Minden eddigi csúcsát megdöntve 8,3 milliárd forint adózott eredményt hozott tavaly a trafikhálózat ellátására egyedüliként jogosult Országos Dohányboltellátó Kft., amiből a tulajdonosok 8,1 milliárd forint osztalékot fel is vehettek áprilisig. A különleges jogosítvánnyal rendelkező cég 51 százalékos tulajdonosa a Lázár János jelenlegi építési és közlekedési miniszter – kancelláriaminiszterként azonban ő vezényelte le a dohánykereskedelem teljes átalakítását – hódmezővásárhelyi gazdasági holdudvarához sorolt id. Sánta János érdekeltségébe tartozó Tabán Trafik Zrt., a kisebbséget pedig a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. jegyzi. Az osztalék kifizetésével nem várták meg az áprilist, előlegként a Tabán Trafik 3 milliárdot, a BAT 1 milliárdot már korábban felvett.
Id. Sánta János 2016 óta szerepel a leggazdagabb magyar vállalkozók listáján, hat évvel ezelőtt 7,2 milliárd forint becsült vagyonnal jutott az elitbe, legutóbb már 40 milliárdra tették a családi cégcsoportja vagyonát. Birodalmát közben a dohányiparról kiterjesztette a naperőművekre és az agrárszektorra is.
Óriási pénz forog a dohánybizniszben: a dohányboltellátó belföldi nettó árbevétele 971 milliárd forint volt a múlt évben, ami 110 milliárddal meghaladja a 2021-es forgalmat. Az 1000 milliárdot megközelítő bevételhez fogható a kiadás is, a nagykereskedő cég esetében a bevétel 98,59 százaléka az eladott áruk beszerzési értéke.
Tavaly a cég 8,8 milliárd forint koncessziós díjat fizetett be az államnak, ami jóval több az egy évvel korábbi 3,5 milliárdnál. A 9 százalékos társasági adóval számolva 794 millió lett volna a befizetni való, az adókedvezmény levonása után azonban csak 571 milliót kellett utalnia a büdzsének.