Pénzügy

Tárgyalástechnika – a siker záloga

Nagyon kevés olyan dolog van környezetünkben, amivel életünk legelső napjaitól a legutolsókig annyiszor találkoznánk, mint a tárgyalás, hiszen folyamatosan ennek segítségével próbáljuk érdekeink érvényesítését az első falat tápláléktól az utolsó kívánságig bezárólag, miközben konfliktusainkat is ennek segítségével rendezzük, ha tudjuk.

Tárgyalástechnikát alkalmazunk tehát a „hova menjünk moziba”, „mi legyen a vasárnapi ebéd” kérdések megválaszolásánál ugyanúgy, mint a régi autónk beszámításának megvitatásakor, az akciós csomag részleteinek egyeztetésénél, vagy a helyszíni bírság összegének megállapításakor legalább annyira, mint a leendő új állásunk cafeteria csomagjának összerakásakor.

Így minden bizonnyal helyénvaló az az állítás, hogy az érvényesülés egyik legfontosabb záloga az eredményes tárgyalás, helyes tárgyalástechnikák alkalmazása, ami, mint szinte bármi más, kezelhető spontán tanulási folyamat eredményeképpen, de tanulható, fejleszthető is, sőt, mint ilyen fontos kérdéskör, tanulandó és fejlesztendő is.

Ebben igyekeznek segítséget nyújtani a tárgyalástechnikai tréningek, melyeket a megrendelői igények és a résztvevők előzetes felmérése után a kívánt célok elérése érdekében, azaz minden esetben „személyre, vagy szervezetre szabottan” indokolt összeállítani.

Tárgyalástechnikai tréningeket a gyakorlatok magas aránya és a még ennél is magasabb fokú interaktivitás jellemzi, hiszen az igazi tanulás egymás gyakorlati tapasztalataiból meríthető hatékonyan és hitelesen. Mindez a résztvevők saját, már meglévő technikái áttekintésével a korábbiaknál sokkal tudatosabb és magabiztosabb gyakorlati alkalmazási lehetőségeket biztosít, aminek révén mind a szakmai, mind a magánszférában javul az eredményesség.


Mi is történik a tréningen?


Fontos, hogy a másik fél fejével is gondolkodva áttekintsük a kérdéses problémaköröket és az egyszerű áralkutól a többszemélyes, többfordulós tárgyalássorozatig együtt végigjátszuk a variációkat. Ezt követően a tréner visszajelzéseket add a tréningen résztvevők felé annak érdekében, hogy a tárgyalási helyzetek kapcsán megfigyelt, a tréningen résztvevő által alkalmazott „szakmai hibáknak”, kevésbé hatékony, vagy egyenes „félrevivő” technikáknak tudatában legyen.

Azt is át kell természetesen beszélni, hogy melyek azok a technikák, melyek az adott egyén jelleméhez, stílusához a leginkább illeszkednek – biztosítva ezzel a hiteles tárgyalást. Miután tréningről van szó, nem utolsó szempont az sem, hogy mindenki érezze jól magát!

Mit is kapunk tehát, amennyiben részt veszünk egy tárgyalástechnika tréningen? Jó tippeket, hogy sikeresebbek legyünk a tárgyalási helyzetekben, megismerjük tipikus „hibáinkat”, melyeket így már eredményesebben tudunk kontroll alatt tartani, valamint a jó hangulatban eltöltött napok élményét!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik