A szerdától hatályos, a biztosítási elektronikus felületekre vonatkozó ajánlás alkalmazását a Magyar Nemzeti Bank szeptember elsejétől várja el a biztosítási piac szereplőitől – mondta Nagy Koppány, az MNB igazgatója szerdán Budapesten a jegybank háttérbeszélgetésén.
Az ügyfelek érdekében írták elő
Az MNB azt szeretné az ajánlásokkal elérni, hogy az ügyfelek a valós igényeikhez igazodó biztosítási szerződéseket kössenek. A jegybank arra is törekszik, hogy a fogyasztók a biztosítási szolgáltatások árán túl a biztosítások tartalmát is össze tudják hasonlítani, az online biztosítási alkuszok a szolgáltatások különbségeire is rávilágítsanak azok árain túl.
Alapvető, hogy az online felületeken a korrektség, az átláthatóság, a tisztességesség, az alapos, érthető kommunikáció, az egyszerű nyelvezet elvei érvényesüljenek – fogalmaz a jegybank.
Szeptembertől várják el az alkalmazást
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa keddi ülésén elfogadta a biztosítási termékek bemutatását, összehasonlítását szolgáló és a biztosításközvetítés során használt elektronikus felületekhez kapcsolódó ajánlást. A dokumentumban előírtak alkalmazását az MNB 2015. szeptember 1-jétől várja el a biztosítási piac szereplőitől, amelyek érdekképviseleteivel előzetesen széleskörű szakmai konzultációt folytatott a témában.
Az ajánlás kapcsán az MNB alapvető elvárása, hogy az ügyfelek a valós igényeikhez, szükségleteikhez igazodó biztosítási szerződést köthessenek. A szerződés megkötését elősegítő, s a biztosítások elérhetőségét megkönnyítő elektronikus csatornákat úgy lehessen igénybe venni, hogy az ügyfelek egyúttal alapos, szakszerű, a közvetített biztosítási szolgáltatás sajátosságához illeszkedő tanácsadásban részesüljenek. A biztosítási konstrukciókat összehasonlító elektronikus felületek legyenek átláthatóak, egyértelműek, egyszerű nyelvezetű, tisztességes és korrekt tájékoztatást adjanak a szolgáltatásokról, és a tanácsadás szempontjairól.
Fő az áttekinthetőség
Alapvető fontosságú az MNB szerint, hogy a fogyasztók a biztosítási szolgáltatások árán túl azok tartalmáról is könnyen áttekinthető és értelmezhető összehasonlítást kapjanak a szükségleteikhez leginkább megfelelő termék kiválasztásához. Ilyen szempontrendszer lehet például az önrész, a biztosítási összegek, kizárások összehasonlítása is. Ezért fontos, hogy a díjversenyen túl a szolgáltatások versenye is valósuljon meg a biztosítók között az ügyfelek érdekében.
Mindezen célok elérése érdekében többek között konkrét elvárás, hogy az elektronikus felületek kommunikációja legyen érthető, szakmailag korrekt, ne tartalmazzon félrevezető információkat. Mobil alkalmazáson az MNB az egyszerű termékek (pl. utasbiztosítás) összehasonlítását tartja célszerűnek, teljes körű és pontos tájékoztatás mellett. Komplex vagy egyedi igények esetén az MNB szükségesnek tartja az értékesítés (telefonos vagy személyes) szóbeli csatornák felé terelését. Jó gyakorlat az ügyfelek elégedettségének utólagos felmérése, különös tekintettel a szolgáltatások teljesítésével (pl. kárrendezés) összefüggő tapasztalatokra.