Pénzügy

Megfizetjük a tudatlanságunk árát

hitel (hitel, pénz, forint, bankjegy, svájci frank, bicska, )
hitel (hitel, pénz, forint, bankjegy, svájci frank, bicska, )

Sok tízezer forinttal rövidítik meg magukat a magyarok például azzal, hogy hitelfelvételkor a többség első körben saját bankjához fordulna ahelyett, hogy körülnézne a piacon.

Mintegy 14 ezren vettek részt a magyarok pénzügyi ismereteit feltérképező nem reprezentatív Pénzügyi Tudatosság Teszten . A kutatás számos ellentmondásra rávilágított: szakértők szerint például sok tízezer forinttal rövidítik meg magukat a magyarok azzal, hogy hitelfelvételkor a többség első körben saját bankjához fordulna ahelyett, hogy körülnézne a piacon.

A lakosság pénzügyi ismereteinek szintjét jól mutatja, hogy bár a magasabb iskolai végzettséggel és jövedelemmel rendelkezők jobban kiigazodnak a pénz világában, még köztük is 50 százalék azok aránya, akik bizonytalannak érzik tudásukat.

Hitelfelvétel

Hitelek – a legjobbat szeretnénk, csak nem keressük

A jellemzően magasabb státuszú emberek részvételével lezajlott teszt célja a magyarok pénzügyi ismereteinek feltérképezése volt. A kutatás aktualitását jól mutatja, hogy tízből négy embernek van jelenleg is hitele vagy kölcsöne. Nagy részük egyébként elégedett az általa választott konstrukcióval. Annak ellenére is, hogy az elmúlt évek komoly sebet ejtettek a pénzintézetek renoméján, mindössze minden tízedik ember utasítja csak el a hitel műfaját.

Elvileg körültekintőek lennénk

Jellemző, hogy a szavak szintjén mindenki egyetért azzal, hogy ha hitelfelvételre kerül sor, érdemes nagyon alaposan körülnézni, de ennek ellenére feltűnően sokan (65 százalék) fordulnának első körben saját számlavezető bankjukhoz egy ilyen esetben. Tízből négyen úgy érzik, képtelenek összehasonlítani az ajánlatokat, pedig szakértők szerint az esetek jelentős részében máshol jobb feltételekkel juthatnának pénzhez.

„A tájékozódás és az alapos kutakodás mellőzése sokszor oda vezet, hogy ez emberek nem találják meg a számukra legjobb konstrukciókat, ennek eredményeként pedig sok tízezer forinttal rövidítik meg magukat” – mondta el a felmérés egyik kezdeményezője, a BankRáció.hu alapítója, Gergely Péter.

Amitől félünk

A kérdőívet kitöltők több mint háromnegyede szerint nem elég átláthatóak a hitelajánlatok, illetve szinte kétharmaduk tart az apró betűs részektől. S szinte minden negyedik ember kifejezetten csak a nagynevű, sok fiókkal rendelkező bankoknál mer hitelt felvenni. A kisebb vagy nehezebben elérhető bankokban a válaszolók valamivel több mint fele bízik csak meg annak ellenére, hogy lehet, anyagilag jelentősen jobban járnának velük.

„A kutatás alátámasztja, hogy a hiteleknek továbbra is van létjogosultsága: nem az a probléma, ha valaki külső pénzügyi forrást keres, hanem az, ha ezt felelőtlenül, kellő körültekintés nélkül teszi. Ezért fontos, hogy szükséges minimumként mindenki hasonlítsa össze a hitelintézetek ajánlatait, hogy megtalálja a számára legelőnyösebb konstrukciót” – tanácsolta a felmérés másik kezdeményezője, a Cofidis Magyarországi Fióktelepének vezetője, Holló Bence.

Hitelek: sokan nem látják a lényeget

Meglehetősen nagy a bizonytalanság abban a tekintetben, hogy mi a legfontosabb egy hitellel kapcsolatban. A kitöltők közel ötöde a thm-et vagy az összes visszafizetnivalót jelölte meg, felük azonban nem konkrétan összehasonlítható mérőszámokból indulna ki ilyen esetben, hanem olyan általános hívószavak mentén hozna döntést, mint a „biztonság”.

Pénzügyi ismeretek: a rászorulók vannak a legrosszabb helyzetben
Az emberek fele nincs kifejezetten otthon ezen a területen, és valamivel többen vannak azok, akik nem elégedettek saját pénzügyi ismereteikkel. Jellemzően a férfiak, a 31-40 éves korosztály tagjai és a városban élők a magabiztosabbak, míg a feltételezhetően gyengébb pénzügyi stabilitással rendelkező, kiszolgáltatottabb emberek, így az idősebb, kisebb településen élők kevésbé bíznak saját tudásában. A válaszolók több mint fele érzi úgy, hogy nem érti kifejezetten a banki nyelvezetet, és közel fele tapasztalja, hogy nem ismeri jól a bankok által gyakran használt szavakat, kifejezéseket.

Magtakarítások – ebben vagyunk a legtudatosabbak

A résztvevők csaknem háromnegyede rendelkezett megtakarítással, bár tízből három embernek nem volt negyedévre elegendő félretett pénze sem. Nagyságrendileg ugyanennyien voltak azok, akik kifejezetten tudatosnak mondták magukat a spórolás területén: tízből nyolcan tartották fontosnak, hogy rendszeresen tegyenek félre, és ez mindig vagy sokszor sikerült is nekik saját bevallásuk szerint.

Ennél azonban jóval kevesebben, tízből négyen voltak azok, akik valamilyen befektetésben tartották pénzüket. Általánosságban elmondható, hogy a férfiak inkább spórolósak, mint a nők, és gyakrabban van befektetésük is. Legnagyobb arányban a 31-40 évesekre jellemző, hogy odafigyelnek pénzügyeikre, rendszeresen félretesznek, és befektetésben tartják megtakarításaik egy részét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik