Gazdaság

Sokmilliárdos osztalékfizetés után a hitelezők türelmét kéri a honvédelmi miniszter volt érdekeltsége

Máthé Zoltán / MTI
Légifelvétel a Dunakeszi Járműjavítóról.
Máthé Zoltán / MTI
Légifelvétel a Dunakeszi Járműjavítóról.
Lélegeztetőgépre került a Szalay-Bobrovniczky Kristóf miniszteri kinevezését követően Tombor András és Hernádi Zsolt Mol-vezér közelébe passzolt Magyar Vagon-csoport, benne a nemrég még egy orosz partnerrel gigantikus méretű vasútikocsi-megrendelést elnyerő Magyar Vagon Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel. Egy ideje közpénzzel tartják életben az amúgy egy magántőkealapban végződő céghálót, de Nagy Márton tárcája nem volt válaszolt lapunknak arra, hogy a kormány mennyi pénzt áldoz a vonatbiznisz fenntartására. Egyes források szerint a nem éppen sikeres Dunaferr-receptet követnék, esetleg egy óriási MÁV-os megrendelés nyújthat mentőövet a cégnek. Az orosz–ukrán háború kitörése után még kifelé lapátolták az osztalékot, most viszont veszélyhelyzeti intézkedéssel közpénzt töltenek a vállalatba, hátha sikerül megóvni a csődtől.

A kormány elkötelezett annak érdekében, hogy az ország védelmi kapacitásának megőrzéséhez kiemelt szolgáltatással hozzájáruló gazdasági társaságok fennmaradása és a dolgozók munkahelye az orosz–ukrán háború, valamint az orosz szankciók gazdasági hatásai ellenére se kerüljön veszélybe.

Ezt a semmitmondó választ kaptuk a Nagy Márton vezette Nemzetgazdasági Minisztériumtól a Magyar Vagon Dunakeszi Járműgyártó, Javító és Karbantartó Kft. és a köré épült csoport fizetésképtelenségét, illetve a kormány mentőakcióját tudakoló kérdéseinkre. Annyit írtak még, hogy a felszámolási eljárás részleteiről csak azok kaphatnak tájékoztatást, akik „félnek, érdekeltnek” minősülnek.

Az idézet egybevág a dunakeszi járműgyártás helyzetének rendezéséről szóló augusztusi kormányhatározattal, csak „elhibázott brüsszeli” helyett most „orosz” szankciókról ír a tárca. A válasz különösen tartózkodó annak tükrében, hogy az alábbiakat kérdeztük a dunakeszi járműjavító kapcsán:

  • Mi okozta a fizetésképtelen helyzetet?
  • Az 1 milliárd euró összértékű egyiptomi vasútikocsi-szállításból eddig mennyi teljesült, és mennyi van még hátra?
  • Az Eximbank mennyi garanciát vállalt az ügyletre, illetve mekkora fizetési kötelezettsége keletkezett az egyiptomi megrendelés kapcsán?
  • Mióta áll a dunakeszi járműgyártó üzemében a termelés?
  • Mikortól kapják a dolgozók a fizetésüket a Bérgarancia Alapból, és ez havonta mekkora összeget jelent?
  • Milyen más támogatást nyújt (tervez nyújtani) a kormány a működőképesség fenntartásához?
  • A Magyar Vagontól szerzi-e be a MÁV a tervezett 285 InterCity-kocsit?

A vonatbiznisz krachjáról egyébként hivatalos bejelentés máig nem született, a cégiratok között sem bukkant fel ilyesmi, a nyilvánosság csak úgy értesülhetett a dologról, hogy a kormány egyszerre három intézkedést hozott augusztus elején:

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik