Gazdaság

Túró Rudi: sok terméknél hiába kerestük a bolti árakban az áfacsökkentést

Balázs Attila / MTI
Balázs Attila / MTI
Megnéztük hét boltlánc webshopjában, mennyire érzékelhetik a Túró Rudi kedvelői, hogy januártól csökkentették a termék áfáját. Megkíséreltük azt is kideríteni, miért éppen a Túró Rudi áfáját kellett csökkenteni, és mindegyik terméknél csökkent-e az adó.

A kormány döntése alapján januártól csökkentették a Túró Rudi áfáját, 27-ről 18 százalékra. Ez elméletileg 7,62 százalékos árcsökkenést kellene hogy jelentsen a népszerű hazai édességnél, ha a beszerzési árak nem változnak. Ha 200 forintos darabárból indulunk ki, akkor ez 14 forint mínuszt jelenthet, de ha egy nagyobb kiszerelésre, mondjuk, 1200 forintot számolunk, akkor elméletileg akár 85 forintot is faraghatott volna az áfacsökkentés a fogyasztói árból.

Az egyik nagy gyártó, a Sole-Mizo Zrt. novemberi nyilatkozatából az derült ki, hogy ők az áfacsökkentéssel összefüggésben a nettó átadási árakat nem tervezték csökkenteni – de ebből még semmi nem következik a fogyasztói árakra nézve.

Megnéztük, mi a helyzet Túró Rudi fronton a januári áfacsökkentés után – a hat nagy multilánc és a Kifli.hu weboldaláról

  • lementettük a tavaly november 20-án közölt árakat,
  • valamint az idén január 5-ieket,
  • majd az online kínálatot leszűkítettük azokra a termékekre, amelyek mindkét napon szerepeltek, és megnéztük, csökkentek-e az árak.

Az akciók persze bekavarhatnak, illetve az is, hogy a hétből négy láncnál (Aldi, Lidl, Penny, Tesco) nem volt túl nagy kínálat online a Túró Rudira, és nem voltak összehasonlíthatók az árak sem, mert amit novemberben kapni lehetett, az nem volt januárban, illetve fordítva. Viszont a másik három láncnál a Túró Rudik igen széles skáláját vonultatták fel.

Vegyes kép rajzolódott ki az áfacsökkentés kapcsán,

  • a Túró Rudik egy részénél csökkent csak az ár (de nem feltétlenül annyival, amennyi az áfacsökkentés volt),
  • jó párnál az áfacsökkentés ellenére sem volt árcsökkenés,
  • és az adócsökkentés ellenére árnövekedéssel is találkoztunk.

Ez alapján az rajzolódott ki, hogy az áfacsökkentésnek nem feltétlenül a vevők örülhettek.

Árak az áfacsökkentés után

Az Auchan online felületén a két időszakban összesen 44-féle Túró Rudi volt kapható, ezek közül 29 termék mindkét időpontban elérhető volt. A 29 Túró Rudiból 18-nál volt árcsökkenés novemberről januárra, 10-nél változatlan árakat találtunk, és mindössze egynél volt árnövekedés. Vagyis a termékek nagyobbik részénél csökkent a fogyasztói ár, ráadásul egy kivételével jobban, mint amit az áfacsökkentés indokolt volna.

Közelebbről megnézve az is látszik, hogy a legnagyobb árcsökkenés (a 370 forintos) úgy állt elő, hogy január 5-én 24 százalékos kedvezménnyel szerepelt a termék. Ha januárban nem lett volna akciós, akkor csak 50 forintos árcsökkenés lett volna, ami feleakkora, mint amennyit az áfacsökkentés indokolt volna.

A Kiflinél összesen 36-féle Túró Rudit vettünk lajstromba, ebből 26-ot tudtunk összehasonlítani, közülük 12-nél láttunk árcsökkenést, 12-nél nem változott az ár, és kettőnél emelkedett.

Ahol árcsökkenést láttunk, ott csak három terméknél volt nagyobb az ármérséklődés, mint amennyit az áfacsökkentéstől vártunk volna. A másik 9 terméknél az áfacsökkentés mértékénél kisebb volt az árcsökkenés.

A leggazdagabb kínálat e két nap alapján a Spar online felületén volt, 51 féle termékkel, amelyek közül 40 mindkét időpontban kapható volt. Ezek közül 16-nál találtunk árcsökkenést novemberről januárra, 12-nél nem volt árváltozás, 10 terméknél pedig emelkedett az ár.

Igaz, a 16 árcsökkenés fele úgy állt elő, hogy januárban akciós volt a termék, míg novemberben nem. Ha nem lett volna a januári akció, akkor ennél a 8 terméknél nem lett volna árcsökkenés (magyarul a novemberi ár volt az akció alapja). A nagyobb árnövekedések közül pedig 5 úgy realizálódott, hogy novemberben akciós volt a termék, míg januárban nem. Az ötből négy esetben árcsökkenést láthattunk volna, ha novemberben nincs akció, egynél pedig nem lett volna érzékelhető árváltozás.

Nem kizárt, hogy ha más napokon néztük volna meg az árakat, kicsit más eredmények születtek volna. De arra alkalmas ez az összehasonlítás, hogy a nagy tendenciát megmutassa, vagyis hogy az áfacsökkentésből nem feltétlenül következett fogyasztóiár-csökkenés.

Miért pont a Túró Rudi áfáját csökkentették?

Az őszi adócsomag-tervezetben megtalálható indoklás szerint azért volt szükség áfacsökkentésre a Túró Rudinál, mert amíg egyes desszert jellegű sajtkészítmények eddig is 18 százalékos áfakulcs alá tartoztak, addig a rudi nem. Érdekesség, hogy 2017 májusában Varga Mihály pénzügyminiszter az akkori költségvetés beterjesztésekor azt mondta, ha gyermeke tudná, mi az az áfa, akkor a Túró Rudi áfáját csökkentené. Kérdeztük a Pénzügyminisztériumot is, még december elején, miért pont a Túró Rudi, de nem válaszoltak.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalt és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt (Nébih) is kerestük, hogy megtudjuk, melyek voltak azok a desszert jellegű sajtkészítmények, amelyek már január előtt is 18 százalékos áfásak voltak, és melyek, amik a 27 százalékos kulcs alá tartoztak. A NAV a desszertjellegű sajtkészítmények fogalmának meghatározásával válaszolt.

Desszert jellegű sajtkészítmény

A Magyar Élelmiszerkönyv szerint a sajtkészítmények savas vagy oltós alvasztású sajtból, illetve ezek keverékéből, továbbá szükség szerinti mennyiségben más meghatározott összetevőkből, vagy azok egy részéből, speciális technológiai műveletekkel (például darálás, simítás, kutterozás) előállított, általában kenhető állományú termékek, amelyek készülhetnek friss, rövidebb minőségmegőrzési idejű, esetenként élőflórás és tartós, hőkezelt változatban. A sajtkészítményeken belül a desszert jelleget az ízesítőanyag használata (például gyümölcsös túróhab) vagy bevonatként való alkalmazása (például csokoládé-bevonatos vagy kakaó-bevonatos túródesszert) adja. A termékek sajttöltetében a tejeredetű termékhányad legalább 50 százalék (m/m) kell hogy legyen.

Hozzátették még, hogy 2024. január 1-jétől, a 1806 és 2106 vámtarifaszám (vtsz.) alá eső desszertjellegű sajtkészítmények közül csak azokra alkalmazható a kedvezményes adómérték, amelyek megfelelnek a Magyar Élelmiszerkönyv fenti előírásainak.

A Nébih oldalán a 1806 vtsz. alatt a „kakaó- és kakaókészítmények” szerepelnek, 2106 alatt pedig „máshol nem említett élelmiszer-készítmények”. Ettől nem lettünk okosabbak, ahogy az áfatörvény 3/A mellékletétől sem. A mellékletben ugyanis december végéig 18 százalékos kulcs alatt nem szerepeltek „desszert jellegű sajtkészímények”, csak januártól.

Szigetváry Zsolt / MTI

Érdeklődtünk még a Tej Terméktanácsnál is, hány desszert jellegű sajtkészítmény van, közülük hánynak, melyeknek volt 18 illetve 27 százalékos az áfája tavaly év végéig, illetve hogy ők lobbiztak-e az áfacsökkentésért, de választ ígéretük ellenére nem küldtek.

Arra is kíváncsiak voltunk, vajon mindegyik Túró Rudi átkerült-e a 18 százalékos áfakulcs alá. A Niveus Consulting Group partnere, Bagdi Lajos adószakértő megkeresésünkre azt írta, értelmezésük szerint igen, amennyiben a megfelelő vámtarifaszám valamelyikébe besorolható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik