Pénzügy
étterem (Array)

Megtarthatja-e a vendéglátós az alkalmazottnak adott éttermi borravalót?

Ember Zoltán
Ember Zoltán

újságíró. 2015. 07. 27. 12:06

Magyarországon még a borravalót is lenyúlja sok vendéglátós az alkalmazottaitól. Pedig ezt nem is tehetnék meg.

Ki kapja meg vajon az éttermi számlában fizetendő szervizdíjat? – merül fel a kérdés lépten-nyomon. Az Adózóna utánajárt, hogy jogszerűen mi a követendő eljárás.

Arra jutottak, hogy a számlán/nyugtán feltüntetett felszolgálási („szerviz”) díjat a vállalkozás nem tarthatja meg. Ezt egy rendelet támasztja alá, amely kimondja: a vendéglátásban – az üzletben – közreműködőknek (tehát akár a tulajdonosnak is) havonta ki kell fizetni a borravalót.

Az alkalmazott díj mértékéről és a felosztásról a vendéglátóhely üzemeltetőjének írásbeli megállapodást kell kötnie a vendéglátásban közvetlenül közreműködőkkel vagy a helyi érdekképviselettel.

Bár a borravaló SZJA-mentes, közterheket mégis kell utána fizetni a vendéglátósoknak.

Például, ha a vendég fogyasztásának értéke kétezer forint, a számlában feltüntetett felszolgálási díj 0,15×2000=300 forint, a felszolgálási díj áfatartalma 27 százalék, azaz 300:1,27=64 forint, amely csökkenti a járulékalapot (a vendéglátásban közreműködőknek kifizetendő összeget). Vagyis [300-64]:1,15=205 forint jut a pincéreknek, a foglalkoztató által befizetendő nyugdíjjárulék pedig 205×0,15=31 forint.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.