Gazdaság

289 milliárd forint EU-s támogatás veszhet el, amiből a HÉV-vonalak felújítását tervezték

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

A Nyugati Pályaudvar tervezésére elnyert 1,1 milliárd forintos uniós támogatás sokszorosát veszítheti el a magyar állam az elakadt HÉV-projekten – írja a Népszava.

A lap szerint az EU-s Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) felhasználásáról szóló magyar tervben 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepel az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. Mint írják, az alap forrásai csak olyan projektekre használhatóak fel, amelyek 2026. augusztusáig befejeződnek.

A Népszava úgy tudja, hogy már a helyreállítási tervben is „jelentős kihívásnak” tartották a közlekedési beruházások befejezését az uniós rendeletben előírt határidőre, ennek ellenére gyakorlatilag leállt a projekt.

Megjegyzik, a járműbeszerzés különösen időigényes, hiszen egyedi tervezésű – elővárosi vasúti szerelvényként és metróként is üzemeltethető – kocsikat kell keríteni, amelyek beférnének a majdani Kálvin tér alatti alagútba.

Az új kormány felállása után a beruházások felügyelete Lázár Jánoshoz került, aki világossá tette, hogy az állami és uniós forrásokat vidéki projektekre költené. A szentendrei, a ráckevei, a gödöllői és a csepeli HÉV-vonalak fejlesztése ugyan kiemelt állami beruházás lett tavaly augusztusban, egy kormányhatározat is megjelent arról, hogy 830 millió forintot fordítanak a vágányok átépítésre, ennek ellenére a Népszava által megkérdezettek egymást erősítve állították, hogy a projekt nyolc hónapja áll.

Pedig az RRF-tervben már nevesítették a fővárosi projektet, így a pénz másra nem költhető. A lap hiába kereste az Építési és Közlekedési Minisztériumot.

Korábban Vitézy Dávid, a fővárosi HÉV-fejlesztést elindító – azóta Lázár által felszámolt – Budapest Fejlesztési Központ (BFK) volt igazgatója a Népszavának azt mondta, hogy az autóiparban észlelhető ellátási problémák a vasúti járműgyártóknál is jelentkeznek, így a gyártási idő 5-6 évre nyúlt. Ehhez képest 2021 tavaszán – állítólag orosz nyomásra – eredménytelennek nyilvánították a MÁV által kiírt HÉV-járműtendert és azóta se hirdettek újat. Ha az idén ki is írnák és eredményesen le is zárnák a pályázatot, az új szerelvények akkor se érnének ide 2028 előtt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik