A Mészáros család rövid idő alatt berendezkedett az új magyar nagybankban, amelyet Orbán Viktor régi álma alapján, hathatós kormányzati közreműködéssel hoztak létre három pénzintézet fúziójával. Az ország második legnagyobb bankjának számító MBH Bank Nyrt. az MKB Bank, a Budapest Bank és a Takarékbank összefésülésével jött létre, és mára nagyjából 50 százalékban Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik, miközben az állam megelégszik a kisebbségi, bő 30 százalékos részesedéssel. A felcsúti milliárdos családja azonban nemcsak főtulajdonos a pénzintézetben, hanem az operatív vezetésben is képviselteti magát: Mészáros Lőrinc lánya, Mészáros Beatrix vezérigazgató-helyettesi posztot tölt be, ő felel a bankholding leányvállalataiért.
Ez volt a felállás akkor is, amikor júliusban az MBH Bank egyik leányvállalata, az Euroleasing Zrt. Máltán megszerezte a Rose d’Or nevű szuperjachtot. Amint a 444 fotóinak köszönhetően kiderült, a felcsúti milliárdos felesége, Várkonyi Andrea, valamint családtagjai társaságában ezzel a hatalmas, 62 méter hosszú hajóval járta a Földközi-tengert. A lap augusztus elején a nápolyi kikötőnél örökítette meg a párt, ahonnan Caprira indultak. Várkonyi a nyaralásukról úgy nyilatkozott: „Ezúttal néhány napot ezen a hajón voltunk a gyerekeinkkel és az unokáinkkal.” Meg nem erősített információk szerint Mészáros Beatrix is ott volt a fedélzeten, egyebek mellett erről is megkérdeztük őt, ám nem kaptunk választ.
A Rose d’Or az elmúlt napokat a francia Riviérán töltötte: Antibes, Saint Tropez, Monaco és Nizza kikötőjében is megfordult.
A 75 millió eurós – bő 27 milliárd forintos – jacht tulajdonjoga úgy került július 5-én az Euroleasinghez, hogy a cég a tavalyi üzleti évben 1,6 milliárd forint veszteséget halmozott fel, így aligha finanszírozhatta saját forrásból az üzletet. A hajóvásárlás hátteréről viszont a cég a pénzügyi vállalkozásokra vonatkozó titoktartási szabályokra hivatkozva nem hajlandó nyilatkozni, ezért megpróbáltunk utánajárni, hogyan mehetett át egy részben állami pénzintézeten a luxushajó-vásárlás.
Az akvizícióval kapcsolatban természetesen megkerestük a bankholdingot is. A többi között arra lettünk volna kíváncsiak, hogy
- a leányvállalatokért felelős vezérigazgató-helyettesnek, Mészáros Beatrixnak volt-e szerepe Rose d’Or megvásárlásában,
- az igazgatóság jóváhagyta-e az üzletet,
- illetve hogy a bankholding adott-e kölcsönt az Euroleasing számára az ügylet nyélbe ütéséhez.
Mivel válasz sem a bankholding Barna Zsolt vezette igazgatóságától, sem Mészáros Beatrixtól nem érkezett, a felügyelőbizottság két prominensével próbálkoztunk.
A testület elnöke, a bécsi nagyköveti posztot is betöltő Nagy Andor, volt fideszes, majd KDNP-s képviselő, Orbán Viktor egykori kabinetfőnöke a 24.hu kérdésére azt mondta, nem ismeri a részleteket, és a felügyelőbizottságnak sincsenek információi az ügyletről. Járai Zsigmond, az első Orbán-kormány pénzügyminisztere, az fb tagja pedig azt közölte, hogy a testület rendszerint nem foglalkozik egyedi beszerzésekkel, így nem valószínű, hogy a következő negyedéves ülésen szóba kerül a téma. Mindazonáltal ahogy más vállalkozások, úgy a pénzintézetek felügyelőbizottságának is ellenőrző szerepe van a működést, gazdálkodást illetően, véleményezhetik az igazgatóság döntéseit, betekinthetnek a pénzügyi nyilvántartásokba, ha pedig ellenőrző feladatukat elmulasztják, és azzal kárt okoznak a társaságnak, akkor felelősségre is vonhatják a testület tagjait.
Első kézből nem kaptunk ugyan információkat a döntésről, a lízingcég, illetve a bank alapszabálya ad némi támpontot arra, hogy a papírforma szerint az egyes testületek milyen jogkörrel rendelkeznek a hasonló kaliberű ügyek lebonyolításában. Az Euroleasing esetében a múlt évben még úgy állt a helyzet, hogy 20 millió forint feletti, az üzleti tervben nem szereplő egyedi beruházás esetében a cég igazgatóságának engedélyére volt szükség. Ez a passzus, illetve az összeghatár az idén januárra kikopott a szövegből, azóta az a főszabály, hogy az MBH csoportszintű szabályozásának megfelelően kell eljárni, egyebekben pedig
Erről elég írásban értesítenie az igazgatóságot, az pedig végrehajtja a döntést. Hogy a konkrét esetben így történt-e, válaszok hiányában nem tudjuk.
Az Euroleasing egyszemélyes tulajdonosa, az MBH Nyrt., így a teljes átláthatóságot megkövetelő Budapesti Értéktőzsde honlapján közzétették az alapszabályt. Eszerint az igazgatóság a 250 millió eurót meghaladó értékű ügyletekről, kötelezettségvállalásokról dönt, a döntés pedig akkor lép hatályba, ha a közgyűlés utólag jóváhagyta – kivéve, ha a bank és leányvállalata közötti ügyletről van szó. Ennek ellenére forrásaink szerint kizárható, hogy a szabályzati limitet meg nem haladó, ám csaknem 30 milliárd forintos jachtüzletről ne tájékoztatták volna az MBH igazgatóságát. Akár saját anyabankja, akár más finanszírozását vette igénybe, valószínűtlen, hogy a veszteségekkel küzdő Euroleasing az MBH tudta nélkül zongorázta volna le a hitelügyletet. Amennyiben a bankholding pénzére is szükség volt a Rose d’Or megszerzéséhez, akkor ráadásul több belső banki testületen, így a hitelbizottságon is át kellett mennie a javaslatnak. Ha pedig igazak azok a hírek, hogy a hajó korábbi tulajdonosa egy orosz oligarcha volt, akkor egy compliance vizsgálatot is meg kellett ejtenie a pénzintézetnek.
Az egész MBH-csoportnak, így az MBH Nyrt.-nek is az anyavállalata a Magyar Bankholding Zrt., ennek az alapszabálya 100 millió és 250 millió euró közötti ügyleteket utal az igazgatóság hatáskörébe, afelett a közgyűlésé a döntés joga. A zrt. közgyűlését részvényesek alkotják, melyek közül az egyik a bő 30 százalékkal rendelkező állami Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.
Akár a részvényesek közgyűlése elé került a kérdés, akár nem, az állami részvényes képviselője tájékozódhatott a jachtügyről, legalábbis a Magyar Bankholding Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának összetétele erősen átfedi az Euroleasinget közvetlenül tulajdonló MBH Nyrt.-ét. Mészárosék képviselői mellett mindkét igazgatóságban ott ül az egykor az állami vagyont felügyelő tárca nélküli miniszter, Mager Andrea és mindkét ellenőrző testületben tag Nagy Andor, illetve Járai Zsigmond is.
A jachtügyben az állam sem közlékeny. Amint arról korábban beszámoltunk, a Vodafone megvásárlásban is közreműködő állami Corvinus Zrt. feletti tulajdonosi jogokat a Nagy Márton vezette Gazdaságfejlesztési Minisztérium gyakorolja. A tárca több mint egy hete nem reagál arra a levélre, amelyben kértük, fejtsék ki véleményüket arról, hogy a részben állami bankholding leányvállalata egy olyan jachtot vett meg, mellyel a tulajdonostárs, Mészáros Lőrinc utazgat.
Akár hűtlen vagyonkezelés gyanúját is felvetheti a jachtügylet
– kommentálta az esetet nemrég Róna Péter egy interjúban. A jogász-közgazdász (akit az ellenzéki pártok tavaly köztársasági elnöknek jelöltek) szerint minden bank lízingcége lehet veszteséges, az azonban más kérdés, hogy ilyen körülmények között további veszteségek felhalmozására alkalmas módon használja-e az eszközállományát. Róna úgy véli, az adóhivatalnak is vizsgálnia kellene az ügyet. Ha ugyanis Mészárosék ingyen vagy a piaci ár alatt használják a hajót, akkor az adótörvények szellemében juttatásban részesültek a lízingcégtől, és kérdés, hogy megfizették-e ezért az adót.
Az sem világos, közreműködött-e a jachtos ügylet leszervezésében a leányvállalatokért felelős vezérigazgató-helyettes, Mészáros Beatrix, mert ha igen, akkor felmerül az összeférhetetlenség kérdése. Az egykori gázszerelő lánya egyébként kulcspozíciókat tölt be a Mészáros-birodalomban: kezdetben az agrárérdekeltségeket irányította, 2017-től a turisztikai portfóliót összefogó Konzum Befektetési és Vagyonkezelő Nyrt. igazgatósági elnöke lett, egy időben a Mátra Energy Holding Zrt. igazgatóságának tagja volt, és Mészárosék tőzsdei mamutjának, az Opus Global Nyrt.-nek is ő az elnöke.