Gazdaság

Szigorúbban bírságolja a rendőrség a gyorshajtást májustól

Sóki Tamás / MTI
Sóki Tamás / MTI

A továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét

– válaszolta laptársunk, a Vezess kérdésére az ORFK.

Az elsőre kissé nyakatekertnek tűnő mondattal azt az információjukat tette hivatalossá a rendőrség, hogy május 1-től nincs többé a korábbi ráhagyás a traffipaxok által kiírt sebességre. Még konkrétabban fogalmazva: innentől alacsonyabb sebesség elérése után kapnak bírságot a gyorshajtók.

Eddig a traffipaxok hibahatárának hívott eltérés 100 km/órás sebességig 3 km/óra volt, míg felette 3 százalékos eltérést toleráltak. Ez azt jelentette, hogy valójában nem 50 vagy 60 km/óra, hanem 53, 63, 93 km/óra volt a megengedett sebesség. De ennek vége.

Ez nem jelenthet más, mint az 50-es táblánál az 51 km/órás sebességgel haladók bírságát

– mondta megkeresésükre Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd.

Az elöregedett magyar gépkocsiparkra hivatkozva az ügyvéd felhívta arra is a figyelmet, hogy az idősebb járművek kilométermutatója csalhat. Életszerű szerinte azt feltételezni, hogy a korosabb autók vezetése közben hiába mutat 50 km/órát a mutató, vagyis legjobb tudása szerint szabálykövetően vezet az autós, ám mégis előfordulhat, hogy 51-52-53 km/órával méri be őt a traffipax.

A cikkben kitérnek arra is, hogy ahol továbbra sem állítják meg a gyorshajtókat, ott elvileg továbbra is megúszható lehet a sebességtúllépés. 100 km/óra alatt plusz 15 km/óráig, míg 100 km/óra felett 20 km/óráig nem az objektív felelősség elve szerint jár el a rendőrség. Vagyis autópályán például 150 km/órával is elkerülhető elvben a bírság saját autóval.

A gyorshajtás büntetése Magyarországon

Az előírt sebességhatárt átlépő közlekedést kétféleképpen szankcionálják Magyarországon, helyszíni vagy közigazgatási bírsággal. Előbbi érvényes a kisebb sebességhatár-átlépésekre, ezt alkalmazzák általában akkor, amikor megállításos sebességellenőrzést végeznek, főként városon belül. A nagyobb sebességhatár-átlépéseknél (100 km/óra alatt+15 km/óra, 100 km/óra felett plusz 20 km/óra) közigazgatási bírságot szabnak ki az objektív felelősség elve alapján. Utóbbinál nem feltétlenül az autót vezető gyorshajtó fizet, mert a szabályozás az üzembentartót tartja felelősnek, így rá szabja ki a minimum 30, maximum 300 ezer forintos bírságot.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik