Gazdaság

Tényleg Nagy Márton miatt csökken nagyot az üzemanyagár?

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu
A körülmények együtt állása miatt akár a kormányzat kezét is sejthetnénk az e heti, szembetűnő mértékű üzemanyagár-esés mögött, a helyzet azonban ennél jóval bonyolultabb. A kedélyek megnyugvása igen törékenynek tűnik a nemzetközi olajpiacon, és ez óvatosságra intheti a hazai döntéshozókat is.

Hosszú heteken át tartó masszív drágulás után nemrég fordulat állt be az üzemanyagpiacon, szerdán pedig újabb látványos esés következik: a benzin és a gázolaj esetében is bruttó 20 forinttal csökken a nagykereskedelmi átlagár, ami várhatóan megjelenik a kutak áraiban is.

Különös egybeesés, hogy Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter két héttel ezelőtt lényegében ultimátumot adott a hazai üzemanyag-kereskedőknek arra utalva, hogy a magas naftaárak miatt lett az augusztusi inflációs adat 0,4 százalékkal rosszabb a kormány által vártnál. A miniszter Ratatics Péterrel,  a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnökével, egyben a Mol Fogyasztási Szolgáltatások ügyvezető igazgatójával tárgyalva felszólította az ágazat szereplőit, hogy a jövőben havi rendszerességgel jelentsenek a kabinetnek „az árak minél hamarabbi moderálására tett ágazati lépésekről”, továbbá az árak nemzetközi és hazai alakulásáról.

Azokban a napokban nemcsak a Mol és a többi üzemanyag-kereskedő kapott ultimátumot Nagytól, hanem a bankok is, A hitelpiaci szereplők és a kormány közötti együttműködésnek pedig mostanra meg is lett az eredménye: az önkéntes kamatplafon, amely a várakozások szerint kedvezőbb kamatozású hitelkínálatot hoz, egyúttal fokozhatja a versenyt a pénzügyi szervezetek között.

Vajon a kormányzati útmutatás terelte az üzemanyagpiacot is ilyen flottul az árcsökkenés irányába?

A világpiaci folyamatok diktálnak

Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára szerint nincs direkt összefüggés Nagy Márton felszólítása és az e heti drasztikus benzin- és dízelárcsökkenés között. Az elmúlt hetekben komoly áresést lehetett tapasztalni az üzemanyag-alapanyagok piacán: a kőolaj jegyzésára jelentősen csökkent, ezzel párhuzamosan az európai gázolajjegyzésárak is. A világpiacon irányadó Brent kőolaj hordónkénti ára, a szeptember végén látott 98 dolláros csúcsszintről hirtelen leesett egészen 83 dollárig, és ezt csak enyhe felpattanás követte.

Alapvetően ez a hatás, amely tovagyűrűzött, és mostanra a feldolgozási folyamat során eljutott oda, hogy a késztermék-kibocsátás pillanatában – így a hazai nagykereskedelmi árakban is – éreztesse a hatását.

Emlékezetes, hogy nyár elején még ötös számjeggyel kezdődött az itthoni benzinár, amely annak hatására következett be, hogy orosz–ukrán háború kirobbanásakor elszabadult áremelkedést gyors árcsökkenés követte. A Brent jegyzése már 70–75 dollár körül alakult, amikor az OPEC-tagországok és a velük együttműködő olajkitermelők (OPEC+) úgy értékelték, hogy ez az árszint nekik már túl alacsony, ezért a kitermelés visszavágásáról döntöttek. Súlyponti kérdés volt, hogy Szaúd-Arábia és Oroszország együtt korlátozták a globális olajexportjukat, és a lépésük hatékonynak bizonyult.

Újfent megindult az áremelkedés: a Brent jegyzése 95 dollár fölé lőtt ki szeptember derekára, ami nyugtalanságot okozott az olajpiacon, mivel közel került a lélektani szintnek számító 100 dolláros olajár. A pánikot tovább fűtötte, hogy Oroszország bejelentette: ideiglenesen korlátozza a benzin- és dízelexportját, hogy elkerülje a hiányt a belföldi piacokon.

Szajki Bálint / 24.hu

Rövid időn belül azonban kiderült, hogy a befektetők túlreagálták a helyzetet, így nem várható hiány a globális olajpiacon. Egyebek közt a friss adatok alapján Kínában erős növekedésnek indult az elektromos autók aránya – olyan mértékben, hogy az visszavetheti a kínai olajimportot is, melynek nyomán a világ második legnagyobb olajfogyasztó országa még a várakozásoknál is kevesebb alapanyagot vehet fel a külpiacokról. A legnagyobb olajfogyasztó Egyesült Államok esetében az állampapírhozamok 2007 óta nem látott magasságokba emelkedtek, ami további kamatemelést és ennek nyomán recessziós félelmet keltett – a visszaesés pedig a csökkenő kőolaj-felhasználás irányába hat. Mindennek tetejébe Oroszország igen hamar, már a múlt hét végén visszavonta a dízeltermékek exportkorlátozását, ami végképp rávilágított arra, hogy

nincs hiányhelyzet a kőolajtermékek piacán.

Egyebek közt e tényezők hatására normalizálódtak a kőolaj-jegyzésárak is, és ami igazán fontos: a téli időszakban különösen kritikus gázolaj piacán egyértelmű a fordulat: közel 10 százalékkal alacsonyabban jegyezték a decemberi határidőre a gázolajat, mint októberre. Ez azt is jelzi, hogy Európában problémamentesen lezajlott a felkészülés a téli időszakra. Ugyanakkor a dízelpiac még mindig érzékenyebb: nem véletlen, hogy a gázolaj jegyzésára és a kiskereskedelmi ára is lényegesen magasabb, mint a benziné – kommentált Grád Ottó.

Hamar ellátási zavarokat okozna egy kormányzati beavatkozás

A főtitkár szerint kormányzati részről most nem érte presszió az üzemanyag-kereskedőket. Ha ez bekövetkezne, az jelen állás szerint akár ellátási problémákat is okozhatna, hasonlóan a tavaly évvégi időszakhoz, amikor az árspaka kivezetése mellett döntöttek. A szakember a lengyelországi példát hozta fel, ahol erős a gyanú, hogy a parlamenti választásra készülő kormánypárt a háttérben nyomást gyakorolt a legnagyobb olajipari cégre a PKN Orlenre, hogy csökkentse a kiskereskedelmi árait. A PKN ugyan tagadta a vádakat, ám látványos volt, hogy az év derekán még felfelé kúszó kőolajárak mellett a társaság árcsökkenést kezdeményezett a lengyel benzinkutakon. Ennek köszönhető, hogy az idén június és szeptember között a gázolaj ára 2 százalékkal csökkent Lengyelországban, miközben Európa többi részén 42 százalékkal emelkedett. A nemzetközi trendektől elütő árcsökkenés nyomán viszont beindult a benzinturizmus, az országot elözönlötték a környező országokból érkező autósok, hogy felvásárolják az olcsó üzemanyagot.

Ennek következtében üzemanyag-ellátási problémák adódtak Lengyelországban.

Grád Ottó szerint a hatósági ár bevezetése vagy a piacinál alacsonyabb nagykereskedelmi ár rákényszerítése a piaci szereplőkre valószínűleg rövid úton hazánkban is az import megszűnéséhez vezetne, különös tekintettel a gázolajra, amelynek piacán nagyon törékenynek tűnik a mostani nyugalom.

Egy ilyen kicsi, nyitott piacon, mint a magyar, amennyiben az árak nem piaci alapúak, akkor az üzemanyag-behozatal gyakorlatilag azonnal megszűnik, mert környezetünkben gyorsan találni kedvezőbb árú felvevőpiacot erre a termékkörre. A lengyel példa azt mutatja, hogyha egy országban az árak alacsonyabbak, mint a környezetében, akkor lényegesen magasabb kereslettel kell számolni, amit a piac egyáltalán nem biztos, hogy ki tud elégíteni – figyelmeztetett a MÁSZ főtitkára.

Szinte biztos, hogy jövő héten újra emelkednek az árak

A izraeli-palesztin konfliktus kiújulása, a múlt hétvégi tragikus események hatására elkezdtek emelkedni a kőolajárak, s bár azóta visszakorrigáltak a korábbi szint közelébe, jelenleg is ingadozás tapasztalható a Brent árfolyamában. Grád szerint ez a hatás már a jövő héten begyűrűzhet a magyar nagykereskedelmi üzemanyagárakba, némi drágulást hozva a kutakon.

Szajki Bálint / 24.hu

Ez a jelenlegi hatás csak pszichológiai, így a háborús híreket a piac várhatóan nem fogja túlreagálni. Súlyosabb kérdés lehet azonban – amint arra már Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök célzott –, ha a Hamász támadásainak tervezésében Irán közvetlenül részt vett. Ha ez bebizonyosodna, akkor az amerikai kormány eddigi engedékenysége véget érhet: a Biden-adminisztráció ugyanis nem akadályozta, hogy Irán az olajpiacra nagyobb szabadságfokkal térhessen vissza az atomprogram miatt életbe léptetett szankciók mellett. Irán az OPEC egyik legjelentősebb kitermelője és exportőre, és amíg a szankciók nem korlátozták, Európának is jelentős szállítója volt. Jelenleg főleg a nagy ázsiai fogyasztóknak, így Indiának, Kínának és Dél-Koreának fontos partnere, melyekkel szemben az USA elnéző volt, hogy az exportkorlátozásokat kevésbé tekintették magukra kötelezőnek – magyarázta.

Az Irán elleni esetleges szankciók nem csak az olajkínálat jelentős szűkülését okozhatnák, hanem bizonytalan helyzetet teremtenének a  Hormuzi-szoroson, ahol a világ olajexportjának 40 százaléka halad át, és ennek lezárásával már korábban is fenyegetőzött Teherán. A legrosszabb forgatókönyvet egy esetleges izraeli-iráni közvetlen háború kirobbanása jelentené, melynek esetén az olaj hordónkénti ára akár 150 dollár fölé emelkedhetne – legalábbis az Alpine Macro kanadai befektetési elemző cég szerint.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik