjesztés és a magyar nyelvű honlap önmagában nem garancia arra, hogy magyar webáruházról van szó, és adott esetben egy külföldi, EU-n kívüli eladóval a vásárlás utáni igényérvényesítés komoly nehézségekbe ütközhet – jegyezte meg a minisztérium.

  • Az eladó megbízhatóságának előzetes ellenőrzésében segíthetnek az internetes fórumok.
  • Előre utalás helyett választhatjuk az utánvételes fizetést. Amennyiben mégis a bankkártyás fizetés mellett döntünk, érdemes a meglévő bankszámlához egy alszámlát nyitni, így az eladó nem férhet hozzá a főszámla adataihoz és az azon lévő pénzhez.
  • Célszerű a megrendelés dokumentumait, például a honlapon közzétett vásárlási feltételeket, a termékleírást, a vállalkozás által küldött visszaigazolást, a fizetésről szóló dokumentumokat elmenteni és kinyomtatni.

Kiemelt kép: Adam Berry/Getty Images

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Man with eyeglasses drinking water from plastic bottle in the city

Mérgező anyag szivárog a műanyag palackokból

Kommentek

WASHINGTON, DC - OCTOBER 24:  U.S. President Donald Trump listens to Director of Communications for the White House Public Liaison Office Omarosa Manigault during an event in the Oval Office of the White House October 24, 2017 in Washington, DC. President Trump honored the eight winners of the National Minority Enterprise Development Week Awards Program during the Oval Office event.  (Photo by Alex Wong/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.