Nem véletlen, hogy a legtöbb lakást már Magyarországon is ingatlanhálózatokon keresztül értékesítik, s az online ingatlanhirdetési portálokon való megjelenéshez is előny lehet a céges támogatás.
Azt azonban az ingatlanközvetítői szakma is elismeri: ha nem vagyunk körültekintőek, bizony kóklerekkel is összefuthatunk. Az Openhouse Országos Ingatlanhálózat összegyűjtött néhány jó tanácsot: milyen szempontok alapján válasszuk ki személyes ingatlan-tanácsadónkat?
1. Ne ügynököt válasszon, hanem profi értékesítőt!
Különbség van ingatlanközvetítő és egy profi értékesítő között. Az előbbi kizárólag az ingatlanok mihamarabbi cseréjében érdekelt, a profi ingatlanos azonban hosszú távon gondolkodik, tudja, hogy az elégedett vevő újra meg fogja őt keresni, és ami számára még fontosabb, ajánlják őt. Márpedig a profi ingatlanos alapvetően ajánlott ügyfelekkel dolgozik.
2. Nézze meg, hol fogják meghirdetni az ingatlanát!
A legtöbb ingatlanhirdetéssel foglalkozó portálon ingyen is lehet hirdetést feladni, de nem érdemes. Annak érdekében, hogy gyorsan értékesíteni tudja a házát, bizony költeni kell egy keveset. Az ingyenes hirdetések nem szerepelnek kiemelt helyen, így könnyen elveszhetnek a többi között, viszont ha az ingatlaniroda komoly partner, ezek az oldalak kiemelt felületeket fognak számára biztosítani, így az ön hirdetését is többen fogják megnézni.
Az igazán profik ráadásul egyszerre több ingatlanos portálra is át tudják tölteni hirdetést.
3. Nézze meg azt is, hogyan mutatják be az eladó lakásokat!
A vásárlók 92 százaléka az interneten kezdi el az ingatlanvadászatot. Jegyezze meg: soha nem ülnek autóba azért, hogy megnézzék a házát, hogyha erre egyébként más körülmények nem kényszerítik! Az otthonáról készült képek lehetnek a legmeggyőzőbbek.
Egy amerikai ingatlanokkal foglalkozó portál kutatása szerint kétszer annyian keresik fel azokat az ingatlanhirdetéseket, amelyben több mint hat kép szerepel. Ám ha a képek sötétek, nem a lakás előnyeit emelik ki, nem szerepel egyiken sem a környék, akkor érdemes tovább keresni.
4. Képes bemutatni ingatlana valós előnyeit?
Ellenőrizze azt is, hogy mit mondanak el az irodák az ingatlanokról! Meg tudja-e győzni az ingatlanos a vevőket arról, hogy miért érdemes megvenniük a házat? Bemutatja-e a környéket, a szomszédokat, megoszt-e olyan fontos információkat, hogy hol van a legközelebbi iskola, orvosi rendelő, szupermarket? A vevőket ez jobban érdekli majd, mint az, hogy festett vagy tapétázott-e a fal.
5. Olyan állapotban akarja eladni, amilyen állapotban a vevőnek is szívesen kínálná?
Biztos mindannyiunknak vannak rossz tapasztalatai egy-egy ingatlanhirdetéssel kapcsolatban. Gyakran látni omladozó vakolatot, vízköves zuhanyzót, rozsdás ereszcsövet, gondozatlan kertet. A profi ingatlanos segít felkészíteni az ingatlant az eladásra és a fényképezésre, ugyanakkor tekintettel van az eladás költségeire is: tisztában van azzal, hogy nem kell költségekbe vernünk magunkat egy-egy komoly felújítással. Hasznos tanácsokkal lát el, például, hogy egy tisztasági festés csodákat tehet, vagy hogy fotózás előtt nyírja le a füvet, takarítson ki, és tegye olyanná a házat, amibe ön is szívesen költözne.
6. Területi specialisták előnyben!
Az ingatlanértékesítők a tippkészítő cégnél úgynevezett farmrendszerben dolgoznak. Ez azt jelenti, hogy egy-egy területnek, kerületnek vagy városrésznek egyetlen specialistája van a cégnél, aki a terület minden zegzugát, előnyét és hátulütőit is jól ismeri, beleértve a közösségeket, az embereket, a közlekedést, a szolgáltatásokat és a konkurenciát is! Szerintük ez előnyös.
7. A jó ár megválasztása az egyik legfontosabb feladat
Minden eladó nyerni szeretne az ingatlan értékesítésen, és általában a reális piaci árnál többre értékelik az adott ingatlant. Ha nem biztos abban, hogy a környéken milyen átlagos négyzetméter-áron értékesítik a házakat, kérje szakember segítségét az értékbecsléséhez. A jól kiválasztott ár ugyanis a gyors értékesíthetőség egyik kulcsa.