A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy Lajos László egyéni vállalkozó megtévesztette a fogyasztókat, amikor a „Sweet Dream alvásrendszer” névvel ellátott termékét valótlan egészségre gyakorolt hatásokkal népszerűsítette. A GVH ezért összesen 25 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.
A vállalkozás 2010. április 1. és 2013. december 6. között a „Sweet Dream alvásrendszer” termékét honlapjain, plakátokon, termékismertető füzetekben és különböző rendezvényeken számos kedvező egészségre ható állítással népszerűsítette.
Többek között azt állította, hogy a paplan által visszavert távoli infravörös sugárzás:
– serkenti az enzimaktivitást,
– elősegíti a vízmolekulák tapadását és átszivárgását a sejtmembránon,
– intenzívebbé teszi a véráramlást a kapillárisok mikrokeringési rendszerének kitágítása révén,
– az infravörös sugárzás révén eltávolítja a méreganyagokat,
– segíti a duzzanatok és gyulladások csökkentését a nyirokáramlás javításával,
– csökkenti a fájdalmakat a periférikus idegekre és a szövetekben lévő szabad idegvégződésekre való közvetlen ráhatással.
A vállalkozás nem tudta bizonyítani
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásában azt vizsgálta, hogy a tájékoztatásokban megfogalmazott állítások megfelelnek-e a valóságnak. A vizsgálat során ehhez a vállalkozásnak olyan bizonyítékot kell bemutatnia, amely minden kétséget kizáróan igazolja a hirdetésben szereplő állítások valódiságát.
A GVH megállapította, hogy a benyújtott bizonyítékok nem alkalmasak a tájékoztatásokban szereplő egészségügyi hatások alátámasztására, mert azok a biokerámia és a távoli-infravörös sugarak gyógyászati felhasználási lehetőségeiről és nem a termékre vonatkozó konkrét kutatási eredményekről szólnak. Ezenkívül a vállalkozás az állítások igazolására fogyasztói tapasztalatokat is bemutatott, azonban a GVH gyakorlata alapján nem tekinthetők tudományos bizonyítéknak a pozitív terméktapasztalatok, a betegektől, szakmai felhasználóktól származó vélemények.
A GVH szerint tisztességtelenek voltak
A fentiek alapján a GVH megállapította, hogy a vállalkozás a „Sweet Dream alvásrendszer” termék népszerűsítése során fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot folytatott, ezért 25 millió Ft bírságot szabott ki a vállalkozásra.
Arra az esetre, ha Lajos László egyéni vállalkozó a fenti bírságösszeget nem fizetné meg, a GVH kötelezte az azonos vállalkozáscsoportba tartozó Lajos Trade Kft.-t a bírság megfizetésére.
A GVH a bírságok meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte, hogy az elhúzódó reklámozási tevékenységnek köszönhetően a tájékoztatások a fogyasztók széles rétegéhez eljutottak, illetve azt a körülményt, hogy a vállalkozás korábban megismerhette a GVH egészségügyi hatásokra vonatkozó állítások kapcsán kialakult gyakorlatát.