Gazdaság

Ezért ne dőljön be, ha valami túl olcsó a neten

A csaló webáruházak alapvetően abban különböznek a szabályosan működőktől, hogy feltűnően olcsón kínálják a termékeiket, továbbá nagyon egyszerű az oldaluk kinézete – mondta a Quadron Kibervédelmi Kft. szakértője az M1 aktuális csatorna szerdai műsorában (MTI).

Solymos Ákos közölte: a megtévesztő felületek jellemzője az is, hogy utánvéttel nem lehet fizetni, csak kártyával, mert így ellophatják a vásárlók adatait. Lélektani határt próbálnak megtalálni: akkora összeget kérnek el, amennyit a vevők még hajlandóak kifizetni, kockáztatva, hogy az ajánlat nem valós.Ha valakit megkárosítanak, annak ezt egyrészt a rendőrségnek, másrészt a banknak kell jeleznie. Utóbbi azért fontos, mert ha bebizonyosodik a csalás, előfordulhat, hogy visszaadják a pénzt.

Solymos Ákos arról is beszélt, hogy az okoseszközök megfigyelhetik a környezetüket, és a rögzített képekkel vagy hangokkal vissza lehet élni.

Fogyasztóvédelem: az interneten vásárlók nagyobb védelmet kapnak az EU-n belül

Az interneten vásárló fogyasztók nagyobb védelmet kapnak, ha az Európai Unió tagállamaiban működő webáruházakból rendelnek, mint ha kínai vagy Amerikai Egyesült Államokbeli online kereskedőtől vásárolnak terméket, hívja fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület.

Az alternatív fogyasztóvédelmi vitarendezési fórum szerdán MTI-hez eljuttatott közleményében kiemelte, hogy egyre többen vesznek karácsonyi ajándékot interneten, de ennek is megvannak a kockázatai. Azt tanácsolják, érdemes előre tájékozódni a vállalt szállítási határidőről, a nyomkövetési lehetőségről, a fogyasztói tapasztalatokról. Ezek az információk az általános szerződési feltételekben, vagy külön menüpontban találhatók meg általában.

A békéltető testület szerint célszerű elolvasni az interneten közzétett bejegyzéseket is az adott vállalkozásról, és mérlegelni azt, hogy a legnagyobb védelemben akkor részesülnek a fogyasztók, ha belföldről, vagy valamelyik más Európai Uniós tagállamból rendelnek online. Előfordulhat, hogy már az online megrendelés után, de még az átvétel előtt gondolják meg magukat a fogyasztók, ilyenkor – Európai Unión belüli vásárlás esetén – azt lemondhatják a fogyasztók.

Ha az EU-ból interneten vásárolt ajándék időben megérkezik, de az nem tetszik a megajándékozottnak, akkor az átvételtől számított tizennégy napig vissza lehet küldeni saját költségen, ha viszont ez az idő letelt, akkor a kereskedő az egyébként hibátlan terméket nem köteles kicserélni, sem levásárlást biztosítani, sem a pénzt visszaadni,  tájékoztatott a Budapesti Békéltető Testület.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik