Gazdaság

Több mint százezer magyar szüntette meg a bankszámláját

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu

A válság hátunk mögött hagyott két évében mintegy 113 000 ügyfél szüntette meg betétszámláját a pénzintézetekben. Mindez olyan mértékű mozgás, mintha az ország 8. legnagyobb településa, Kecskemét lakói egyöntetűen felhagynának a bankolással – mutatott plasztikus példát az ügyfél-fogyásra Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. A csökkenés inkább 2022-re volt jellemző, amikor a felfutó infláció miatt lényegében nem volt értelme betétszámlát tartani. A pénzromlás mérséklődése, illetve a banki kamatok szerény mértékű emelkedése 2023-ban már növekedési számokat produkált.

A fogyásból a lakossági oldal vette ki döntően a részét, több mint 102 ezerrel kevesebb, 9,359 millió betétszámlával bírtak a magánszemélyek tavaly év végén, mint amennyi betétszámla a nevükön volt 2021 végén. A vállalati betétszámlák száma az elmúlt két évben 10 200 darabbal 925 ezerre csökkent 2023 végére a 2021 év végi szintekhez képest – tették hozzá.

Hiteloldalon nagy a baj

A válság talán a betéteknél is nagyobb rést ütött a hitel oldalon. Két év alatt közel 6 százalékkal, több mint 200 ezerrel csökkent a hitelezett ügyfelek száma. 2023 december végén 3,4 millió hitelszámla élt a bankokban, amiből 3,157 millió lakossági hitelszerződés volt. A csökkenés mértéke meghaladta a 2. legnagyobb hazai város, Debrecen lélekszámát – figyelmeztetett Gergely Péter.

A bankoknak kölcsönnel tartozók számának csökkenése szinte kizárólag a lakossági ügyfelekre korlátozódott: 2021 végéhez képest mindössze 192 vállalati hitel szerződéssel kevesebbet tartott nyilván az Magyar Nemzeti Bank – a számuk alig haladta meg a 243 ezret.

Tavaly drasztikusan csökkent a lakossági hitelezés. Lakáshitelből 43 százalékkal kevesebb szerződést kötöttek 2023-ban mint 2022-ben, szabad felhasználású jelzáloghitelből közel 15 százalékos, Babaváróból több, mint 40 százalékos volt a kontraktusok számának csökkenése, amelyeket nem tudott ellensúlyozni az, hogy közel 12 százalékkal több személyi kölcsön szerződést kötöttek az ügyfelek tavaly, mint 2021-ben.

Fentiek miatt a szakértő szerint nem lehet azon csodálkozni, hogy a hitelezett lakossági ügyfelek száma az időközbeni visszafizetéseknek köszönhetően a 2022-es 144 ezer után tavaly további közel 66 ezerrel csökkent. 2024-ben a hiteleknél is felfutást várnak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik